According to Tomi T. Ahonen
Dinsdag 4 oktober 2011 jl. werd de tweede editie van Mobile Advertising Nederland georganiseerd. Toute ‘mobiel’ Nederland was van de partij. Gelukkig wordt deze, van oudsher, vaste club tegenwoordig steeds vaker bijgevallen door een groter wordende groep mediabureaus en adverteerders. De hoge opkomst bevestigde de groeiende vraag naar informatie over het mobiele medium en mobile marketing. Een vraag waar ook het op dit evenement gepubliceerde ‘Handboek Mobile Advertising’ van het IAB op inspeelt en waar ik als Mobile specialist van WebAds een bijdrage aan heb geleverd.
The Crazy Man with the Hat
Hoewel dit evenement tot doel had om ons op de hoogte te brengen van alle Nederlandse ontwikkelingen, was de Finse Tomi T. Ahonen veruit de meest aansprekende spreker. Ik zelf ben al jaren fan van deze man en een groot voorstander van zijn ideeën. Ik heb zijn visie ook vaak gebruikt om de toegevoegde waarde van mobiel te duiden. Tomi weet elk publiek op te zwepen en te enthousiasmeren. Waar het evenement grotendeels wat mak aanvoelde, was tijdens zijn spreekbeurt de inspiratie haast voelbaar in de zaal.
Ahonen neemt onze nuchtere Nederlandse twijfels weg en laat ons zien dat ons kikkerlandje voorloopt in elke groeimarkt; alleen al door een smartphone penetratie van 42% en de snelle adoptie van tablets, zoals de iPad. Ook, en zeker niet minder belangrijk, geeft hij bewijzen van hoe er geld te verdienen valt in Mobile Advertising door inspirerende cases uit het buitenland (Japan, USA en UK) te presenteren. Niet omdat er in Nederland geen cases zijn maar juist omdat wij zo van deze landen af kunnen kijken en leren. De ‘crazy man with the hat’ zet de feiten zo on-Nederlands neer; met een nimmer aflatend enthousiasme en dito optimisme krijgt hij zelfs de grootste conservatieveling enthousiast. Bovendien is hij zich zeer bewust van de kritische massa die hem aanhoort en onderbouwt hij elke stap in zijn verhaal met feiten en cases.
Mobiel als het zevende massamedium
De mobiele wet volgens Ahonen is dat mobiel het zevende massamedium is en het ook als zodanig een respectvolle eigen positie verdient. Net zo goed als TV geen kopie is van radio, staat mobiel niet gelijk aan het internet. Mobiel is het volgende medium en als medium al lang volwassen.
Ten eerste is het een snel medium; mobiel is 720x sneller dan het internet. Tomi zegt dat waar het gemiddeld 48 uur duurt voordat een email geopend wordt, de gemiddelde sms binnen 4 minuten wordt gelezen. Ook nemen mensen sneller aankoopbeslissingen via mobiel; op een smartphone heeft men gemiddeld binnen een uur iets aangeschaft terwijl dat op het internet 1 maand duurt.
Ten tweede is het groot; tegen het einde van dit jaar hebben we wereldwijd 5,8 miljard mobiele telefonie abonnementen ten opzichte van 4,2 miljard in gebruik zijnde tandenborstels.
Ten derde zijn we met zijn allen behoorlijk verslaafd aan dit apparaatje; gemiddeld kijkt een mens 150 keer per dag op zijn mobiel. Dit betekent concreet dat we (binnen de tijd dat we wakker zijn) elke 6,5 minuut even checken of we een telefoontje, sms’je of Facebook berichtje gemist hebben.
De unieke voordelen van mobiel
Nou ja, dat weten we eigenlijk wel, toch? De centrale vraag in de Nederlandse marketing is nooit geweest óf we iets moeten met mobiel. We weten al enkele jaren dat we iets moeten met dat razend populaire en onstuimig groeiende medium.
De vraag blijft altijd hoe zetten we dit in en vooral hoe verdienen we er geld aan? Het eerste gedeelte van deze vraag wordt beantwoord in het ‘Handboek Mobile Advertising’ van het IAB.
Tomi’s 8 unieke karaktertrekken van mobiel kunnen elke partij helpen mobiel als medium ultiem inzetbaar en ook commercieel zeer aantrekkelijk (’the magic moneymaking machine’) te maken.
Het overzicht spreekt voor zich, maar de crux ligt hem in het toepasbaar maken van deze unieke eigenschappen van mobiel binnen jouw plannen en voor jouw merk. Tomi presenteert spectaculaire cijfers en cases waarbij 16% van alle (vis etende) Japanners naar de Mc Donalds gaat, Tiffany 125% meer juwelen verkoopt en mobiel print verkoop voor uitgevers versterkt en nog veel meer. Hij laat ontegenzeggelijk zien dat je niet per se een app nodig hebt voor een mobiele campagne en dat ook mobiel zeer goede resultaten kan brengen. Het is een essentieel onderdeel van elke campagne. En ook voor elke Publisher is het van groot belang de ‘consumer-on-the-go’ een goede ervaring te geven.
Want zoals Tomi zegt: “When Mobile Advertising is amazing, everybody benefits.”