Voorlopig blijven zogenaamde freemium applicaties winstgevender dan hun betaalde tegenhangers. Dat blijkt uit cijfers van consulent Flurry Analytics. Daarbij wordt opgemerkt dat de inkomsten uit de gratis freemium-sector hoger liggen dan uit de betalende applicaties. Flurry Analytics stelt dat 65 procent van de inkomsten van de honderd meest succesvolle applicaties uit de AppStore van Apple afkomstig is van freemium-aanbiedingen. De AppStore heeft inmiddels meer dan 15 miljard downloads geteld.
“Freemium-applicaties zijn gratis, maar halen hun inkomsten uit gebruikers die een extra bedrag willen betalen voor een uitgebreider of kwalitatief beter aanbod of extra producten kopen,” aldus het webmagazine Online Media Daily. Flurry Analytics merkt op dat betalende applicaties in de tweede helft van vorig jaar nog voor 61 procent van de inkomsten van de AppStore zorgden. Sindsdien is die situatie echter helemaal omgekeerd.
Peter Farago, vice-president marketing bij Flurry, merkt op dat de AppStore een grotere visibiliteit heeft gegeven aan de freemium applicaties, wat op zich geleid heeft tot een verdere toename van het aantal downloads. “Dat heeft ontwikkelaars aangezet om zich meer toe te leggen op freemium-toepassingen als een middel om inkomsten te genereren,” voert hij aan. “Ook de intrede van het sociale gamebedrijf Zynga in de mobiele sector, waarbij het freemium-model rond de verkoop van virtuele goederen werd meegenomen, heeft daarbij een rol gespeeld.“
“Een populair gratis game kan meer dan één miljoen dagelijkse actieve gebruikers aantrekken,” stipt Farago nog aan. “Met die omvang zorgt het business model voor het genereren van de nodige cash. Weliswaar besteedt slechts 0,5 procent tot 6 procent van de gebruikers geld aan gratis applicaties. Maar die groep besteedt wel meer dan het bedrag van 0,99 dollar dat veelal moet worden uitgegeven aan een betalende applicatie.” De AppStore omvat 425.000 applicaties. Eén derde daarvan wordt gratis aangeboden.