Een Digital Marketeer, ondernemer met een passie voor alles dat (gemotoriseerd) snel gaat.
Als je LEAN, TEDx, MoMo (Mobile Monday Amsterdam) of Quantified self invoert als zoekterm vind je vanzelf Yuri van Geest. Een veelzijdig mens met ambitie en innovatiedrang. Mark de Kock van Mobylizr interviewde Yuri voor Dutchcowboys en kreeg een diepgaande blik op zijn leefwereld en blik op 2013.
Even voorstellen: Wie ben je, wat is je rol in je bedrijf en zonder welke mobiele applicaties/sites (max 4) kom jij de dag niet door?
Yuri van Geest, eigenaar innovatiebureau Trend8 alsmede NL ambassadeur van Singularity University van NASA en Google, opgericht door Ray Kurzweil en Peter Diamandis. Mijn favoriete mobiele apps zijn momenteel Path, Twitter, NY Times, MIT Mobile, Nu.nl, FourSquare en Zite. Nieuws en social dus.
Van welke opdrachten/projecten kunnen we je kennen?
Qua opdrachten hebben wij onder meer de mobiele strategie en/of apps van Unive, VGZ, Philips Global, Adidas Global en Rijkswaterstaat gedaan alsmede mobiele developer days voor Samsung, Google, Vodafone en Blackberry. Ik ben samen met Vodafone oprichter van Vodafone Mobile Clicks, de grootste mobiel internet startup contest in zijn soort wereldwijd, binnenkort opgevolgd door een groter initiatief. Verder mede-oprichter/organisator van Mobile Monday Amsterdam, Lean Startup Machine Rotterdam, Quantified Self Europa en Amsterdam alsmede TEDx Amsterdam. Tot slot sinds 2011 verantwoordelijk voor mobiel internet bij het topsectorenbeleid onder ministers Verhagen en nu Kamp voor Economische Zaken en Innovatie alwaar het hele mobiele ecosysteem innovatiever moet worden (startups, incubators, accelerators, VCs, angels, crowdfunding, juridische belemmeringen, onderwijs, internationalisering etc.)
Wat zie jij op mobiel gebied als belangrijkste trend(s) in 2012?
a. Mobiel internet (en mobiel als kanaal) is definitief doorgebroken in NL, zowel qua aantallen als qua gebruik. Echter, mobiel als kanaal bij adverteerders is in 2012 vreemd genoeg nog niet op waarde geschat, zowel in (campagne)budgetten als in innovatieve inzet van het kanaal in vergelijking met het buitenland. Zo worden in het buitenland al prachtige en baanbrekende campagnes ontwikkeld waarbij RFID activaties en contextuele factoren als buitentemperatuur en zonnestand worden meegenomen voor gepersonaliseerde aanbiedingen op mobiel. Het denken in context blijft achter in NL: met wie doe je wat waar wanneer in welke emotionele toestand en welke content past hierbij?
b. Opkomst van Google Now: het aanbieden van proactieve gepersonaliseerde alerts, notificaties en reminders is van grote meerwaarde. Vroeger was alles push, daarna pull (de gebruiker initieert), nu gaan we weer terug naar push maar dan hypertargeted en non-intrusive). Marketing as a service dus, de gebruiker ontvangt korte berichten met updates over wisselkoersen, real-time routeinformatie naar volgende afspraak, weer en gezondheidsinfo, precies op het moment en plaats dat het echt relevant is. Context dus.
c. Daarnaast is Lean Startup als ontwikkelmethodiek voor mobiele apps, widgets en websites in NL eindelijk populair geworden (en veelal de standaard naast Agile/Scrum). Lean Startup was al ruim 1 jaar in Silicon Valley de dominante standaard voor mobiele innovaties, zowel aan de startup als de adverteerderskant.
d. Ook zien wij duurzame tractie bij mHealth apps (Quantified Self), met name bij fitness (Nike+/Fuel, Fitbit, WiThings) en wellness; zelfs langzaam verbredend naar echte medische toepassingen (AliveCor voor hartfilmpje, Proteus voor ‘compliance’, iBGstar voor suiker)
e. Tot slot is het opvallend dat Nederland qua mobiel betalen en mCommerce nogal achterblijft op andere Europese landen terwijl wij een aantal jaren geleden nog bij de innovatieve mobiele voorhoede hoorde. Mobiel bankieren groeit wel sterk sinds 2011 maar mPayments/commerce blijft vooralsnog achter. Dit zal wel snel gaan veranderen.
Wellicht voor de hand liggend, maar.. Van welke mobiele ontwikkeling verwacht je het meest in 2013?
