Tijdens Eye for Travel 2011 gaf David Gelabert, Global Mobile Commerce Manager bij Meliá Hotels International, een presentatie over de toegevoegde waarde van apps. Volgens hem moeten bedrijven uit de reisbranche er in ieder geval over nadenken of ze iets met mobiel willen doen. Waarom? Dat maakte hij duidelijk aan de hand van een aantal statistieken.
David vertelde dat er inmiddels 5 miljard mobiele telefoons (lees: niet allemaal smartphones) in omloop zijn. Tegen 2013 zijn er meer mobiele internetters dan PC gebruikers. In 2015 zijn er zelfs meer mobiele zoekopdrachten dan PC zoekopdrachten. En dan te bedenken dat slechts 10% van de websites geoptimaliseerd zijn voor een smartphone, om al helemaal niet te spreken van het aantal apps van bedrijven uit de reisbranche.
Volgens hem zit de waarde van een app hem in een aantal aspecten. Enkele voordelen zijn de offline beschikbaarheid, je kan volop gebruik maken van de eigenschappen van de smartphone, betere veiligheid, een goede gebruikersinterface, etc. Naast een mobiele website of website op basis van HTML5 adviseerde hij de zaal om zeker na te denken over een app. Maar focus je wel op de relevantie voor jouw klant.
Daarnaast deelde hij andere interessante data met de zaal. Maar liefst 75% van de boekingen voor hotels in grote steden vinden op zeer korte termijn plaats. Ongeveer eenderde van de gebruikers zoeken naar lokale informatie met hun smartphone. En wat dacht je van de kracht van social op de mobiel. Alleen de Facebook app telt al 350 miljoen gebruikers.
Afbeelding: Paradisus Resorts app
Meliá Hotels gelooft enorm in de kracht van mobiel en proberen via dit kanaal hun gasten te helpen. Zo hebben ze voor hun Paradisus Resort een speciale app ontwikkeld. Bij aankomst kun je die als gast downloaden en via de app kun je informatie inwinnen over het resort, de activiteiten, zwembaden, restaurants. Als extra functionaliteit kun je tafels of dagjes weg reserveren. Ook gebruiken ze het om hun gasten op locatie te informeren over speciale avonden of werkzaamheden rond het complex. Volgens David willen ze op deze manier net die extra service bieden en mensen echt helpen.
Tot slot gaf hij de aanwezigen 2 tips. Zorg dat een relevant is en de behoeften van jouw klant vervuld. En denk vooraf na over de toegevoegde waarde van jouw app voor jouw klant!
Afbeelding: Paradisus Resorts app
Verder lezen over Apps
Mobile23.10.2024
De app Foursquare gaat verdwijnen: Swarm blijft
Online14.10.2024
ING introduceert Budgetteren: een maandbudget voor boodschappen, sporten, enzo
Gaming08.10.2024
Je kunt nu Rollercoaster Tycoon spelen op Netflix
Mobile08.10.2024
Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht
Mobile01.10.2024
Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels
Online25.09.2024
Je kunt nu met Duolingo-personages bellen om een taal te leren
Online22.08.2024
WeTransfer-links blijven eindelijk langer geldig dan drie dagen
Gadgets19.07.2024
De dramatische Sonos-app lijkt weer de goede kant op te gaan
Verder lezen over Website
Online23.09.2024
Online poker wordt nu al gedomineerd door AI
Online31.07.2024
Booking wordt flink aangepakt: dit is waarom de reissite onder vuur ligt
Online04.07.2024
De allerlelijkste website van 2024 wil geen restyle
Online29.05.2024
Deze websites zijn genomineerd voor lelijkste website van het jaar
Online29.04.2024
Veelgemaakte fouten bij het bouwen van een website en hoe ze te vermijden
Nieuws11.04.2024
Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie
DC Business18.12.2023
Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024
Online25.08.2023