Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
Voorlopig blijven zogenaamde freemium applicaties winstgevender dan hun betaalde tegenhangers. Dat blijkt uit cijfers van consulent Flurry Analytics. Daarbij wordt opgemerkt dat de inkomsten uit de gratis freemium-sector hoger liggen dan uit de betalende applicaties. Flurry Analytics stelt dat 65 procent van de inkomsten van de honderd meest succesvolle applicaties uit de AppStore van Apple afkomstig is van freemium-aanbiedingen. De AppStore heeft inmiddels meer dan 15 miljard downloads geteld.
“Freemium-applicaties zijn gratis, maar halen hun inkomsten uit gebruikers die een extra bedrag willen betalen voor een uitgebreider of kwalitatief beter aanbod of extra producten kopen,” aldus het webmagazine Online Media Daily. Flurry Analytics merkt op dat betalende applicaties in de tweede helft van vorig jaar nog voor 61 procent van de inkomsten van de AppStore zorgden. Sindsdien is die situatie echter helemaal omgekeerd.
Peter Farago, vice-president marketing bij Flurry, merkt op dat de AppStore een grotere visibiliteit heeft gegeven aan de freemium applicaties, wat op zich geleid heeft tot een verdere toename van het aantal downloads. “Dat heeft ontwikkelaars aangezet om zich meer toe te leggen op freemium-toepassingen als een middel om inkomsten te genereren,” voert hij aan. “Ook de intrede van het sociale gamebedrijf Zynga in de mobiele sector, waarbij het freemium-model rond de verkoop van virtuele goederen werd meegenomen, heeft daarbij een rol gespeeld.“
“Een populair gratis game kan meer dan één miljoen dagelijkse actieve gebruikers aantrekken,” stipt Farago nog aan. “Met die omvang zorgt het business model voor het genereren van de nodige cash. Weliswaar besteedt slechts 0,5 procent tot 6 procent van de gebruikers geld aan gratis applicaties. Maar die groep besteedt wel meer dan het bedrag van 0,99 dollar dat veelal moet worden uitgegeven aan een betalende applicatie.” De AppStore omvat 425.000 applicaties. Eén derde daarvan wordt gratis aangeboden.
Verder lezen over App Store
Mobile15.08.2024
Apple buigt voor de EU-regels: Spotify mag aanbiedingen tonen
Mobile09.08.2024
Apple heeft nieuwe App Store-regels en appstudio’s zijn boos
Cybercrime15.05.2024
App Store onderschept meer dan 7 miljard dollar aan mogelijk frauduleuze transacties
En dat in slechts 4 jaar tijdGaming07.03.2024
Apple gooit Fortnite-maker toch weer uit de App Store
En de EU wil weten waaromMobile26.01.2024
Je kunt straks apps sideloaden op je iPhone: dit betekent het
Online24.01.2024
Spotify biedt geen luisterboeken: waarom dat gaat veranderen
Mobile04.12.2023
Dit zijn de beste apps uit 2023 volgens Apple’s App Store
Online06.07.2023