Hoewel niet wereldschokkend is vandaag toch een bijzondere dag voor Motorola: het aandeel wordt gesplitst van MOT naar Motorola Mobility Holdings Inc. (MMI) en Motorola Solutions Inc. (MSI). De “Mobility” tak richt zich op alles wat te maken heeft met mobiele telecommunicatie en dergelijke. Die krijgt nu een knalrood logo.
Hoe gaat het inmiddels met dat deel van Motorola? In het derde kwartaal van vorig jaar kroop de voormalige telecomreus na jaren van grote tegenslag uit de rode cijfers – op een omzet van 2 miljard dollar wist het bedrijf 3 miljoen winst te realiseren. Of het een begin is van een nieuwe bloeiperiode zal nog moeten blijken, maar de noodlijdende divisie van de multinational lijkt in ieder geval even bij te komen van de intensive care.
Van de bijna 9.8 miljoen toestellen die Motorola verkocht waren er bijna 3.8 miljoen Android smartphones. De Motorola Droid was in Amerika niet aan te slepen en wist zich – als de Milestone – ook in Europa redelijk staande te houden te midden van al het Android geweld dat de telecomindustrie vorig jaar los deed barsten.
Niet veel mensen zullen zich realiseren dat Motorola een hele reeks uitvindingen op het gebied van telecommunicatie op z’n naam geschreven heeft, van de eerste autoradio tot en met het concept en realisatie van mobiele telecommunicatie zelf. Niet verwonderlijk dat het bedrijf ooit wereldwijd de grootste producent van mobiele telefoons was. Sterker nog: tot ver buiten de aardse grenzen was Motorola letterlijk en figuurlijk toonaangevend. Op MobileCowboys plaatste Marc Wielaert afgelopen zondag een rijk geïllustreerd overzicht van de omvangrijke geschiedenis van Motorola, in de diepste crisisjaren opgericht door de zoon van een Ierse barman: Paul Galvin. Ofwel, het lezen meer dan waard!