Nog steeds erg actueel; de nieuwe datatarieven van de mobiele operators. Zelf zit ik bij Vodafone met een zakelijk onbeperkt data-abonnement dus hoefde me tot voor kort niet te bekommeren om mijn dataverbruik. Nu het dataverbruik de spuigaten uitloopt, aangemoedigd door de operators, trekken ze aan de noodrem met nieuwe uitgekiende abonnementsvormen.
Gedwongen om me nu wel te bekommeren om mijn dataverbruik kom ik erachter dat ik geen flauw idee heb van hoe, wat en waar. Toch zal ik binnen enkele weken het juiste data-abonnement moeten kiezen. Ik kan me de uitdaging van de marketeers bij de operators goed voorstellen en begrijp zelfs hoe ze het aanprijzen, wat ze in die databundels stoppen en waarom ze het doen. Echter weinig mensen zijn op de hoogte van hun dataverbruik en dan wordt het knap lastig. Het is dus nog steeds lastig om je in te leven en te verplaatsen in de belevingswereld van de klanten. Je praat Chinees, maar de ontvanger verstaat alleen Nederlands. Dan kunnen de bundels nog zo mooi zijn, als ik geen flauwe notie heb van wat ik nu verbruik weet ik simpelweg niet wat ik moet kiezen. Dus wat is een werkbare oplossing?
Afgelopen weken heb ik genoten van mijn vakantie in het buitenland en moest ik mij bekommeren om mijn dataverbruik. Immers ik sloot een speciale databundel af voor het buitenland van 2 euro per dag. Daarvoor mocht ik iedere dag 35mb aan data verbruiken. Ik trots dat ik dat ruim van tevoren heb laten instellen en in Nederland al ben gaan meten met een aparte app op mijn Google Nexus S telefoon wat nou mijn dataverbruik was. Ik ben een intensieve gebruiker en heb veel services open staan die in de achtergrond draaien, Twitter, Google+, Foursquare, e-mail, etc. Na een weekje monitoren viel me dat niet tegen, zo’n 25-30mb aan data. Nou, op basis van die informatie was ik positief gestemd en had het idee een prima deal te hebben afgesloten. Geen aparte MiFi- apparaten kopen met pre paid kaarten of Droam’s huren voor onbeperkt internetten in het buitenland.
Vol goede moed richting Italië en als een koning te rijk data roaming aan gezet. Wat schetst mijn verbazing, na slechts tien minuten krijg ik al een sms binnen dat ik op 90% van mijn dagelijkse limiet van 35mb zit, huh!? Dat ik die sms krijg, netjes maar vervolgens begint de zoektocht naar hoe dat in hemelsnaam kan. In deze zoektocht naar data slurpende apps kom ik op plekken op mijn mobiele telefoon waar ik nog nimmer ben geweest, de duistere wereld van geheugen en ‘background services’ die ervoor zorgen dat mijn telefoon continu in de weer is. Daar sta ik als gebruiker niet zo bij stil maar het heeft mij verbaasd hoeveelheid apps er in de achtergrond draaien. Die gebruiken de meeste processorcapaciteit en de geheugencapaciteit. Beide hebben een negatieve impact op de overall performance van mijn telefoon. Wat ik ook bemerk is dat de ene applicatieontwikkelaar het ogenschijnlijk slimmer doet dan de andere. De ene app gebruikt behoorlijk wat MB’s daar waar de ander waarvan je het niet zou verwachten met slechts één MB prima uit de voeten kan. Maar ja, voor wie en wat is de incentive voor een app-ontwikkelaar om hier echt slim mee om te gaan, nog geen.
Enfin, na enkele dagen testen en doen, hetgeen overigens niet bijster veel geapprecieerd werd door het gezin, ben ik achter een aantal data slurpende apps gekomen. In mijn geval Pulse, Foursquare, Twitter, Whatsapp en uiteraard mail. Dan moet er gekozen worden welke apps prioriteit hebben en zo heb ik Pulse, Foursquare en Whatsapp uit gezet. Dat scheelde een behoorlijke slok op een borrel waarmee ik mijn dagelijkse data levensduur in het buitenland heb weten te verlengen naar enkele uren, het blijft dus naarstig schakelen tussen data roaming uit en aanzetten plus in de gaten houden op de dataverbuik-widget hoe je ervoor staat. Op een gegeven moment krijg je er wel handigheid in en wordt het een soort van sport om het maximale eruit te halen. De widget waarmee ik het verbruik monitor maakt onderscheid tussen wat er in en uit gaat en of dat via het 3G netwerk of via Wifi gaat. Nu heb ik op de Vodafone site niet kunnen lezen of het upload dataverkeer ook binnen de 35MB valt, ik ben er gemakshalve maar vanuit gegaan dat dit er buiten valt. Overigens, iedere MB overschrijding kost mij 2 euro! Dus voor mij als consument is er een duidelijke incentive om het goed in de gaten te houden.
