Een Digital Marketeer, ondernemer met een passie voor alles dat (gemotoriseerd) snel gaat.
De strijd om de pols, Androids opmars en de stagnatie van Apple. Het speelt een rol in de blik van Sam Warnaars op de mobiele wereld. Zijn inzet voor Mobile Monday Amsterdam, werkzaamheden voor NOS en nu Sanoma brachten hem onder andere deze inzichten welke hij met ons deelt in dit Mobiele inspirator interview van Mobylizr’s Mark de Kock.
Even voorstellen: Wie ben je, wat is je rol in je bedrijf enapplicaties/sites (max 4) kom jij de dag niet door?
Ik ben Sam Warnaars. Sinds zomer 2011 werk ik voor Sanoma Media en bedenk ik met mijn team nieuwe manieren om onze titels via het web in contact te brengen met de consument. Ik gebruik mijn mobiel voornamelijk als artikelen. Elke ochtend en avond lees ik Zite en Hackernews “uit” en ik check meerdere malen per dag Path en NOS Teletekst. Zonder die apps zou mijn telefoon een stuk minder nuttig aanvoelen.
Van welke opdrachten/projecten kunnen we je kennen?
Sanoma heeft een zeer breed en divers portfolio aan titels en een flinke aanwezigheid op mobiel. Elke week wordt er wel een applicatie gelanceerd. Bij Sanoma Media heb ik op mobiel, tablet en connected TV projecten gelanceerd voor titels als NUsport, Autoweek, Libelle, Beau Monde, Viva en Grazia. Voor ik hier aan de slag ging bedacht ik voor de NOS alle nieuwe manieren van nieuws brengen die niet via het ouderwetse TV/Radio/website kanaal verliepen. Veel van deze applicaties draaien nog altijd en zijn onverminderd populair. Denk hierbij aan de NOS Teletekst applicatie (iPhone, Android, Symbian, etc.), NOS connected TV applicaties (Samsung, Philips, Sony, Sharp, Playstation, etc.) en de mobiele sites van de NOS en de sport evenementen tussen 2009 tot juni 2011 (Olympische Spelen, WKs, EKs, Tour de France, etc.). Tot slot kent een deel mij wellicht van Mobile Monday Amsterdam, een evenementenreeks die ik samen met vier vrienden tot mei 2011 heb georganiseerd.
Wat zie jij op mobiel gebied als belangrijkste trend(s) in 2012?
De iPhone groei stagneert. Dit jaar heeft Apple geen hele grote vernieuwingen doorgevoerd in hun mobiele telefoon lijn. Natuurlijk heeft de iPhone 5 een metamorphose ondergaan, maar er is weinig revolutionair aan de iPhone 5 als je hem vergelijkt met eerdere itteraties van het toestel. De iPhone blijft onverminderd populair, maar het toestel is niet langer onbetwiste het beste toestel op de markt.
Android. Android. Android. De groei van dit platform zet door. Met de lancering van Ice Cream Sandwich kreeg Android dit jaar z’n nieuwe look en feel. Het mobiele besturingssysteem doet daardoor inmiddels nauwelijks meer onder voor dat van Apple. Ook het aanbod van apps is nog verder verbeterd: alle top apps zijn beschikbaar op zowel iOS als Android, zonder een verschil in kwaliteit. Android is daarmee een belangrijk platform geworden voor bedrijven die consumenten willen bereiken. Grote spelers als Facebook stimuleren hun werknemers zelfs actief om over te stappen op Android om een beter gevoel te krijgen bij het besturingssysteem. Uiteindelijk zal de markt zich naar de massa bewegen, dus ik denk dat deze trend ook in 2013 door zal zetten.
Convergentie tussen apparaten. Android, iOS en Microsoft hebben allemaal een mogelijkheid om data in de cloud op te slaan en instellingen toestel onafhankelijk te kunnen raadplegen. Met name Google heeft een grote slag geslagen met het samenvoegen van de privacy voorwaarden van hun diensten tot 1 Google inlog. Waar gebruikers in eerste instantie huiverig reageerden, heeft het Google geen windeieren gelegd: instellingen worden nu frictieloos overgenomen naar waar de gebruiker maar wil. Dat maakt het gebruik van diensten als Maps en Youtube een stuk vriendelijker.
