Mobile29.11.2012

Mobile First: Mobiele transacties verdrievoudigen


mobile-first-mobiele-transacties-verdrie.jpg
mobile-first-mobiele-transacties-verdrie.jpg

Afgelopen dinsdag vond in Amsterdam het tweede Mobile First event, georganiseerd door Mobylizr.com, Hyves en Telegraaf Media Groep, plaats. Naast markt inzichten van online payment provider Adyen stonden marktcijfers van TNS-NIPO en M-commerce cases van Marktplaats en bol.com garant voor een interessant event.

Mark de Kock, initiator van Mobile First, was de moderator voor het tweede Mobile First event en lichtte als introductie toe waarom dit event is gestart. “Mobiel is een sleutel tot de consument maar niet de ‘Holy Grail’. Het mobiele kanaal wordt steeds belangrijker voor adverteerders en wij willen hen graag helpen door het vervullen van een kennis en netwerk functie. De naam verklapt dat we mobiel belangrijk vinden maar andere kanalen ook op waarde schatten in de consumentenbeleving. Er is op dit moment geen ander event dat door het jaar heen (2 maandelijks) sterke merken in Nederland ondersteunt met kennis, marktcijfers en relevante cases, en daar zijn we trots op.

Tijdens het event kwamen veel verschillende partijen aan het woord. Daarbij lag de focus in het eerste deel vooral op de meetbaarheid en rapportage van marktcijfers (TNS-NIPO, Wakoopa, Ayden). In het tweede deel kwamen 3 partijen aan bod (One-Stop-Webshop, Marktplaats en bol.com) die elk hun eigen perspectief en plek in de ontwikkeling van M-commerce toelichtten. 

Remy Bleijendaal van TNS-NIPO gaf inzicht in de groeiende complexiteit in het aankoopproces en de rol van mobiel hierin. Hierbij werd duidelijk dat Nederland geen koplopers positie heeft als het om consumenten aanschaf op mobiel gaat. Nederland hoort eerder bij de middenmoot in Europa. Voor het algehele aanschaf proces is het wel een relevant medium voor product oriëntatie. De algehele tendens uit de cijfers van Bleijendaal was niet bemoedigend en viel sommige bezoekers zelfs tegen. 

Het bedrijf Adyen is verantwoordelijk voor de verwerking van miljoenen online transacties in bijna elke denkbare branche. Commercieel verantwoordelijk manager Roelant Prins gaf inzicht in de shift die Adyen ziet in online versus mobiele transacties. Lag de verhouding eerder op 96% traditioneel web en 4% (3.7 redelijk) mobiel in 2010. In 2012 blijkt het mobiele aandeel te zijn gestegen naar 10.3%! Een significante stijging die alleen maar verder doorzet. Informatie over de trends op dit gebied zijn niet breed in de markt vindbaar en Adyen speelt hier handig op in. Prins liet weten deze trends vanaf nu op regelmatige basis te zullen presenteren.

Marktplaats is hard aan het werk om mobiel beter te omarmen en ziet het belang van het kanaal als onderdeel van de algehele visie en strategie voor alles waar het merk voor staat. Dat was de strekking van de presentatie die JanJoost Kraal namens Marktplaats aan het Mobile First publiek presenteerde.  Smartphone en tablet gebruik op marktplaats maakt nu 20% uit van het totale bezoek en is sterk groeiende. Voor het mobiele kanaal staat geld verdienen en service verlenen centraal voor het komende jaar nadat afgelopen maand de gehele Marktplaats site (back- en frontend) is vernieuwd.

Afsluiter van het event was Maurice Jongerius, API en mobiel verantwoordelijke bij bol.com. Met zijn presentatie over de rol van mobiel en met name API’s (Application programmering interface) was hij een verfrissende laatste spreker op het Mobile First event. API’s zijn de spreekwoordelijke stekkerdoos waar verschillende partijen toegang tot data en functionaliteit kan worden gegeven. Hierdoor is bol.com in staat om samen te werken met third parties en daarmee een veel snellere innovatie EN omzet te genereren. bol.com heeft geen groot team op mobiel maar maakt slim gebruik van partijen die durven te investeren in de mogelijkheden die hen worden geboden. Jongerius ziet deze ontwikkeling als het belangrijkste antwoord voor ieder bedrijf dat niet snel genoeg kan ontwikkelen. Daarbij hoeft men niet bang te zijn voor een ondermijning van het merk. Die schade is te verwaarlozen tegenover klanttevredenheid en omzet.

Al met al is Mobile First een inspirerende reeks van events voor adverterend Nederland met sterke sprekers en interessante cases. Wil je als marketeer voor eenmerk in Nederland bij het volgende event worden uitgenodigd? mail je aanvraag naar info@mobilefirst.nl

...