Sinds de laatste paar is het mogelijk om veel sociale interacties te ondernemen met winkels. Je kan ze beoordelen, delen, vergelijken, rangschikken, volgen en ontdekken. Denk aan Yelp, Google, Foursquare, Whatser, Gowalla en ga zo maar door. Er zijn letterlijk honderden diensten die een eigen approach geven aan plaatsen. We naderen een eind aan deze diensten. Het grote gevecht is gestreden en de beste overleven. De opvolgers maken nog een ‘pivot’ om nog iets unieks aan te bieden. Maar er is nog ruimte voor andere richtingen, namelijk de dingen in een winkel. Tip’s via Foursquare zijn een manier om het beste op een menu te vinden maar Oink van Kevin Rose gooit hier nog een laag bovenop. Maak kennis met een platform dat zich richt om de kwaliteit binnen een winkel in kaart te brengen.
Oink is een app van het bedrijf Milk dat door Kevin Rose is opgericht. Bekend van Digg, een sociale curatie nieuws website. Het bedrijf achter Oink richt zich op het ontwikkelen van meerdere apps of experimenten per jaar en Oink is zijn eerste. Oink maakt het mogelijk dingen zoals thee en koffie te beoordelen in een café of een attractie in Walibi. Gebruikers kunnen zelf ‘dingen’ toevoegen, taggen en beoordelen om uiteindelijk vragen op te lossen zoals: “Wat is het beste ding hier?”, “Wat vinden mijn vrienden hier goed of slecht?”. En het belangrijkste, “Waar vind ik de beste …?”. Ideaal om de best gemaakte cappucino in Amsterdam te vinden.
Wat levert het op voor de gebruiker?
Zoals hierboven beschreven, heb je dus de mogelijkheid de beste koffie, thee of sandwich te vinden op basis van ervaringen en meningen. Je krijgt meer informatie van een tent en specifiek wat je op je bord krijgt voordat je het bestelt. Tips van Foursquare helpen, maar zijn naar mijn mening niet ideaal hier voor. Oink geeft je ook de mogelijkheid erkenning op te bouwen. Jij als thee kenner en beoordelaar van vele thee’s bouwt een reputatie op. Je zou hiervoor beloont kunnen worden.
Waarom zouden winkels hiervan op de hoogte moeten zijn?
Binnen een tent heb je dus een lijst van beste producten maar elk product wordt individueel ook weer beoordeeld in zijn stad. Hierdoor kan je een interessante competitie tussen cafeteria’s of restaurants krijgen. Een nieuwe manier om je te onderscheiden als kleine retailer of restaurant. Er zijn natuurlijke ook minder leuke dingen in je restaurant, Oink laat ook dit zien waardoor een restaurant eigenaar actie kan ondernemen. Hiernaast wilt Oink ook de mogelijk geven aan retailers om deals en acties aan te bieden. Mensen met een hoge reputatie en kennis over een cocktail wil je misschien belonen met een, ja cocktail.
Oink drijft net zoals Foursquare op het aantal gebruikers om succes en meerwaarde te creëren. Hoe meer beoordelingen hoe beter het systeem de kwaliteit weergeeft. Op basis hiervan kan de app je ook weer suggesties leveren. Het moet eerst wel een kritieke punt van gebruikers behalen. Kan het concurreren met eet specifieke apps zoals Foodspotting en willen gebruikers wel al die moeite nemen om alles te beoordelen en toe te voegen? Al nieuwsgierig of gaat het floppen? Laat het DutchCowboys weten via een reactie. Oink is nu nog in private beta, maar je kan op de hoogte gehouden worden via oink.com.
Afbeelding is afkomstig van App Pocket Oinko.