Wellicht voor de hand liggend, maar.. Van welke mobiele ontwikkeling verwacht je het meest in 2013?
Mobiel zet door. We roepen sinds het beschikbaar komen van de onbeperkt internet bundels al dat dìt het het jaar van mobiel is. Terecht natuurlijk en het zal voor 2013 niet anders zijn. Nog altijd komen er meer mensen mobiel online en stappen meer mensen over op nieuwere toestellen. Steeds meer bedrijven zien dan ook in dat mobiel een belangrijk kanaal is voor het contact met hun klanten en zetten zo hun voorzichtige eerste stapjes.
Mobiel adverteren. Adverteerders omarmen mobiel als kanaal om in contact te komen met hun klanten. Het nieuwe raakt inmiddels wel van mobiel af. Inmiddels is er voldoende kennis opgedaan om goede campagnes te kunnen draaien op mobiel.
De platformen oorlog. De platformen oorlog is van alle tijden en gaat in 2013 onverminderd door. Het wordt een spannend jaar: Blackberry komt met hun lang verwachte opvolger Blackberry 10, de geruchten rondom een eigen telefoon van Amazon dan al een tijdje de doen al een tijdje de ronde en sinds kort is daar het gerucht dat Google werkt aan een eigen telefoon bij gekomen. Een paar weken terug verschenen de nieuwe Windows Phone 8 toestellen van HTC, Samsung en Nokia. Apple komt ongetwijfeld met een opvolger van de iPhone 5. De geruchten over de Facebook telefoon zijn de afgelopen tijd wat afgenomen, maar als er een in ontwikkeling is, verwacht ik hem in 2013. Dat is slechts wat we op het gebied van mobiel kunnen verwachten, ik sla voor het gemak de tablets en andere connected devices even over.
Social. Terwijl ik een en ander oversla bij de platformen oorlog, moet ik social wel noemen. Facebook is de dominerende speler en zal dit ook in 2013 blijven. De druk om snel geld te verdienen zal ten koste gaan van het vertrouwen in Facebook. Signalen hiervan waren er al in de afgelopen periode met het veranderen van de manier waarop privacy veranderingen bij Facebook worden doorgevoerd, en de manier waarop Instagram negatief in het nieuws kwam na voorgestelde wijzigingen van hun terms of services. Dit geeft ruimte aan andere sociale netwerken om terrein te winnen. Op mobiel zal Whatsapp onverminderd populair blijven, en is Google+ een netwerk dat in de gaten moet worden gehouden. Door de korte update cyclus en het snelle tempo waarmee nieuwe features en verbeteringen aan het platform worden toegevoegd groeit het platform in populariteit. Mobiel speelt hierin een sleutelrol voor Google.
Nieuwe features. Binnenkort is Barcelona weer voor één week het epicentrum van de mobiele wereld: Mobile World Congres is al jaren het moment waarop de fabrikanten hun nieuwste modellen presenteren. Terugkerende thema’s zijn waarschijnlijk features als buigbare schermen, betere camera’s, een groter batterij cappaciteit, (opnieuw) NFC toepassingen en betere koppelmogelijkheden met andere apparaten zoals de elektronica in de woonkamer of bijvoorbeeld de internet connectie in de auto.
Slimme smartphones. Om door te gaan op het bovenstaande: alle features op je telefoon zijn aardig, maar niet het einde. Je kan nu al zo veel met je mobiel, maar het wordt pas echt interessant als je telefoon niet alleen een alles-kunner is, maar ook een alles-weter wordt. Er zijn al genoeg voorbeelden, denk aan Apple’s Siri. Siri is nog volop in ontwikkeling, en kan je nog niet echt een alles-weter noemen. Google Now lijkt al een stuk beter te weten waar je wanneer naar op zoek bent, maar heeft ook nog wel even te gaan. Ik ben erg benieuwd naar hoe deze categorie zich zal ontwikkelen. Ik verwacht er veel van.
