Mobile03.01.2013

Mobiele inspirator: Jan-Joost Kraal [interview]


Na jaren ervaring bij Telfort, eBuddy en Spil games is Jan-Joost vorig jaar voor zichzelf begonnen. De eerste grote opdracht bij Marktplaats is gelijk een stevige. De strategische veranderingen binnen het mobiele deel van de Marktplaats organisatie opzetten en implementeren i.s.m James Tjan. JJ geeft zijn (wens en) verwachting voor 2013 en zet ook een misverstand over mobiel consumentengedrag recht.

Even voorstellen: Wie ben je, wat is je rol in je bedrijf en zonder welke mobiele applicaties/sites (max 4) kom jij de dag niet door?

Sinds april 2012 zelfstandig ondernemer: interim en consultancy op het vlak van mobiel. Ik help bedrijven omgaan met mobiel; hun ‘desktop mindset’ te veranderen naar een ‘mobile mindset’. Geen adviesrapportjes maar praktische workshops en hands-on strategie en product ontwikkeling.
Maar 4 apps? mijn todo list in RememberTheMilk, Facebook, eBuddyXMS / Whatsapp, en Flipboard.

Van welke opdrachten/projecten kunnen we je kennen?

De huidige apps van Marktplaats zijn volledig herzien, onder mijn interim leiding (inmiddels heeft James Tjan dit overgenomen en gaat er nog veel moois komen). Op dit moment ben ik de mobiele visie en strategie voor en met Marktplaats aan het afronden, en ben ik hun Admarkt propositie aan het optimaliseren voor mobiel.
Daarvoor heb ik bij Spil Games de eerste basis van hun mobiele portals en games neergezet. Dat was nadat ik een kleine 5 jaar bij eBuddy de mobiele propositie en organisatie heb opgetuigd – vanaf het begin tot er verschillende apps waren voor tientallen miljoenen mensen wereldwijd.
En komend jaar, naast mijn opdrachten, gaat een groep user experience studenten van de HvA mij kennen van het vak ‘Design for small screens’ – spannend.

Wat zie jij op mobiel gebied als belangrijkste trend(s) in 2012?

Mooie apps met een focus op user experience; er zijn echt een paar beauty’s bijgekomen die zich onderscheiden op dit vlak, zoals Circle, Wrapp, Pocket, nadat we eerder al Path hadden gezien.
Het is meer dan ooit duidelijk geworden dat het om iOS en Android draait bij app ontwikkeling. De rest zal het met een mobiele site moeten doen of in sommige gevallen een hybrid app.
Niet echt mobiel maar wel ‘mobility’: Tablet verkopen halen PC verkopen in. Mooi om te zien hoe snel de Tablet opkomt en bijvoorbeeld Amazon daar mooi op in speelt met hun Window shop app of de Fancy app: lekker visueel door het product aanbod browsen.

Wellicht voor de hand liggend, maar.. Van welke mobiele ontwikkeling verwacht je het meest in 2013?

Er is een verschil tussen wat ik verwacht en waar ik met smart op wacht.
Om met dat laatste te beginnen: iDeal op mobiel. Na een paar mooie apps hebben met name Rabo en ABN hier nog steeds geen fatsoenlijke oplossing voor, terwijl het duidelijk is dat de markt hier om schreeuwt. Mobiel geld verdienen is de Grote Uitdaging dus een focus op mobiel betalen zou ‘prettig’ zijn om de massa mee te krijgen.
In het verlengde daarvan verwacht ik wel veel van twee aspecten van m-commerce: de trend naar volledige transparantie (prijzen en producten vergelijken in de winkel) en wat Amazon in Nederland gaat doen: gaat de Kindle fire hier toch komen? gaan ze hiermee agressief de grote e-commerce partijen uit de markt drukken?

Welke rol gaat het mobiele kanaal in de (nabije) toekomst spelen voor merken?

Gebruikers beginnen op mobiel. Als je geen mobiele presence hebt gaan je gebruikers naar je concurrent die wel mobiele presence heeft. Zo simpel is het. Al zijn er meerdere bedrijven goed bezig op mobiel en is in veel (MKB) gevallen een mobiele site al genoeg, 90% van de bedrijven heeft zelfs dit nog niet. De bedrijven die al wel met mobiel begonnen zijn, gaan hopelijk voorbij het ‘ik wil ook een app’ stadium en inzien hoe ze in mobiele use cases waarde kunnen toevoegen, of zelfs hoe mobiel hun business model gaat veranderen.
Begrijp me niet verkeerd, er zijn al meerdere bedrijven die mooie dingen doen op mobiel (Appie, ING, en in de media hoek bijvoorbeeld NOS), maar de meeste bedrijven moeten nog steeds volgen.

