Mobile22.11.2012

Herlancering NU.nl apps succesvol


November was een hele belangrijke maand voor uitgever Sanoma. De meest populaire nieuws app van Nederland, NU.nl mobiel, werd opnieuw gelanceerd op zowel de iPad als iPhone. En op dezelfde dag werd ook de helemaal vernieuwde responsive mobiele website en Windows 8 app live gezet. Bijkomende uitdaging was de herlancering op de iPhone want stond die eerst nog op naam van bureau Peperzaken. Vanaf deze release is Sanoma weer officieel de uitgever van de iPhone app in de Apple appstore. De eerste cijfers zijn erg positief maar hoe pak je zo’n project nou aan?

herlancering-nu-nl-apps-succesvol.jpg
herlancering-nu-nl-apps-succesvol.jpg

De herlancering was het belangrijkste project dat Brechtje de Leij, productmanager NU.nl mobiel bij Sanoma heeft opgepakt sinds haar aanstelling in oktober 2011. We vroegen haar naar de doelstellingen en eerste resultaten.

Brechtje: “We hadden 3 uitgangspunten binnen onze mobiele strategie voor apps met bijbehorende KPIs. Deze punten zijn: 1) Een gelijke ervaring bieden, maar daarbij gebruikmaken van de unieke mogelijkheden van devices, 2) een persoonlijke nieuwservaring en 3) vergroten van gebruik (gebruikers en intensiteit gebruik per gebruiker).”

1) NU.nl heeft door haar 10 jaar mobiele ervaring veel kennis van haar gebruikers. NU.nl ziet verschil in gebruik (zowel gebruiksmoment als verschillende behoeftes aan content), en wilde de verschillende mogelijkheden van de devices en voorkeuren daarop vertalen naar aan de ene kant een herkenbare uniforme gebruikerservaring, en aan de andere kant juist gebruik maken van deze verschillen voor een optimale nieuwspresentatie op elk device. De iPad app is volledig vernieuwd, met veel nadruk op beeld, ook op de voorpagina. Het beeld is van hoge kwaliteiten is retina proof, dus toont haarscherp op alle devices.

De iPad gebruiker leest het nieuws namelijk vaak ’s avonds op de bank, en dit device is ideaal voor het gebruik van mooi en groot beeld. Ook wordt de visuele content (ook in de oude app) veel meer gelezen, dus meer video’s, slideshows. In de iPhone app is de navigatie verbeterd door alle rubrieken makkelijk toegankelijk te maken achter een uitschuifbaar menu. De voorpagina zelf is daarmee puur en alleen gericht op het snel en makkelijk scannen van nieuwsartikelen, ideaal voor de smartphone gebruiker.

De belangrijkste doelstelling hierbij is het verder verbeteren van de tevredenheid van de apps (meer beeld iPad, cleaner iPhone) Daarnaast zijn er ook harde doelstellingen. Zo stuurt het NU.nl team op 80% conversie bij iPad gebruikers in de eerste maand en zit daar nu al overheen (500.000+ updates). Het percentage actieve gebruikers (dagelijks) ziet men graag boven de 60% en ook daar is een stijgende lijn te zien.

Op de iPad geven de eerste cijfers een indicatie van meer gebruik van de app dan van de reguliere site maar voor definitieve conclusies wacht men nog op meer data. De iPad app is volgens de Leij zo uniek omdat er een specifieke nieuwspropositie wordt ingezet die inspeelt op het gebruiksmoment en de mogelijkheden van het device. De NU.nl redactie maakt elke dag een speciale pagina voor de iPad met “De Dag van NU” waarin de belangrijkste 3-5 nieuws onderwerpen zijn opgenomen, gepresenteerd in een visuele tijdslijn van artikelen, slideshows, video’s en zelfs (relevante) tweets..

2) Persoonlijke nieuwservaring van je mobiele device.

Daarbij wordt de gebruiker centraal gesteld en is de leeservaring veel persoonlijker gemaakt. Uniek is het gebruik van iCloud aldus de Leij. “We stellen de gebruiker, die we van ’s ochtends tot ‘savonds laat hebben centraal, user centred design, en de leerervaring laten meenemen van device tot device. En omdat je mobiele device je meest persoonlijke device is, wilden we op mobiel met een meer persoonlijk leeservaring beginnen.”

De app onthoudt wat je hebt gelezen (gelezen markering) en stelt de gebruiker in staat artikelen te bewaren om later te lezen. En dat wordt tussen de iPhone en de iPad onderling uitgewisseld. Ook nieuwsfilters en de voorkeursrubrieken volgorde in het menu wordt gesynchroniseerd. Een persoonlijkere app, die onafhankelijk van het gebruikte device één leeservaring met één beleving biedt. Voor deze personalisatie was de doelstelling 5% maar is dat nu al ruim gepasseerd met meer dan 10% gepersonaliseerde apps.