Dat zijn er dit jaar veel voor de verandering 😉
Op netwerkniveau zien we (eindelijk) de introductie van LTE. Normaliter is er dan pas na 2 jaar later na een netwerk-upgrade sprake van aangepaste / nieuwe diensten, apps en content maar dat zal dit keer sneller gaan. 10x meer bandbreedte zal grote gevolgen hebben voor video on demand, educatieve en medische toepassingen (video!), business modellen van operators, mobiele gebruiksintensiteit alsmede betere brandingmogelijkheden op connected devices.
Op hardwareniveau zien we opkomst van meerdere populaire mHealth sensorapparaten zoals Apple met een connected horloge, MC10 nanotattoosensoren en MisFit Wearables Shine. Ook zien we opkomst van meerdere open source hardware platformen zoals Arduino en Raspberry Pi. Ook de opkomst van ‘Internet of Things” gaat steeds meer tractie krijgen, met name connected auto’s, domotica, lampen, speelgoed en TVs; allemaal met aparte mobiele apps voor elk ’thing’. Uiteraard nog geen mainstream maar wel duidelijk opkomend.
Op OS-niveau verwachten wij geen grote veranderingen. Microsoft zal haar marktaandeel vergroten maar marginaal blijven i.v.m. Apple en Google. Alternatieve OSn zullen geen grote impact hebben in 2013 (Tizen / Linux, Blackberry), uitzondering hierop zou Samsung kunnen zijn die met een eigen nieuw OS komt (anders dan BADA) om een antwoord te bieden op de Google-Motorola-Android situatie. Wel zal HTML5 steeds belangrijker worden in absolute als in relatieve zin in vergelijking met de mobiele OSn.
Op toepassingsniveau (apps/content/sites) zal de aandacht steeds meer naar mPayments, mCommerce, mHealth (QuantifiedSelf) en mEducation gaan. Daarnaast zal Big (Open) Data steeds belangrijker worden. Tot slot zal crowdsourcing aan importantie winnen, zowel middels menselijke input (zie Roamler) als via sensoren (zoals bij astma tracking device Astmapolis). Op interfaceniveau zal Google Glass een redelijk succes worden, ook al schendt het enkele sociale conventies
Welke rol gaat het mobiele kanaal in de (nabije) toekomst spelen voor merken?
Cruciaal. Dominant zowel initierend als response-kanaal. Mobiel heeft de hoogste contactfrequentie / periode binnenkort, meer nog dan TV. Mobiel is nuttig / noodzakelijk voor branding, engagement, sales, service, virale effecten en crowdsourcing. Uiteraard zijn er per sector, bedrijf, product, merk, doelgroep en volwassenheidsfase verschillende doelstellingen. De trend is echter onmiskenbaar dat mobiel steeds belangrijker gaat worden, mede in het licht van opkomende exponentieel groeiende technologische revoluties die ook mobiel worden ontsloten (Singularity, zie onder) alsmede de hele opkomende DIY / Hackerspace cultuur. Mobiel is het meest persoonlijke, creatieve, intieme, relevante, meetbare, interactieve en authentieke medium en zal dat blijven voorlopig ondanks nieuwe interfaces als Google Glass. Juist omdat het zo intiem is en omdat men er zo veel mee kan doen, is relevantie het dominante criterium. En omdat mobiel de meeste klantdata bevat is het HET medium om van correctieve diensten naar preventieve diensten te gaan. Voorkomen is beter dan genezen, ook voor merken.
Welke bedrijven inspireren jou met hun aanpak (al dan niet geïntegreerd binnen andere kanalen) van mobiel?
Uiteraard de mooie benchmark cases in NL als Nu.nl, Bol.com (mede vanwege de API), Heineken en AH. Ik hou van partijen met lef, oog voor innovatie en kwaliteit alsmede merkdenken. Internationaal zijn dit MIT, Nike, IKEA, Coca Cola, Adidas, Starbucks, Square en BBC.
Welke vraag zijn we vergeten te stellen en wil je toch graag invullen/beantwoorden?
Wat zijn de belangrijkste 3 meta trends die mobiel bepalen de komende jaren. Dat zijn: 1) DIY (do it yourself) en 2) Singularity/transhumanisme (de convergende van verschillende exponentieel groeiende technologieen als biotech (DNA), nanotech, 3D printers, neurotech, BCI, AI, robots, drones, ruimtevaart, nieuwe energiesoorten en duurzaamheid) en 3) Internet of Things ofwel connected home, cars, minds en bodies. Bij punt 1 zien we dat mobiele gebruikers steeds meer zelf kunnen creeren: niet alleen software, apps of content maar ook hardware met open source sensoren (en later zelf nieuwe organismen en complexe fysieke producten). Bij punt 2 zullen we een explosie aan mobiele innovaties zien die de huidige mobiele apps qua impact doen verbleken: mens en machine zullen steeds meer versmelten; biologie en technologie zullen steeds meer convergeren. Mobiel zal sterk met deze nieuwe revoluties gaan versmelten.