Welke bedrijven inspireren jou met hun aanpak (al dan niet geïntegreerd binnen andere kanalen) van mobiel?

De olifant in de zaal is Google: zij hebben enorme sprongen gemaakt op het vlak van user experience en laten met Google Maps op iOS weer eens zien hoe ze dit beheersen. Capture en Google Now zijn mooie voorbeelden van echt mobiel denken, al schuilt in die laatste mogelijk wel een Google Wave ( = qua concept interessant maar teveel bedacht uit wat allemaal mogelijk is in plaats van een daadwerkelijke behoefte te vervullen).
Verder ben ik onder de indruk van Ahold, Amazon en eBay: alle drie kijken ze echt naar de mobiele use case en hoe ze daar waarde toe kunnen voegen. En met succes: eBay laat dit jaar $10 miljard aan transacties via mobiel lopen.
Tot slot natuurlijk Starbucks en Square. Beiden gericht op -daar is’ie weer- betaalgemak.

Welke vraag zijn we vergeten te stellen en wil je toch graag invullen/beantwoorden?

Wat is het grote misverstand over mobiel? Dat we alleen maar haastig aan het rondrennen zijn en 3 seconden onze smartphone checken: het meeste gebruik van de smartphone is thuis, op de bank, en dan rustig een half uur achter elkaar. Behalve tekstverwerken en excellen doen gebruikers alles op hun smartphone.

Mark de Kock

Een Digital Marketeer, ondernemer met een passie voor alles dat (gemotoriseerd) snel gaat.

...

Verder lezen over Interview

Interview met de acteurs uit Abigail: “Bloed? Gebruik scheerschuim!”

Ze lijkt een perfect klein meisje, maar als ze ontvoerd wordt, dan blijkt dat de ontvoerders een groter probleem hebben dan haar vader die de topman in de criminele onderwereld is... We interviewden de cast van de nieuwe horrorcomedy Abigail.

Entertainment17.04.2024

Interview met de acteurs uit Abigail: “Bloed? Gebruik scheerschuim!”

​Solliciteren doe je tegenwoordig gewoon via TikTok

Vroeger als je in een vacature las dat je een video van jezelf moest maken, dan zou je er bijna de baan van je dromen voor opgeven: het was allemaal wat ongemakkelijk. Tegenwoordig leven we in een wereld die aan elkaar h...

Social Media25.09.2023

​Solliciteren doe je tegenwoordig gewoon via TikTok

Oxenfree II: “Moet voelen alsof je in Stranger Things meespeelt”

Netflix heeft in zijn poging serieuzer te worden genomen in de gamewereld studio Night School bereid gevonden om zijn verhalende, kunstige avontuur Oxenfree van een tweede deel te voorzien. Een logische keuze, want Oxenf...

Gaming12.07.2023

Oxenfree II: “Moet voelen alsof je in Stranger Things meespeelt”

​Citadel-actrice Ashleigh Cummings: “Ik moet nog 2 afleveringen zien”

Hij hangt in de abri’s, hij wordt veel bekeken en hij is sinds vandaag over de helft van zijn eerste seizoen: Citadel. De nieuwe serie van Amazon Prime Video kreeg gemengde reviews, maar wordt desondanks toch veel beke...

Entertainment12.05.2023

​Citadel-actrice Ashleigh Cummings: “Ik moet nog 2 afleveringen zien”

​Huawei werkt met Gentle Monster aan nieuwe slimme zonnebril

Huawei komt in de tweede helft van 2022 met een nieuwe slimme zonnebril, in samenwerking met het merk Gentle Monster. Dat zegt Huawei countrymanager Carlos Wubilin in een interview met ons. Virtual Reality-bril Huawei H...

Gadgets07.02.2022

​Huawei werkt met Gentle Monster aan nieuwe slimme zonnebril

Interview met DJ Sam Feldt tijdens TNW 2021 editie

DC blogger-vlogger Patrick Petersen interviewt Sam Feldt tijdens de TNW 2021 editie. Deze hybride editie van The Next Web vond in het ‘Taets Art and Event Park’ in Amsterdam plaats. Sam Feldt Sam Feldt (Boxtel, 1993...