3) Het ontwerp van de apps is opgezet om gebruikers meer content te laten lezen. hiervoor worden persoonlijke filters ingezet, gerelateerde tags zorgen voor meer interessant nieuws en ook de mogelijkheden om een nieuws alarm aan te zetten door middel van een “push bericht” worden hiervoor gebruikt. De eerste cijfers die worden gedeeld lijken de ontwerpen gelijk te geven. in de eerste dagen van de lancering werden de “gerelateerde/meest gelezen artikelen zo’n 600.000 keer bekeken. Leuk ander punt dat Brechtje kan melden is hoe bezoekers navigeren door de apps: “Met de introductie van “swipen” in de app moest de navigatie worden verbeterd en daarmee het # pagina’s dat wordt gelezen.

In de eerste 5 dagen van lancering leverde deze nieuwe navigatie 650.000+ swipes op de iPad en 1.620.000+ swipes op de iPhone app op.” Een resultaat waar ze blij mee is. Zover ik weet is dit de eerste keer dat een herlancering van een Nederlandse app (met dermate grote getallen gebruikers) zo open wordt gedeeld met geïnteresseerden. Mijn dank gaat dan ook uit naar Sanoma en Brechtje de Leij voor dit uitgebreide kijkje in de keuken. Wil je de laatste ontwikkelingen volgen dan kun je Brechtje de Leij volgen op Google+ alwaar ze dagelijks updates plaatst over de laatste ontwikkelingen.

Mark de Kock

Een Digital Marketeer, ondernemer met een passie voor alles dat (gemotoriseerd) snel gaat.

...

Verder lezen over NU.nl

NU.nl lanceert vernieuwde smartphone en tablet app voor Android

NU.nl lanceert vandaag een volledig nieuwe app voor Android smartphones en tablets. De nieuwe app is volledige geoptimaliseerd voor de verschillende Android schermen. Ook biedt de nieuwe app de mogelijkheid om widgets te...

Mobile07.05.2013

NU.nl lanceert vernieuwde smartphone en tablet app voor Android

Mobiele inspirator: Brechtje de Leij [interview]

We komen haar naam vaker tegen de laatste maanden. Brechtje heeft dan ook geen geringe uitdaging achter de rug met de herlancering van de mobiele apps van NU.nl. De meest bezochte nieuwssite van Nederland met mobiel als...

Mobile06.12.2012

Mobiele inspirator: Brechtje de Leij [interview]

Een Social TV gids voor de iPad

NU.nl lanceert vandaag een tv-gids voor de iPad waarmee televisie kijken een sociale dimensie krijgt. Naast dat je makkelijk kunt zien wat er op tv is, zie je ook welke programma's op dat moment veel besproken worden...

Social Media01.09.2011

Een Social TV gids voor de iPad

Nu.nl scoort goed op het web, mobiel en tablet

Uit het Intomart Gfk rapport Digitaal lezen 2011 [PDF] blijkt dat Nu.nl het erg goed doet. Zowel de iPhone als de iPad app worden veruit het meeste gebruikt van alle Nederlandse media-apps en ook online staat de nieuw...

Online27.07.2011

Nu.nl scoort goed op het web, mobiel en tablet

Vernieuwde website Nu.nl

Vanaf vandaag staat er een vernieuwde versie van Nu.nl online: "breder, groter, met meer ruimte en makkelijkere navigatie naar de extensies." Het design van Nederlands grootste nieuwssite is aangepast om beter aan te sl...

Online07.06.2011

Vernieuwde website Nu.nl

NuLive geeft overzicht belangrijk twitternieuws

NU.nl lanceert met NUlive een nieuwe dienst die een overzicht biedt van de meest besproken onderwerpen en nieuwswaardige berichten op Twitter. Twitter speelt een steeds belangrijkere rol bij het delen van reacties, g...

Social Media26.05.2010

NuLive geeft overzicht belangrijk twitternieuws

Historisch fotoplatform van Nu.nl

Precies 21 jaar geleden voer het Nederlands elftal als Europees Kampioen door de grachten van Amsterdam, en vandaag in 1967 verwoestte een windhoos een nieuwbouwwijk in Gelderland.Historische foto's van dit soort gebeurt...

Online26.06.2009

Historisch fotoplatform van Nu.nl

Nu.nl 10 jaar Gefeliciteerd

Nu.nl bestaat op de kop af 10 jaar. Gefeliciteerd. De eerste Nederlandstalige succesvolle elektronische internet krant is gestart in een tijdperk dat de oude gedrukte kranten nog intern discussieerde of hun nieuws op int...

Online12.05.2009

Nu.nl 10 jaar Gefeliciteerd