De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Tot nog toe waren investeringen in IT vaak verbonden aan de operationele bedrijfsvoering. En voor de interne omgeving kon de levensduur van een apparaat nog wel met zes maanden gerekt worden als het echt moest. Inmiddels is dat wel anders, want een goed functionerend bedrijf kan juist vanwege haar kernactiviteiten niet meer zonder technologische vernieuwing. Als er niet op tijd gebruik gemaakt kan worden van de meest recente apparatuur stagneert de omzet. Beknibbelen op het IT-budget is er dus niet meer bij.
In de Retail is de ontwikkeling om juist te investeren in het profit center goed zichtbaar. Een consument bezoekt een winkel om een tastbare beleving bij het product te krijgen. De specificaties en prijzen zijn vaak al online opgevraagd. Het is dus als moderne winkelier belangrijk daarop passend in te spelen. De interactie tussen aanraken en testen, eventueel aangevuld met beeld en geluid beïnvloedt direct het koopgedrag. Veel elektronicawinkels worden daarom in rap tempo omgebouwd tot ‘experience-centers’. Ze maken, juist door de inzet van de allernieuwste technieken en apparatuur, van kopen een belevenis. En ze doen, ondanks de economische crisis, goede zaken.
Ook de verhouding tussen het aantal medewerkers en de benodigde IT-apparatuur binnen organisaties is enorm veranderd. Zo kan het zijn dat een bedrijf met maar 50 medewerkers/werkplekken een veelvoud aan slimme devices in huis heeft om haar klanten van de gewenste dienstverlening te voorzien. Aan al deze moderne middelen hangt wel een prijskaartje en bezuinigen op de plek waar de winst wordt gemaakt is geen optie. Logisch dus dat er steeds vaker gekeken wordt naar innovatieve financieringsvormen, waarbij kosten en baten meer in balans zijn. Lease maakt het mogelijk om vanaf dag één de gedane investering terug te verdienen.
Deze blogpost is geschreven door Robert Kuijs, Director Sales bij Econocom Nederland.