Video12.10.2021

Interview met DJ Sam Feldt tijdens TNW 2021 editie

Disney Imagineer Sylvie Massara: “Je moet dromen laten uitkomen”

Disneyland Paris heeft meerdere officiële Disney-hotels. Je hebt het zeer luxe Disneyland Hotel, dat de ingang is van het park, maar er is ook een meertje met daaromheen enkele hotels: Hotel New York, Newport Bay Club e...

Entertainment14.07.2021

Disney Imagineer Sylvie Massara: “Je moet dromen laten uitkomen”

Investeerder en ondernemer Pieter Schoen “Onlinediensten zijn kansrijk in deze tijd”

Bij DutchCowboys houden we interessante startups al jaren nauwlettend in de gaten. Dit keer kregen we de kans om een gesprek te voeren met iemand die interessante startups ook in de gaten houdt, namelijk de Rotterdamse o...

Startups17.04.2020

Investeerder en ondernemer Pieter Schoen “Onlinediensten zijn kansrijk in deze tijd”

Verder lezen over Marktplaats

Marktplaats gaat groot: nu meubel-vervoer mogelijk

Marktplaats werkt samen met Brenger om te zorgen dat grote spullen naar je huis kunnen worden vervoerd.

Online11.09.2024

Marktplaats gaat groot: nu meubel-vervoer mogelijk

IKEA test een eigen marktplaats voor gebruikte meubels

IKEA wil dat je je tweedehands meubels van het merk verkoopt via IKEA. Het start zijn eigen soort Marktplaats.

Online27.08.2024

IKEA test een eigen marktplaats voor gebruikte meubels

Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie

Catawiki introduceerde vandaag een aantal nieuwe functies, waaronder de mogelijkheid voor kopers om de hele veiling over te slaan en het object direct te kopen voor een vaste prijs. In 2023 liepen veel geïnteresseerden het object van hun dromen mis: ze plaatsten een bod maar verloren de veiling. Om dit in de toekomst te vermijden, lanceert Catawiki de optie om iets gelijk te kopen. Dankzij deze functie kunnen kopers ervoor kiezen om een object meteen te kopen in plaats van de duur van de veiling af te wachten.

Online27.06.2024

Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie

Daarmee skip je de veiling
Deze websites zijn genomineerd voor lelijkste website van het jaar

Websites met Comic Sans, of gekke kleurencombi's. Je kunt nu stemmen op de website die jij eruit vindt springen op het gebied van lelijkheid.

Online29.05.2024

Deze websites zijn genomineerd voor lelijkste website van het jaar

Marktplaats wordt weer een beetje meer eBay met Direct Kopen

Marktplaats wordt voorzien van een Direct Kopen-knop. Hoewel het niet meer van eBay is, is dit wel een typische eBay-functie.

Online29.04.2024

Marktplaats wordt weer een beetje meer eBay met Direct Kopen

Jaaroverzicht Marktplaats: ook in 2023 scoort ‘gratis’ met 55,5 miljoen zoekopdrachten

Kijk jij ook wel eens naar alle gratis ‘tweedehands parels’ die op Marktplaats worden aangeboden? Dan ben je zeker niet de enige. Dit jaar er werd 55,5 miljoen gezocht op het woord 'gratis.' Dat is wel wat minder dan...

Online06.12.2023

Jaaroverzicht Marktplaats: ook in 2023 scoort ‘gratis’ met 55,5 miljoen zoekopdrachten

Maar ook Vermeer & VanMoof
Tweedehands speelgoed is steeds normaler voor Sint

Ruim vier op de tien ouders verwachten in aanloop naar Sinterklaas tweedehands speelgoed te kopen voor hun kind(eren) (42%). Dat is zeven procent meer dan vorig jaar. Zo blijkt uit onderzoek van Marktplaats. Daar werd de...

Online02.12.2023

Tweedehands speelgoed is steeds normaler voor Sint

Tweedehands auto verkopen: Marktplaats vs. Autoscout

Na zo’n zeven jaar te hebben rondgereden in een bijna bejaarde benzine slurpende Volkswagen Golf 4 V5 – ja die met een 2,3 liter vijfcilinder krachtbron – werd het toch echt tijd om eens naar een nieuwe(re) om te k...

Automotive17.11.2023

Tweedehands auto verkopen: Marktplaats vs. Autoscout

Spoiler alert: het gratis platform leverde meer op