Mobile30.10.2012

Mobiel browsen en shoppen in West-Europa


mobiel-browsen-en-shoppen-in-west-europa.jpg
mobiel-browsen-en-shoppen-in-west-europa.jpg

iProspect heeft in Duitsland, Spanje, Zweden, Engeland en Nederland studie gedaan naar de houding en het gedrag van smartphone gebruikers tijdens het mobiel browsen en shoppen. Dit onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met TNS NIPO. 

Ruim 2600 smartphone gebruikers werd gevraagd naar hun mobile en tablet voorkeuren, specifiek voor het browsen en shoppen naar producten en diensten. Hierin zijn zaken uitgevraagd gefocust op omgeving, activiteiten, productcategorieën, search en Advertising.

De resultaten bevestigen volgens de onderzoekers veel zaken dia al bekend waren, maar biedt ook veel nuttige nieuwe inzichten. Een aantal opvallende resultaten zijn:

– Smartphone gebruik is redelijk stabiel gedurende dag, met een kleine piek gedurende de ochtendspits en ’s avonds.

– Afgeleide daarvan is dat 64% van de smartphone gebruikers het gevoel heeft 24/7 online te zijn.

– 52% van de tabletgebruikers verwacht in 2013 aanzienlijk meer tijd te spenderen op dit device. Voor de smartphone is dit 43%.

– De smartphone is het favoriete device om the browsen naar privé zaken op het werk. Binnenshuis is dit met name voor de tv.

– Wanneer smartphone gebruikers ook een tablet hebben, is deze favoriet om te browsen voor de tv. Tijdens vakanties heeft de tablet ook de hoogste voorkeur.

– Zoeken met een Search Engine heeft de hoogste voorkeur tijdens browsen en shoppen op mobiel. Een aankoop doen heeft de laagste voorkeur. Dit doen mensen nog altijd het liefst via een desktop.

– Generieke zoekopdrachten (zonder een merknaam) zijn het meest voorkomend op de smartphone, uitgezonderd de productcategorie “Gambling”, waar vooraf al een sterke merkvoorkeur aanwezig is.

– Mobiele klikpercentages liggen hoger dan op de desktop – 89% geeft aan tijdens de laatste 10 mobiele browse sessies, op zijn minst een keer op een natuurlijke link in een zoekmachine heeft geklikt. Voor Search advertenties is dit 64%, voor banners 41%

– Ondanks dat een aankoop doen de minst geprefereerde actie is op een smartphone – 39% geeft aan een actie (conversie) te doen naar aanleiding van een klik op een natuurlijke link binnen de zoekmachine. Voor Search advertenties is dat 22%, voor banners 23%.

– 57% van de smartphone gebruikers geeft aan een merk niet bij vrienden aan te raden, wanneer zij geen gebruiksvriendelijke mobiele website hebben.

– 61% van de smartphone gebruikers acht de kans zeer groot dat zij doorsurfen naar de website van een concurrent, wanneer zij een ongebruiksvriendelijke website aantreffen op hun smartphone.

Het volledige onderzoek is hier te downloaden. 

...