Maar goed, nu de oplossing. De oplossing voor wat? Nou dat wij als consument kunnen blijven genieten van onbeperkt dataverbruik, we een fair price betalen zonder de bovenbeschreven gebruikersvriendelijke rompslomp.
Een vergelijkbaar voorbeeld: leaseauto’s, bijtelling en hybride auto’s. Het valt mij op dat steeds meer mensen bewuster worden van de bijtelling en de invloed die ze erop kunnen uitoefenen. Je kunt goedkopere auto’s gaan rijden maar ook hybride modellen kiezen die de aanslag op de portemonnee beperken. Ik zie mensen keuzes maken die ik enkele jaren geleden niet voor mogelijk had gehouden. Zeg nu eerlijk, de meeste hybride modellen zien er niet uit. Of het nu een Toyota, Honda of zelfs Lexus betreft, het kan mijn hart nog niet bekoren. Ondanks de verschillende belangen van de diverse stakeholders rondom leaseauto’s is blijkbaar een samenspel gecreëerd waardoor iedereen happy schijnt te zijn. De overheid wil het milieu sparen en minder auto’s op de weg, de autofabrikanten steken veel geld in het ontwikkelen van hybride modellen, doen veel kennis op en kunnen zich onderscheiden in de markt, en de berijder wordt beloond wanneer deze kiest voor een hybride auto door een lage bijtelling. Een optelsom die blijkbaar werkt en berijders bewuster maakt en de rest van de stakeholders ook tevreden stelt.
Volgens mij zit in dit mechanisme ook de sleutel voor een oplossing voor het dataverbruik van een de mobiele telefoon in het buitenland: het invoeren van een slurptax voor dataverbruik. Wie gaat dat betalen, ik vermoed de consument. Mijn indruk is dat een aantal partijen in de waardeketen van apps, netwerken en mobiele telefoons bovenmatig veel verdient. Wat mij betreft zijn dat de mobiele operators, Apple en Google met marktplaatsen voor apps waar ze meedelen in de winst uit verkopen en misschien een aantal app- ontwikkelaars. Als ik in Italië met dezelfde telefoon en instellingen 5 tot 10x zoveel dataverbruik als in Nederland, hoe kan dat in hemelsnaam? Aan welke strijkstok blijft hier geld hangen?
Dus laat de overheid een data slurptax invoeren die wordt betaald door de consument! Dit op basis van het dataverbruik van de apps. Dit stimuleert dat apps die slim omgaan met data en geheugen het snelst en het best scoren op de app-marktplaatsen. De beste apps daar betaalt de consument 0% over, en over de dataslurpende apps bijvoorbeeld 10% betaald. Een consument wordt bewust van zijn verbruik en gaat slimmer keuzes maken. Wat de consument daarvoor terugkrijgt? Onbeperkt internetgebruik op de mobiele telefoon in het binnen- en buitenland. De inkomsten uit de slurptax worden aangewend om de regulering en de afspraken tussen alle operators onderling te bekostigen. Dataverbruik blijft stijgen hetgeen goed is voor de verkoop van mobiele telefoons en daarmee de diensten die door de operators worden aangeboden. Wellicht moeten de uitbaters van de appmarktplaatsen, lees Apple en Google, tevens een deel van die slurptax betalen. Dan zorgen zij er tevens voor dat de meest slimme apps op de marktplaats terecht komen alhoewel de marktwerking bij de consument dit effect al teweeg zal brengen.
Een data slurptax voor mobiele apps die wordt betaald door de consument. Het kost ons iets maar bespaart ons tevens een hoop kopzorgen. Ik geloof dat de marktwerking zijn ding zal doen en dat het intensieve dataverbruik onze economie en maatschappij goed zullen doen.
Verder lezen over Data
Technology27.06.2024
Dit is de innovatieve Control Room van Team Visma | Lease a Bike
Cybercrime27.06.2024
Veel zorginstellingen hebben last van DDoS-ransomware aanvallen
Online31.10.2023
Zoveel datacenters: wat zijn de voors en tegens?
Technology20.09.2023
Doek valt definitief voor een datacenter in Zeewolde
Online25.08.2023
Er komen beperkingen op de cloudopslag van Dropbox
Online11.07.2023
Europa en Amerika gaan datadelen weer toestaan
Komt Threads dan nu wel naar Europa?Cybercrime28.06.2023
Nieuw onderzoek: datalekken in de zorgsector nemen nog steeds toe
41% van de gezondheidszorgorganisaties sinds 2021 te maken heeft gehad met een datalekCybercrime26.05.2023