Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
Mobiele video’s worden vooral thuis bekeken, zo blijkt uit een onderzoek van het IAB onder Amerikaanse gebruikers van mobiele platformen. De onderzoekers stelden vast dat 63% van de ondervraagden thuis naar mobiele video kijken. Bij 36% gebeurt dat zelfs in de onmiddellijke omgeving van een groter scherm zoals een televisie, een laptop of een tablet.
“Het onderzoek toont aan dat mobiele video veel meer is dan een medium om verloren ogenblikken, zoals wachttijden, op te vullen of een alternatieve mogelijkheid bij gebrek aan andere entertainment-opties,” merken de onderzoekers op. “Die vaststellingen hebben ook belangrijke implicaties voor het type videocontent dat adverteerders en entertainment-bedrijven in eerste instantie zouden moeten creëren. De mobiele sector moet worden bestempeld als een primair scherm en niet pas in tweede instantie aan campagnes worden toegevoegd.”
Bij de keuze tussen de verschillende video-sectoren gaat de grootste voorkeur naar muziekvideo’s (45%), gevolgd door filmtrailers (42%), leerzame content (41%) en grappige korte videoclips (37%). Daarentegen wordt een andere verhouding opgetekend bij videocontent die met anderen wordt gedeeld. Vooral grappige clips en muziekvideo’s worden met anderen gedeeld. Het virale karakter van filmtrailers en leerzame content blijft relatief beperkt.