Vandaag de dag zijn apps en mobiele websites niet meer weg te denken uit de manier waarop mensen informatie tot zich nemen. Intelligence Group heeft daarom in een recent Arbeidsmarkt Gedrags Onderzoek naar de Apps van de Nederlandse beroepsbevolking gevraagd.
De top 5 bestaat uit Facebook, WhatsApp, Nu, Wordfeud en Twitter. Tussen mannen en vrouwen evenals tussen generaties zijn er opvallende verschillen in de populariteit van Apps. Bijna de helft van de vrouwen noemt Facebook (46%) als een van haar favoriete Apps, terwijl dit bij de mannen op 28% blijft steken. WhatsApp is bij mannen net iets populairder (29%). Apps als Wordfeud, Hyves, Appie en spelletjes zijn onder vrouwen duidelijk populairder dan onder mannen. Bij mannen geldt dat meer voor Apps als AD, Teletekst, LinkedIn en Gmail.
Ook tussen generaties zijn er interessante verschillen. De groep jonger dan 25 gebruikt veel meer Apps gerelateerd aan social media zoals Facebook, Hyves, en Twitter. Ook Angry Birds en Draw Something doen het daar goed. Bij de groep onder de 35 jaar zien we functionele en informatieve Apps relatief beter scoren ten opzicht van andere generaties. Denk hierbij aan Apps van de banken, Nu, Ns en 9292ov. Bij de groep tussen de 35 en 50 jaar zien we het functionele gebruik nog sterker terug en tegelijk zien we deze groep minder gebruik maken van de populaire Apps als Facebook, WhatsApp en Twitter. Onder de groep 50 plus zijn naar verhouding Wordfeud, Buienradar, Weer en Google populairder.
De top 10 Apps:
1. Facebook – 37%
2. Whatsapp – 32%
3. Nu – 16%
4. Wordfeud – 16%
5. Twitter – 15%
6. Telegraaf – 5%
7. Buienradar – 5%
8. Rabobank – 4%
9. ING – 4%
10. Angry Birds – 3%