04.11.2011
Mobile

264.000 Nederlanders hebben EHBO op zak

By: Redactie Dutchcowboys

BlogMobile

Veel Nederlanders weten niet wat ze moeten doen bij een ongeval. Om dat probleem aan te pakken focust het Nederlandse Rode Kruis dit najaar op een mobiele EHBO-app, waarmee je de belangrijkste Eerste Hulp-kennis altijd op zak hebt. En dankzij een partnership met Google, MSN en Hyves zijn er nu 264.000 Nederlanders die de EHBO-app van het Rode Kruis op zak hebben.

97% van de Nederlanders weet niet precies wat te doen bij een ongeval. In september en oktober voerde het Nederlandse Rode Kruis campagne om daar verandering in te brengen. “Het verhogen van het kennisniveau via bv. cursussen is voor veel Nederlanders erg hoogdrempelig. Daarom hebben we gekozen voor een mobiele app als basis  van de campagne. Zodat iedereen de kennis gewoon op zak kan hebben“, aldus Yvette Nieboer, Hoofd Marketing Communicatie van het Nederlandse Rode Kruis.  Zo ontstond de ‘Heel Nederland EHBO op zak’-campagne, die via online en mobile media direct op gedrag stuurt.

264-000-nederlanders-hebben-ehbo-op-zak.jpg
264-000-nederlanders-hebben-ehbo-op-zak.jpg

De campagne heeft ervoor gezorgd dat in een tijd van 7 weken ruim 264.000 Nederlanders de app hebben gedownload. Meer dan 168.000 daarvan zijn nieuwe gebruikers, 96.000 mensen hebben hun oude EHBO-app ge-update. “Onze verwachtingen zijn vele malen overtroffen door deze campagne“, zegt Edward van de Ridder, Strategy Director/Partner van activatiebureau NOISE. “Naast de directe downloads hebben ook nog eens meer dan 300.000 mensen online artikelen  gelezen, video’s bekeken, polls en testjes gemaakt of de actie doorgestuurd naar hun vrienden“. In totaal heeft deze EHBO-campagne dus meer dan een half miljoen mensen aangezet tot actie.

3MO initieerde een unieke samenwerking voor het Nederlandse Rode Kruis met Google, MSN en Hyves, waarbij de partners intensief samenwerkten om de campagne zo effectief mogelijk te maken. “We wilden aantonen dat een puur op online gerichte aanpak zeer effectief kan zijn. Met de inzet van deze drie sterke online partners zijn we daar zeer goed in geslaagd“, aldus Ivonne Boumeester, Senior Consultant Digital Marketing & Media van 3MO.

De EHBO App van het Nederlandse Rode Kruis is in de diverse app stores te downloaden voor iPhone, Android en Windows Phone. Ook nu de campagne afgelopen is wordt de app nog dagelijks ruim 500 keer gedownload.

Share this post