Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Voor mobiel adverteren zijn video, rich media en op locatie gebaseerde advertenties de belangrijkste trends voor 2013.
Deze trends zorgen ook voor een toename van de CPM’s die worden betaald voor mobiele reclame en een toename in het budget dat voor mobiele advertenties wordt ingezet blijkt uit een nieuw rapport van Nexage over de tweede helft van 2012. Het rapport beschrijft een maandelijkse stijging van 24% van de advertentie-uitgaven van mei tot oktober in de mobiele RTB markt. In deze markt worden maandelijkse 20 miljard impressies verhandeld en kent meer dan 200 kopers.
Toename locatie gebaseerde mobiele advertenties
Nexage noteerde een toename van 30% per maand naar de vraag voor locatie-gebaseerde advertenties. Marketeers zetten steeds vaker op locatie gebaseerde campagnes in. Om deze interesse bij te houden is het goed dat er tevens een toename is van de beschikbare impressies die naar een locatie zijn terug te leiden met 33%.
Rich media en video
De groei in het gebruik van smartphones en tablets, waarbij zeker de laatste een geschikt platform is voor video advertenties zorgt dat uitgevers steeds meer posities realiseren voor rich media en video advertenties. Dit alles heeft eraan bijgedragen dat rich media en video advertentie vertoningen met 19% per maand zijn toegenomen Waardoor ze nu goed zijn voor 26% binnen het totale mobiele advertenties. Bij rich media en video advertenties zijn de betaalde CPM’s tussen de vijf en tien keer zo hoog als bij standaard mobiele banners.
Stijging eCPM
Dat uitgevers zich inzetten om hun platform geschikt te maken voor meer toegepaste mobiele advertenties legt hun geen wind eieren. De toename in het gebruik van zowel locatie- gerelateerde en rich media-advertenties draagt bij aan de advertentietarieven. Uitgevers zagen hun gemiddelde eCPM’s stijgen met 44% van het tweede kwartaal naar het derde kwartaal. Deze toename is geen verrassing nu steeds meer eigenaren van smartphones en tablets er voor kiezen om bepaalde gegevens te delen zodat ze gebruik kunnen maken van vele handige diensten die hierin op in spelen. Als de locatie delen instelling ingeschakeld is op een smartphone zijn betaalde CPM’s voor een impressies tussen de twee en vijf keer hoger dan het gemiddelde.
Ten slotte is te lezen in het Nexage rapport dat RTB voor mobiele advertenties meer dan een verdubbeling kent in het aandeel in de opbrengst van het tweede naar het derde kwartaal (2012). Mobiele RTB beslaat 26% van alle mobiele advertentie-uitgaven. Uitgevers gaan steeds meer hun mobiele inventaris op RTB verhandelen.