Naast de puur mobiele trends ook een paar trends die nauw samenhangen met mobiel of ermee verwant zijn:
Strijd om de pols. Er zijn steeds meer draagbare sensoren die “het zelf” meetbaar willen maken. Denk aan de Fitbit die stappen telt, sleepcycle die inzicht geeft in de kwaliteit van je nachtrust, de Nike Fuelband die atleten stimuleert om nog actiever te zijn. Het afgelopen jaar stak het gerucht de kop op dat Apple zou werken aan een polsband, Motorola en Sony hebben al op Android gebaseerde polsbanden. De meeste trackers hebben apps die inzicht geven in de informatie die is verzameld en je in staat stellen om de informatie te delen met vrienden. Ik verwacht dat het komende jaar veel meer devices op de markt zullen verschijnen en het veel gebruikelijker zal worden om deze data te verzamelen. Voorbeelden van interessante concepten van dit moment zijn de Fitbit, Basis en Memoto.
De stille (en gestage) opkomst van ereaders. Ik verwacht veel van ereaders voor 2013. Het gerucht dat Amazon naar Nederland komt stak regelmatig de kop op in 2012. Ze zijn niet gekomen, maar doen dit wellicht in 2013 wel, en als het dan zo ver is zal de ereader veel terrein winnen.
Welke rol gaat het mobiele kanaal in de (nabije) toekomst spelen voor merken?
Voor ons is mobiel al vanzelfsprekend. Tegelijk is het voor een hoop andere merken nog een domein waar ze weinig ervaring mee hebben en moeten leren hoe ze met het kanaal om moeten gaan. Mobiel is een onmisbaar kanaal. Mobiel wordt belangrijk, zo niet het belangrijkste kanaal dat je met je consument kan hebben en verdient dan ook de aandacht.
Welke bedrijven inspireren jou met hun aanpak (al dan niet geïntegreerd binnen andere kanalen) van mobiel?
Google is goed bezig met de manier waarop applicaties frictieloos werken. Ik ben een groot fan van wat ze op dit moment doen met Google+ en hoe ze bezig zijn met het verder optuigen van Youtube. Daarnaast spreekt het me aan dat ze zich niet puur focussen op de ontwikkeling van hun diensten voor Android, maar dat ze minstens net zo veel aandacht besteden aan de ontwikkeling van hun applicaties voor Apple.
Als je kijkt naar een meer content gebaseerd bedrijf, dan spreekt de manier waarop The Verge te werk gaat mij aan. Ze zijn in no-time van niets naar een serieuze speler geklommen. Ze slagen erin om hun look en feel gelijk te houden over de verschillende kanalen, en hebben goede applicaties om de content te lezen.
Welke vraag zijn we vergeten te stellen en wil je toch graag invullen/beantwoorden?
Waar had je meer van verwacht in 2012?
– NFC: een jaren lange belofte die maar niet doorbreekt. Komend jaar wellicht tijd voor de eerste breed gebruikte dienst die gebruik maakt van de NFC chip in je telefoon?
– Connected TV: Waar blijft Apple met zijn TV? Op dit moment is de markt nog te gefragmenteerd en het aanbod van diensten te klein of kwalitatief nog onder de maat. Wellicht is de consument er nog niet klaar voor. Hopelijk is 2013 het jaar dat connected TV aan terein wint.
– Windows Phone: Ik had graag de terugkeer van Nokia gezien in 2012. Misschien dat ze in het nieuwe jaar meer succes hebben.
– Second Screen: het tweede scherm biedt mogelijkheden voor meer interactie met TV programma’s, maar hier wordt nog weinig gebruik van gemaakt. Ik verwacht dat we in het komende jaar wel weer een paar stappen in de goede richting kunnen zetten.
Welke trends voor 2013 worden overschat?
– Mobiel betalen: de eeuwige belofte van mobiel betalen. Ik zou willen dat het er al is, maar ben bang dat we het in 2013 ook niet gaan meemaken. We zullen zien.
– Google Glass: het is een mooie belofte, maar door alle hype van het afgelopen jaar (en weinig mensen die daadwerkelijk het apparaat hebben gebruikt) ben ik bang dat het zal tegenvallen. Des al niet te min, een interessante ontwikkeling die voorlopig niet klaar is.