Mobile06.12.2010

Succes met je app!


succes-met-je-app.jpg
succes-met-je-app.jpg

Hoe maak je een goede app? En hoe val je nog op met je app?

Onlangs deed een artikel in Wired (‘The Web Is Dead. Long Live the Internet’) enorm veel stof opwaaien. Het stelde dat apps in de nabije toekomst belangrijker worden dan het web zelf. De behoefte van gebruikers zal meer gericht zijn op het ontvangen dan op het zelf zoeken. De ervaring bevestigt dit: door de komst van smartphones en bijvoorbeeld de iPad, heeft er de laatste jaren een verschuiving plaatsgevonden van het ‘wide open web’ naar meer gesloten platforms in de vorm van allerlei apps, waarbij internet nu veel gebruikt wordt als transportkanaal en minder om te browsen.

Waarom wordt het gebruik van apps steeds populairder?

Het antwoord is simpel: het werkt vaak beter en sneller. Daarnaast komt de informatie naar je toe en hoef je er zelf niet naar te zoeken. Dat verklaart ook meteen de populariteit van de iPhone en de Android-toestellen: zij bieden de meeste apps. Binnenkort zullen de meeste bedrijven vermoedelijk beschikken over een mobiele applicatie. Een app is vooral erg geschikt voor het verspreiden van commerciële content. Zo zie je in de mediawereld inmiddels een verschuiving van gesponsorde gratis content naar ‘freemium’. Met een freemium geef je gebruikers gelegenheid de ‘light’-versie van een app te proberen, om zo mensen te stimuleren de betaalde – ‘premium’- versie aan te schaffen. Je geeft dus gelimiteerde gratis content weg als aanjager voor betaalde content.

Maar waar moet je nu op letten als je een app maakt? En hoe zorg je dat je opvalt tussen de al die apps?

Hierbij een aantal tips van experts voor het maken en het promoten van je app.

Tips voor het maken van een app:

1. Zorg voor toegevoegde waarde voor de gebruiker, bijvoorbeeld een spel of een oplossing om het leven makkelijker te maken (= de belangrijkste tip).

2. Doe grondige research naar de bestaande apps. Apps schieten momenteel uit de grond, zo heeft alleen iTunes inmiddels al meer dan 300.000 apps in de iTunes store (okt 2010).Denk goed na over hoe je jouw app gaat onderscheiden, wat wordt je killer feature? Waarom willen mensen straks perse jouw app downloaden?

3. Gebruik niet te veel tekst. Wel kun je links gebruiken om de gebruiker meer gedetailleerde informatie te bieden.

4. Maak een mooi design en een gebruiksvriendelijke lay-out.

5. Bouw op bestaande content management systemen.

6. Make it social: gebruik de sociale netwerken en pas ze toe in je app, zo maak je het meer viraal en aantrekkelijk. Bedenk vooraf welk social network het beste bij de aard van de app past.

7. Go multi-player: als je een spel bouwt, zorg er dan voor dat meerdere mensen kunnen meedoen (via social networks).

8. Bepaal de juiste prijs voor een app. Wil je hem gratis verspreiden als promotie voor je merk, of hang je er een prijs aan? Kijk goed naar de prijsstelling van andere apps. Bedenk ook dat Apple dertig procent van de opbrengsten opeist.

9. Begin klein, maak het compleet en compact en breidt de app later uit.

 

De Appie App, een van de meest succesvolle apps in Nederland, was in maart 2010 al 200.000 keer gedownload. AH won met dit concept ook de NIMA Award voor Digitale Marketing afgelopen week. 

Tips om je app onder de aandacht te brengen:

Oke je besluit om een app te maken, maar hoe zorg je ervoor dat mensen hem ook kunnen vinden? Het blijkt ontzettend moeilijk om je app op de kaart te zetten, vaak heb je ook wel een beetje geluk nodig en een juiste timing. Maar om je kansen te vergroten, is het belangrijk om ruim voor de lancering een goede promotiestrategie te bedenken, want hoe ga je opvallen tussen al die andere apps?

 1.   Start al met het creëren van aandacht voor je app voordat je hem lanceert. Benader bloggers en pers en probeer ze zo ver te krijgen dat ze je app aankondigen.

2.    Maak een screen shot van je app zodra het design finaal is en verspreid die zo snel mogelijk. Dit lijkt vanzelfsprekend maar gebeurt raar genoeg vaak niet. Een foto zegt vaak meer dan woorden en hierdoor maak je de potentiële gebruiker nieuwsgierig naar de rest.

