Tot deze conclusie kwam Arc Worldwide naar aanleiding van een onderzoek onder 1.800 Amerikaanse mobiele gebruikers. De helft van de consumenten gebruikt dus hun mobiele telefoon, om meer informatie op te zoeken en antwoord te krijgen op lastige beslissingen tijdens het winkelen. Naast het onderzoek onder de 1.800 gebruikers, deed Arc Worldwide aanvullend een klein kwalitatief onderzoek onder 30 mobiele shoppers.
Een ongekend hoog aantal consumenten raadpleegt dus hun mobiele telefoon. Maar wat nog interessanter is, is dat het niet allemaal smartphones zijn. In Amerika is de penetratiegraad van smartphones nog geen 50%, wat betekent dat sommige dus ook nog hun ‘oude’ telefoon gebruiken tijdens het winkelen. William Rosen, CCO bij Arc, deelt shoppers in twee groepen in.
Hij maakt gebruik van een gemakkelijke indeling, namelijk de zware en lichte gebruikers. De eerste groep lijkt wel getrouwd met hun mobiele telefoon en proberen constant nieuwe apps uit. Terwijl de lichte gebruikers het meer zien als een verlengstuk van hun computer en de telefoon ook op deze manier gebruiken. Molly Garis, Digital Strategic bij Arc, geeft aan dat veel marketeers zich veelal op de eerste groep richten, terwijl de lichte gebruikers 80% van de markt vertegenwoordigen.
Volgens de onderzoekers is Sephora een goed voorbeeld. Zij maken gebruik van displays in de winkel waarmee ze het winkelend publiek naar hun mobiele website willen leiden, maar tevens een barcode scanner app hebben voor de zwaardere gebruikers. Dit is een complete en juiste benadering, waarmee ze beide doelgroepen aanspreken.
“What’s casual is now more considered and what’s considered is more casual. Nothing more casual than buying a cup of coffee,” zegt Rosen. Maar we gaan wel steeds meer die kant op. Bij Starbucks kun je al heel makkelijk met je mobiele telefoon betalen en dat zal alleen nog maar uitgebreider worden. Dat reist de vraag: “Hoeveel procent van de Nederlanders raadpleegt hun mobiele telefoon tijdens het winkelen?”