Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Voor wie het nog niet gemerkt mocht hebben 😉 Nederland, en een heel groot deel van Europa, Azië en Afrika, kampt al bijna twee dagen met een BlackBerry storing. Op Mobile Cowboys ben ik er al bijna 36 uur onafgebroken mee bezig. Gebruikers kunnen, behoudens een periode van een paar uur eerder deze dag, niet of nauwelijks verbinding krijgen met het Internet, Email en, voor velen tegenwoordig minstens net zo belangrijk, BlackBerry’s PING en andere Social Media en communicatie diensten waarvoor een mobiele internetverbinding nodig is.
Natuurlijk een dergelijke storing, hoe vervelend ook, is vaak een kwestie van overmacht, een menselijke fout of hard- en software ‘failure’. Maar RIM voegt daar de afgelopen twee dagen nog een extra dimensie aan toe. ‘Communicatie Failure’
En dan doel ik niet op het falen van de mobiele communicatie van de BlackBerry diensten. Het hele relaas, waar overigens op het moment van publiceren nog altijd niet ‘The End’ onder gezet kan worden, kun je hier nalezen. Nee, ik heb het over het falen van de communicatie vanuit RIM over de problemen en storingen.
In de afgelopen anderhalve dag heeft het WebCare team van RIM op hun officiële twitter account, dat eigenlijk niet meer BlackBerryHelp mag heten volgens mij, welgeteld 5 (ja VIJF) updates geplaatst (zie ook de screenshots hier). En de laatste twee waren ook nog een kopie van elkaar ;-)) OK, dan zou je denken dat RIM wel communiceert via de PR woordvoerders in de verschillende landen. Helaas, die worden ook door RIM ook maar mondjesmaat (lees: niet of nauwelijks) van informatie voorzien. En dat terwijl ze al bijna twee dagen gek gebeld worden door bloggers als ikzelf en andere media met vragen over de problemen, oorzaak en verwachte oplossing. Verder dan een paar korte, weinig zeggende statements komen ze niet bij RIM.
Nee, dan de WebCare van T-Mobile. Die hebben de afgelopen dagen vele duizenden vragen van verontruste en klagende BlackBerry gebruikers moeten beantwoorden, zonder dat ze daarvoor ‘munitie’ kregen van RIM en BlackBerry zelf. Hulde voor de T-Mobile Webcare als je ziet hoe zij telkens weer hetzelfde frustrerende antwoord moesten geven: “Helaas heb ik nog niet meer informatie. Op dit moment is niet meer bekend dat BlackBerry nog steeds werkt aan een oplossing”
En zo kan ik nog wel een aantal voorbeelden opnoemen van bedrijven die vele honderden BlackBerry klanten te woord hebben moeten staan zonder dat ze ook maar enige vorm van informatie en hulp vanuit de bron van alle problemen, RIM zelf. Ook ik heb mij de afgelopen 36 uur regelmatig moeten verbijten om niet uit mijn dak te gaan. Voor de goede orde, het PR bureau en diens woordvoerders van RIM hier in Nederland kunnen er natuurlijk ook weinig aan doen dat ze niet geinformeerd worden vanuit Canada (of Frankrijk / Engeland waar de Europese tak van RIM gevestigd is).
Nu kan ik hier nog langer over uitweiden en nog meer gaan roepen maar ik wil eigenlijk maar één vraag stellen. Hoe kan het dat een bedrijf dat zijn geld verdiend met Communicatie daar zelf zo slecht in is?
Kijk, één keer kan het mis gaan. Toen RIM, eigenlijk nauwelijks last heeft van dergelijke grote problemen, gisteren zelf natuurlijk ook verrast werd door deze grote storing (ik mag althans niet hopen dat ze het zagen aankomen 😉 kon ik mij wel voorstellen dat de communicatie niet direct en goed op gang kwam. OK, kan gebeuren. Dat is ongetwijfeld geevalueerd, toch? Dus toen de problemen vandaag terugkwamen had men bij RIM, met die ervaring van gisteren, de kans om niet weer dezelfde fouten te maken. Helaas, tot op dit moment is daar nog niets van te merken. Ik heb een aantal uren geleden, na mijn verbazende vraag hierboven, nog een poging gedaan om RIM tot actie (lees: communicatie) te bewegen. Dear #RIM. Why don’t you communicate regarding the outage of #BB services in EMEA? It can’t be ‘cause your BB’s are down too? Or can it? Het zal jullie niet verbazen dat ook hier geen enkele reactie op kwam.
Echt een mega fail van RIM. En dubbel pech voor hun klanten en de providers (partners van RIM) die volgens mij nu al ruim 36 uur het gevoel hebben er helemaal alleen voor te staan. Zonder informatie maar afwachten wanneer de BlackBerry diensten weer gaan werken, en voor hoe lang!
Verder lezen over BlackBerry
Mobile30.10.2023
Tijdmachine: BlackBerry liet ons massaal pingen: tot de storing
Mobile16.03.2023
De trailer van de film BlackBerry is heerlijk nerdy
Tik 'm aan, 2-duimentypersMobile21.02.2022
BlackBerry is dood, R.I.P. BlackBerry
[UPDATE]: Het welles-nietes spel is ten einde. BlackBerry smartphones zijn passéMobile31.12.2021
RIP BlackBerry: de smartphone sterft 4 januari
DC Business01.12.2020
AWS en BlackBerry vernieuwen intelligent voertuig-dataplatform Blackberry IVY
Tech in Asia27.08.2020
BlackBerry gaat de OS leveren voor de Xpeng smart car
Nieuws21.08.2020
Goed Nieuws op vrijdag: Wie is de mol kandidaten, The Crown en comebacks
Mobile04.02.2020
Het lijkt erop dat BlackBerry smartphones definitief gaan verdwijnen
Verder lezen over Storing
Cybercrime28.08.2024
Grote storing legt DigiD en Eindhoven Airport plat
Cybercrime19.07.2024
Let op: er is een grote, wereldwijde computerstoring gaande
Entertainment15.07.2022
Netflix down, en nu?
Flinke storing bij de rode NEntertainment20.06.2022
Viaplay gaat klanten mogelijk compenseren
De nieuwe F1 streaming dienst krijgt haar zaakjes maar niet op ordeEntertainment01.06.2022
Geen tickets voor Bruce Springsteen door storing bij Ticketmaster
Morgen een nieuwe pogingSocial Media26.05.2022
Instagram kampt met storing: DM’s zwart en vertragingen
Entertainment03.04.2022
NLZiet geeft een week compensatie voor storing
Nieuws23.03.2022