3.   Communiceer duidelijk wat er bijzonder is aan je app en wat het een “must have” app maakt. Vooral als je een app lanceert in een genre waar er al veel vergelijkbare apps zijn, communiceer dan helder wat jouw app nieuw en bijzonder maakt.

4.   Bekijk de mogelijkheden voor een gratis of light-versie wanneer je de app wilt gaan verkopen. Mensen blijken namelijk meer geneigd een app aan te schaffen als ze hem eerst kunnen proberen. Bij Apple kun je ook kiezen voor een In-App Payment Mechanism. Hiermee kun je de gebruiker laten betalen voor additionele content in een app. Bied bij een spel bijvoorbeeld twee levels gratis aan en laat de gebruiker voor de volgende levels betalen.

5.   Verspreid bij lancering een persbericht en bezorg de app gratis (via een promocode) bij pers en belangrijke bloggers. Een goede review op een veelgelezen blogsite kan zo resulteren in een enorme berg downloads.

6.   Promoot je app via social media:

Integreer social media in je app maar gebruik social media ook om de app te promoten.

Zorg dat je een actief Twitter account opbouwt en verspreidt regelmatig berichten over je app (start hier ook al mee voor de lancering). Twitter is een goed kanaal om je app onder de aandacht te brengen: Twitter gebruikers zijn over het algemeen early-adopters waardoor de meeste twitteraars ook in het bezit zijn van een smart phone.

Deel daarnaast je kennis via Twitter; er bestaat inmiddels op Twitter een grote community van app ontwikkelaars, ideaal voor snel en effectief netwerken, feedback en elkaar helpen met testen etc.

Daarnaast kun je jezelf laten zien middels postings op LinkedIn groepen en forums. Ontmoet andere ontwikkelaars en stel jezelf voor aan de hardcore iPhone app gebruikers. En natuurlijk kun je zelf gaan bloggen, of comments plaatsen bij andere blogs. Zorg er wel voor dat je een goede balans vindt tussen  promotie en interessante inhoudelijke content.

7.   Probeer het zo te regelen dat de app store jouw app uitlicht. iTunes kiest zelf de apps, maar je kunt ze natuurlijk altijd benaderen met een goed verhaal om ze te overtuigen jouw app uit te lichten. De kans is klein, maar als het lukt levert dat veel downloads op.

En als laatste tip, update je apps regelmatig en gebruik suggesties en feedback van gebruikers. Want zelfs als het in het begin niet lukt om veel aandacht te generen voor je app , dan is de strijd nog niet perse verloren. Als je de app blijft verbeteren dan zal je app opgemerkt worden door gebruikers en review sites. Daarnaast kom je ook weer opnieuw onder de aandacht bij de app stores als je een nieuwe versie van je app upload.

...

Verder lezen over App

Innovatie in herinneringen: Fotoboeken van byPaper met Augmented Reality

In een tijd waarin technologie ons steeds meer helpt om herinneringen op nieuwe en creatieve manieren vast te leggen, biedt byPaper iets revolutionairs: fotoboeken met Augmented Reality (AR). Deze technologie maakt het mogelijk om je foto's te verrijken met video's, waardoor je niet alleen herinneringen in het fotoboek kunt vastleggen, maar ze ook op een levendige manier opnieuw kunt beleven. Of het nu de beelden en geluiden van een waterval zijn tijdens een vakantie, of het lachen van vrienden op een feestje – je beleeft het opnieuw, alsof je er weer bij bent.

Online21.11.2024

Innovatie in herinneringen: Fotoboeken van byPaper met Augmented Reality

Shazam heeft al 100 miljard nummers voor ons opgezocht

Niet van de DutchCowboys-redactie persoonlijk, maar voor iedereen op de wereld tezamen heeft Shazam al 100 miljard nummers opgezocht.

Online20.11.2024

Shazam heeft al 100 miljard nummers voor ons opgezocht

Zo speel je Pokémon TCG Pocket in Nederland op je telefoon

Het mag in Nederland niet in de Play Store door lootboxes, maar dit is hoe je Pokémon TCG Pocket toch op je telefoon zet en gewoon speelt. 

Gaming18.11.2024

Zo speel je Pokémon TCG Pocket in Nederland op je telefoon

ChatLicense wint Global Impact Challenge van Singularity University en SYNC Ithra

De Nederlandse startup ChatLicense is de winnaar van de Global Impact Challenge van Singularity University en SYNC Ithra. De organisaties zijn met de challenge op zoek gegaan naar dé oplossing die helpt op het gebied van misinformatie, cyberpesten en sociale polarisatie. Uit meer dan 500 aanmeldingen werd ChatLicense als winnaar uitgeroepen. De startup krijgt een 250.000 dollar cashprijs om verder te kunnen groeien.

