Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Gisteren werd al duidelijk dat Nav4All, de Nederlandse aanbieder van gratis mobiele navigatie, per 1 Februari ophoud te bestaan. De reden? Kaartleverancier NavTEQ besloot op het laatste moment de licentie voor Nav4All, met wie men al jaren een prima klant-leverancier relatie had, niet meer te verlengen.
Het feit dat dit besluit genomen werd op 31 December, ruim twee weken voordat Nokia, de eigenaar van NavTEQ, haar eigen gratis mobiele navigatie oplossing introduceerde, roept natuurlijk vragen op. Om maar meteen met de deur in huis te vallen is de belangrijkste vraag of Nokia aan NavTEQ de opdracht gegeven heeft om de licentie met Nav4All niet meer te verlengen. Het echte antwoord op die vraag zal wellicht nooit boven water komen, maar je hoeft natuurlijk geen bolleboos te zijn om te bedenken dat het feit dat Nokia eigenaar is van NavTEQ invloed gehad kan hebben op het besluit om de licentie voor Nav4All niet meer te verlengen.
Ik heb vanochtend meerdere keren geprobeerd een reactie van Nokia te krijgen over de zaak zoals die door de CEO van Nav4All in het persbericht op de website (en het artikel van Cowboy Marc) uiteengezet worden, maar het enige antwoord dat ik ontving was: “Vanuit Nokia kunnen wij hierop helaas niet reageren“. Men beroept zich op het feit dat Nokia en NavTEQ twee gescheiden bedrijven zijn. Mmmh, nu ineens wel weer. Toen anderhalve week geleden de gratis Navigatie aangekondigd werd spraken de PR en marketing boys van Nokia honderduit over hun samenwerking met NavTEQ. Maar goed, formeel zijn het twee gescheiden bedrijven, dat klopt. Let wel, iedereen die straks gaat roepen dat we alleen de kant van Nav4All belichten moet het standpunt van Nokia wel in zijn of haar achterhoofd houden. Overigens was men ook bij NavTEQ niet bereikbaar voor commentaar.
Een andere vraag is natuurlijk of, en in hoeverre, NavTEQ handelt in strijd met de Europese richtlijnen en voorwaarden die gesteld werden aan de overname van de kaartenleverancier door Nokia. Onze collega’s van GSMHelpdesk, waarmee ik vandaag al meerdere keren contact gehad heb inzake dit verhaal hebben die voorwaarden en het rapport van de EU-commissie naar aanleiding van de overname nader bekeken. Hun bevindingen en een link naar de rapporten van het onderzoek dat de EU commissie uitvoerde naar aanleiding van de overname staan hieronder.
De Europese Commissie starte een mededingingsonderzoek naar de overname van NavteQ door Nokia en sprak in eerste instantie haar twijfels uit over de gevolgen voor de concurrentie binnen de Europese Unie. Na diepgaand onderzoek concludeerde de Europese Commissie later in haar rapport (PDF) dat er geen signalen waren dat de overname van NavteQ door Nokia concurrentiebeperkende werking zou hebben en stemde uiteindelijk toe in de overname. In haar uitgebreide rapport (PDF) gaf de Europese Commissie aan niet te verwachten dat de overname van Navteq door Nokia negatieve gevolgen zou hebben voor de concurrentie (mededinging) binnen de Europese grenzen. NavteQ zou als zelfstandige onafhankelijke organisatie opereren onder de vlag van Nokia en zou alle overeenkomsten met derde partijen voortzetten. Met dit laatste lijkt NavteQ nu gebroken te hebben door de licentie aan Nav4all niet te verlengen. Doordat de licentie van Nav4all niet verlengd wordt, beperkt NavteQ andere leveranciers in de markt, wat mogelijk uitgelegd kan worden als concurrentiebeperkende maatregelen in het voordeel van Nokia. De Europese Commissie zal de komende weken uit verschillende hoeken verzoeken gaan krijgen om onderzoek te doen naar de gang van zaken rondom deze kwestie.”
Dat klinkt in ieder geval als de start van een mogelijke lang slepende zaak tussen Nokia/NavTEQ aan de ene en Nav4All aan de andere zijde. Feit is natuurlijk dat de Finse kant een stuk vermogender is en dus zal veel afhangen in hoeverre de (Europese) mededingingsautoriteit zich hiermee gaat bemoeien. Triest is wel dat in alle gevallen een voortbestaan van Nav4All uitgesloten lijkt. De licentieovereenkomst met NavTEQ is verleden tijd en als dat besluit op last van een rechter of de EU over enkele weken of maanden teruggedraaid zou worden dan is een groot deel van de ruim 27.5 miljoen klanten natuurlijk al lang verdwenen.
Er gingen naar aanleiding van ons eerdere artikel al stemmen op dat Nav4All stom zou zijn geweest om op één paard te wedden: de kaarten van NavTEQ waarvan al enkele jaren bekend waren dat zij onderdeel van Nokia waren. Daar is natuurlijk iets voor te zeggen, maar zoveel alternatieven zijn er niet en bovendien kost het implementeren van kaartsystemen van een andere leverancier veel tijd en geld. Als je op de laatste dag van de licentieovereenkomst hoort dat die niet verlengd wordt, iets dat in de jaren daarvoor geen issue was, dan heb je die tijd natuurlijk niet meer. Daar gaan maanden overheen. Bovendien zou hetzelfde natuurlijk gebeurd kunnen zijn wanneer men met TeleAtlas kaarten gewerkt had. Die zijn immers onderdeel van TomTom en die fabrikant heeft sinds enkele maanden ook het een en ander te stellen met de gratis concurrentie.
Het zal mij benieuwen of er nog een officïele reactie van Nokia en NavTEQ komt. Dat zou wel zo netjes zijn.
Verder lezen over Navigatie
Automotive01.10.2024
World of Warcraft-fan? Je kunt nu als een orc rondrijden in Waze
Automotive20.06.2024
Flitsmeister-alternatieven voor wie geen abonnement wil
Automotive01.02.2024
Nieuw Apple CarPlay komt er aan, of toch pas volgend jaar?
Automotive13.12.2023
Gepersonaliseerde waarschuwingen voor spookrijders krijgen via app
Vlaanderen pioniert!Online27.10.2023
Google gaat rijstroken laten zien in Google Maps
Én Immersive View voor AmsterdamMobile04.04.2023
Huh? Navigatie-app Waze stapt in de wereld van astrologie
Automotive06.01.2023
Extra HD kaartenlaag van Google voor geavanceerde rijhulpsystemen
Het eerst voor Volvo en PolestarAutomotive29.12.2022
Waze geeft je een melding bij wegen waar veel ongelukken gebeuren
Verder lezen over Nokia
Mobile17.04.2024
Heineken introduceert telefoon die amper iets kan: Boring Phone
Mobile28.11.2023
Het volgende retro Nokia mobieltje, de 2660 Flip
Voor wie effe niet online wil zijn, maar ook ideaal als eerste mobiel voor de kidsMobile20.10.2023
Het oude Nokia schrapt 14.000 banen
De Finnen moeten meer dan een miljard euro gaan bezuinigenGaming19.09.2023
Vijf klassieke spelletjes van vroeger die nog steeds leuk zijn
Mobile01.06.2023
Nokia blaast de 2660 clamshell uit 2007 nieuw leven in
Mobile04.04.2023
Het mobieltje ziet Abraham
Mobile16.03.2023
Komt er weer een high-end Nokia smartphone?
Technology27.02.2023