Hebt je enig idee van hoeveel het kost om één tekstbericht te verzenden? In het boek Priceless: The Myth of Fair Value (and How to Take Advantage of It) geeft auteur Willam Poundstone ons het verrassende antwoord op die vraag.
‘Telecombedrijven worden steeds inventiever inzake het opstellen van prijsplannen voor bellen, sms-en en internet. Maar wie à la carte wil surfen met zijn smartphone betaalt grosso modo een euro per dag voor een datavolume van 1 MB. Tegen die prijs moet de kostprijs van een tekstbericht met tien karakters 1/1000 van een eurocent zijn. Of afgerond: eerder nul’.
Zelfs die 1/1000ste van een eurocent is een bedrag dat de ware kost van een tekstbericht nog overschat. Want in tegenstelling tot e-mail, internet en stemverkeer worden tekstberichten tussen het andere netverkeer ingeduwd. Tekstberichten benutten met andere woorden ongebruikte ruimte in een controlekanaal dat wordt gebruikt voor het onderhoud van het netwerk. Dus wie tekstverkeer verkoopt, is als de gemene schooljongen die medestudenten een toegangsbewijs tot de lift verkoopt, terwijl er helemaal geen lift is.
Omdat consumenten geen benul hebben van wat sms-berichten kosten, geloven ze al wat de telecombedrijven hen op de mouw spelden. Abonnementsformules met tekstberichten zijn dan ook een groot succes gebleken. Tussen 2005 en 2008 verdubbelde de prijs die Amerikaanse telecombedrijven rekenden van 10 tot 20 dollarcent per stuk. In die tijd vertienvoudigde het aantal tekstberichten dat werd verstuurd.’
De winsten die telecombedrijven op sms-verkeer maken zijn met andere woorden een pak groter dan gigantisch…