Startups11.11.2024

ChatLicense wint Global Impact Challenge van Singularity University en SYNC Ithra

Telegram in de problemen: dit is er allemaal gaande

Telegram is veel in het nieuws de laatste tijd. Vooral de CEO ervan: dit is waarom.

Mobile30.08.2024

Telegram in de problemen: dit is er allemaal gaande

Sonos gaat na dramatische app-update misschien terug naar de oude app

Sonos zou nu zelfs overwegen om de oorspronkelijke app terug te brengen.

Online15.08.2024

Sonos gaat na dramatische app-update misschien terug naar de oude app

Summergadgets giftguide: de leukste gadgets voor de zomer

De zomer is volop bezig, en dat is natuurlijk ook het perfecte moment om jezelf en/of je geliefden te verwennen met de nieuwste gadgets. Van draagbare luidsprekers voor strandfeesten tot slimme zonnebrillen en waterdichte drones voor avontuurlijke opnames, of leuke nieuwe gadgets voor in en om huis, er is voor ieder wat wils.

Gadgets15.08.2024

Summergadgets giftguide: de leukste gadgets voor de zomer

Apple buigt voor de EU-regels: Spotify mag aanbiedingen tonen

Apple en Spotify ruziën vrolijk door, maar ondertussen heeft de EU ervoor gezorgd dat de prijzen van Spotify duidelijk zijn op iPhones.

Mobile15.08.2024

Apple buigt voor de EU-regels: Spotify mag aanbiedingen tonen

Verder lezen over iPhone

iPhone krijgt een oplaadfunctie die we op alle toestellen willen

Je wil toch weten hoe lang het nog duurt voordat je telefoon weer helemaal vol is. iPhone zou dat vanaf iOS 18.2 gaan laten zien.

Mobile06.11.2024

iPhone krijgt een oplaadfunctie die we op alle toestellen willen

Refurbished iPhones: slimme keuze voor 2024

Refurbished iPhones winnen snel aan populariteit door hun duurzaamheid en lagere prijs. Voor consumenten die op zoek zijn naar een betrouwbaar en betaalbaar alternatief voor nieuwe modellen, bieden refurbished iPhones zoals de iPhone 14 en iPhone 14 Pro uitstekende prestaties tegen een gereduceerde prijs.

Lifestyle31.10.2024

Refurbished iPhones: slimme keuze voor 2024

Apple Intelligence komt ook naar jouw iPhone

Binnenkort kun je Apple’s AI ook gebruiken op jouw iPhone. Hoewel, ‘binnenkort’: dit is pas in april 2025, dus nog een klein half jaar van nu.

Mobile29.10.2024

Apple Intelligence komt ook naar jouw iPhone

Apple laat je je gehoor testen met je oordopjes

De oordopjes, die ook al officieel zijn goedgekeurd als gehoorapparaten, kunnen straks dus ook worden gebruikt om te testen hoe het met je gehoor is. 

Gadgets21.10.2024

Apple laat je je gehoor testen met je oordopjes

Bedrijven zien er professioneler uit op je iPhone

Apple laat bedrijven zelf aanpassen hoe ze eruitzien als ze je mailen of bellen op je iPhone, dat kan in de Business Connect-tool.

Mobile17.10.2024

Bedrijven zien er professioneler uit op je iPhone

Zo ziet een transparante iPhone 16 eruit

Een transparante iPhone 16? Klinkt cool, maar de manier waarop je het voor elkaar krijgt is een kwestie van: doe maar niet zelf. Gelukkig hebben anderen het gedaan.

Mobile09.10.2024

Zo ziet een transparante iPhone 16 eruit

De eerste update van iOS 18 is uit: dit is wat 18.0.1 doet

Heb je je iPhone vandaag geüpdatet? Dat is een goed idee, want de eerste update van iOS 18 is een feit.

Mobile04.10.2024

De eerste update van iOS 18 is uit: dit is wat 18.0.1 doet

Heeft de aankomende iPhone SE geen home-knop meer?

Verknocht aan je iPhone SE en zijn lekker retro home-knop? Dan hopen we voor je dat die nog even heel blijft: de nieuwe heeft het niet.

Mobile02.10.2024

Heeft de aankomende iPhone SE geen home-knop meer?