Deze week is de week van de waarheid voor Amerikaanse retailers waar de omzetten op Black Friday het jaar kunnen maken of breken. De New York Times publiceerde in dat verband afgelopen week een aantal cijfers van IBM over de groei van mobile commerce in de VS. De verwachting is dat de online omzetten dit jaar 15% hoger zullen zijn dan in 2010! Een belangrijk deel van die online groei komt uit Mobile shopping. In oktober werd bijna 11% van alle online aankopen gedaan via mobiele devices. Een jaar eerder was dat nog 3%. De groei wordt vooral veroorzaakt door handige en eenvoudige M-commerce apps van zoals die van Amazon en Gilt Groupe. Amazon gebruikt winkels van de concurrent als ‘etalage’, je scant er de barcode van een item, ziet wat het kost en bestelt het direct bij Amazon. In Nederland kan dat met de App van Bol op dezelfde manier. Er zijn al winkeliers die hier iets op hebben gevonden. Zo toont Best Buy op geen enkel artikel de barcode van de leverancier terwijl andere winkeliers met de kraan open dweilen door de ontvangst van wifi of 3G te blokkeren. Dit laatste is zinloos: M-Commerce wordt booming business.
Een van de meest innovatieve en bruikbare toepassingen op dit gebied is recent gelanceerd door het Amsterdamse bedrijf Layar. Layar startte in 2009 met een geo-layer (al meer dan 10 mln downloads) die op basis van GPS locatie informatie kan verstrekken aan de gebruiker. Dit is inmiddels in vele applicaties geïmplementeerd bijvoorbeeld bij Funda of de OV Chipkaart. Dit najaar startte Layar met Layar Vision, een ‘reality browser’ die werkt op basis image recognition of patroon herkenning van 2D afbeeldingen. Met Layar Vision kan er eenvoudig online informatie worden toegevoegd aan offline content zoals een tijdschrift, krant, folder of productverpakking. Groot voordeel van Layar Vision is dat er geen QR-codes nodig zijn om de content te activeren. Hierdoor behoeft de opmaak van de pagina, advertentie of het product geen aanpassing.
In het decembernummer van LINDA. heeft Layar een aansprekende case gerealiseerd. Ruim 50 pagina’s van het tijdschrift zijn voorzien van digitale content die met gebruik van Layar kan worden geactiveerd. Het is een pilot waarin snel duidelijk wordt dat deze toepassing ongekende mogelijkheden biedt. Er zijn nog wel wat verbeteringen denkbaar. Zo moet je bijvoorbeeld de hele pagina in beeld krijgen door je telefoon op ca 30 cm van de pagina te houden. Het zou makkelijker zijn om je telefoon enkele centimeters boven de pagina heen en weer te bewegen. Maar hier wordt ongetwijfeld aan gewerkt. Wie de proef op de som neemt bij deze pilot in LINDA., ontdekt ook dat er nog maar weinig Nederlandse websites specifiek zijn ontwikkeld voor mobiel gebruik. Hierdoor is de conversie naar transacties nog niet optimaal. Maar ook dat zal niet lang meer duren, er is weinig fantasie voor nodig voor de mensen van Bol.com of Wehkamp om hier op in te spelen.
Ik vrees overigens dat net als in de VS onze grootwinkelbedrijven vooral eerst de kat uit de boom willen kijken en dat is in dit geval zeer onverstandig. Zowel de geo als de vision toepassing van Layar zijn namelijk erg geschikt voor het doen van aanbiedingen in de winkel en op het web. Je richt je telefoon op de gevel van de lokale supermarkt en je ziet gelijk welke aanbiedingen er binnen op je liggen te wachten! Of je ziet een boekrecensie (waarbij meestal de cover van het boek wordt afgebeeld) en koopt het bij je favoriete leverancier. De kans is groot dat dit voor boeken binnenkort niet langer Selexyz is maar gewoon de HEMA. Misschien moeten die dan maar eens het voortouw nemen en snel gaan kennismaken bij Layar, ze wonen tenslotte allebei in Amsterdam.