De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Het bel-me-niet-register heeft inmiddels ruim 7 miljoen registraties. Dat is bijna een kwart van het totaal aantal mobiele en vaste aansluitingen in Nederland. Per maand komen er nog eens honderdduizend inschrijvingen bij. Het wordt hoog tijd om het bel-me-niet-register de deur te wijzen en een bel-me-wel-register in te stellen.
Minister Verhagen (Economische Zaken) schreef maandag aan de Tweede Kamer dat het bel-me-niet-register goed werkt. Waarbij dit laatste gebaseerd lijkt te zijn op het hoge aantal inschrijvingen in het register. Uit de meest recente cijfers van het bel-me-niet-register blijkt dat het aantal inschrijvingen alweer is opgelopen tot ruim 7 miljoen, waarvan iets meer dan 2,8 miljoen mobiele nummers en bijna 4,3 miljoen vaste nummers.
Om het in perspectief te plaatsen, in het jaarverslag dat OPTA volgende week presenteert, worden cijfers genoemd over het derde kwartaal van 2011. In die periode telde Nederland 7,1 miljoen vaste aansluitingen en 19,8 miljoen mobiele aansluitingen. Gecombineerd dus 26,9 miljoen aansluitingen. Een klein rekensommetje leert dat het aantal inschrijvingen bij het bel-me-niet-register ongeveer een kwart van het totale aantal aansluitingen beslaat. De vraag is of het nog wel zin heeft om het aantal registraties bij het bel-me-niet-register bij te houden.
De kosten voor de adverteerder zijn namelijk absurd hoog. Een B2B-bedrijf bijvoorbeeld, dat gedurende het jaar potentiële klanten wil bellen, waar ook eenmanszaken en vof’s tussen kunnen zitten, heeft de verplichting om het bestand te ontdubbelen met een markeerlicentie van 302,50 euro per elke vier weken. Alles bij elkaar opgeteld een flinke kostenpost. En dat terwijl dit een tijd is dat bedrijven hard aan de slag moeten om nieuwe klanten binnen te halen.
De adverteerders die de opdracht aan de telemarketingbureaus geven, draaien voor de kosten op. Maar ook de telemarketingbureaus zelf ondervinden last.
Het mag duidelijk zijn dat er nog steeds bedrijven zijn die niet goed of geen gebruik maken van het bel-me-niet-register. Het is naast duur ook nog eens nodeloos ingewikkeld. Het is onmogelijk om de bel-me-niet bestanden automatisch te downloaden en te verwerken, omdat dit technisch niet wordt ondersteund. En een listbroker mag een bestand niet direct uitleveren met ontdubbeling op het bel-me-niet-register.
Hoe moet het dan? Laat de consument aangeven hoe zij benaderd wil worden en waarvoor. De consument vindt reclame best prettig, zolang het maar relevant is, op het juiste moment komt en met de juiste boodschap. Permissie marketing, waarbij de consument toestemming geeft om benaderd te worden, levert zelfs een hogere ROI op. Een telemarketingbureau kan zich veel beter richten op service, cross- en upsell campagnes. Er zal dus meer en meer gedacht moeten worden vanuit de klant.
Je kunt je afvragen of je nog een bel-me-niet-register nodig hebt. Het lijkt logischer telemarketing naar ‘onbekenden’ helemaal te verbieden. Voor telemarketingbureaus misschien vervelend, maar de markt verandert en zij moeten mee veranderen.
Deze blogpost is geschreven door door Rik van Schaik, directeur Marketing Industries.