31.01.2012
Mobile

Is een goedkopere iPhone doodsteek voor de concurrentie?

By: Dominique Dewitte

BlogMobile
is-een-goedkopere-iphone-doodsteek-voor-.jpg
is-een-goedkopere-iphone-doodsteek-voor-.jpg

Volgens de Wall Street Journal hebben Apple en Samsung de markt voor smartphones tot een tweestrijd gereduceerd. In het vierde kwartaal streden de twee merken nek-aan-nek: Apple bracht 37 miljoen iPhones aan de man, terwijl Samsung er 36,5 miljoen over de toonbank zag gaan.

Volgens onderzoeksbureau Strategy Analytics heeft het bedrijf van wijlen Steve Jobs nu 23,9% van de smartphonemarkt in handen, Samsung 23,5%. Op een derde plaats volgt Nokia, op geruime afstand, met 12,6%.

In Q3 was Apple achterop gesukkeld door een later dan normale lancering van zijn nieuwste iPhone. Uiteindelijk kwam het met een lancering, net voor de start van de eindejaarsperiode. Waarbij het bedrijf waarschijnlijk ook nog profiteerde van de publiciteit die het kreeg bij het overlijden van Steve Jobs.

Samsung profiteert dan weer van zijn distributiemodel; het –op Nokia na – grootste van de wereld. Het heeft ook een groter gamma telefoons dan Apple, met het goedkope Galaxy Y-model voor kostenbewuste kopers.

Opmerkelijk is dat Apple in Q4 meer telefoons heeft verkocht dan Samsung, en dat zonder over een goedkoper model te beschikken.

Mocht Apple wel zo’n model in de markt zetten, dan is de kans groot dat de voorsprong die ze dan opbouwen niet meer te achterhalen is.

Share this post