Gisteren kondigde de Amerikaanse basketbalbond, de NBA, een nieuwe mobiele applicatie aan die fans in staat stelt in te checken bij competitiewedstrijden. Niet alleen in de sporthal, maar ook in sportcafé’s of andere fysieke locaties én virtuele locaties zoals een tv-zender. “If you can’t beat ‘em, combine ‘em“, zo lijkt dus het nieuwe devies. Want naast dat de nieuwe app behoorlijk leentjebuur speelt bij services als Miso, Foursquare en Gowalla maakt het zelfs direct gebruik van de API’s van die twee laatsgenoemde.
Speciaal voor Turnstile, dat grotendeels zal gaan draaien op het platform Fanvibes, zullen er nieuwe badges beschikbaar komen op zowel Foursquare als Gowalla. Daarnaast zullen een aantal teams uit de competitie hun eigen initiatieven gaan ontplooien binnen de applicatie. Hierbij moet gedacht worden aan speciale kortingen, toegang tot merchandise en aanbiedingen voor toegangskaartjes.
Naast de integratie van Foursquare en Gowalla mogen natuurlijk ook Facebook en Twitter niet ontbreken. Gebruikers van deze vier platformen kunnen niet alleen inloggen met hun reeds bestaande account op de app, ze kunnen ook vanuit de app hun Facebook Wall updaten of een tweet posten. Brian Perez, General Manager van NBA Digital is in ieder geval tevreden: “The combination of physical and virtual check-ins and the integration with major location-based networks creates a powerful platform for teams, fans and advertisers alike.“.
Met deze nieuwe app onderstreept de NBA nog maar eens de kracht van het koppelen. De basketbalbond maakt slim gebruik van de verschillende netwerken waarop de doelgroep actief is en knoopt deze handig in één flow aan elkaar. Overigens blijft de NBA de onbetwiste nummer 1 in de sport als het gaat om social media cijfers: met 5.3 miljoen Facebook Fans, 2.1 miljoen volgers op Twitter en liefst 441 miljoen views op YouTube heeftde NBA qua aandacht niets te klagen.