In de Amsterdamse Meervaart verzamelden zich begin december ruim 900 designers en developers voor Adobe User Group XL. Dit eerste XL-event van de Adobe User Group bood ons een mooie gelegenheid om onze ‘achterban’ te bevragen. Via een enquête peilden we onder designers, developers, creative directors en grafisch studenten de verwachte creatieve trends voor 2010. En wat bleek? 2010 wordt volgens de creatieve community het jaar van 3D, mobility en augmented reality. Videopresentaties, foto’s en verslagen van Adobe User Group XL zijn hier terug te vinden.
De blockbuster Avatar heeft 3D definitief op de kaart gezet. De technologische ontwikkelingen en initiatieven op dit vlak zullen dit jaar dan ook ongetwijfeld een vlucht gaan nemen. Niet alleen in film, maar zeker ook in reclamecampagnes, waar 3D-animaties en interactieve applicaties de weergave van producten kunnen verlevendigen en de klantinteractie kunnen verhogen.
Ditzelfde gaat op voor mobility. De ontwikkeling en distributie van applicaties, content en video op mobiele platformen wordt door Adobe en andere partijen steeds verder geoptimaliseerd. Tijdens Adobe MAX in Los Angeles presenteerde Adobe de nodige nieuwe introducties op dit vlak. Onder meer de Bètaversie van Flash Player 10.1, dat ertoe bijdraagt dat met dezelfde code, frameworks en tools applicaties en content ontwikkeld kunnen worden voor zowel de desktop en browser als mobiele apparaten. Doelstelling hierbij is om een consistente ervaring op alle schermen te bieden, zonder noemenswaardige extra ontwerp- en ontwikkelinspanningen.
De groeiende focus op mobility levert ook een belangrijke bijdrage aan de opkomst van augmented reality. De mobiele mogelijkheden van deze technologie worden door een partij als Layar al op indrukwekkende wijze benut. In samenwerking met marketingbureau Blitz heeft Adobe inmiddels ook de eerste schreden op dit pad gezet. Tijdens Adobe MAX werd de eerste augmented reality muziekclip gepresenteerd. Deze eer viel te beurt aan zanger John Mayer. Door een uitgeprint icoon voor de webcam te bewegen of te uploaden naar je telefoon, kun je de clip op je beeldscherm toveren en zelf laten bewegen. Een mooi staaltje ‘interactie’, dat dit jaar ongetwijfeld navolging gaat krijgen in video’s en campagnes.
Naast deze verwachte grote trends voor dit jaar, werden door de bezoekers van AUG XL nog enkele andere interessante ontwikkelingen genoemd. Bijvoorbeeld de groei van location based services, de inzet van social media bij digital storytelling en de zakelijke inzet van interactieve video.
2010 belooft creatief gezien een interessant jaar te worden, waar wij als Adobe een mooie bijdrage aan hopen te leveren!
Verder lezen over 3D
Entertainment03.09.2024
Mysteryland sluit af met een spectaculaire show: 600 drones verlichten de hemel
Eindshow met drones, vuurwerk, 3D-video, licht, muziek en zangTechnology08.02.2024
Immersive Tech: De toekomst van marketing is dichterbij dan je denkt
Gaming31.08.2023
Predator Helios 3D: Deze laptop kan 3D weergeven zonder bril
Technology24.02.2023
Eerste 3D geprinte raket gaat binnenkort de ruimte in
Technology30.12.2022
Meta koopt Belgisch bedrijf dat 3D-geprinte brilglazen maakt
Luxexcel kan glazen op sterkte printen voor slimme brillenEntertainment06.09.2022
Jaws is terug van nooit weggeweest
Nieuws14.01.2021
3D simulatie game helpt zorgpersoneel te oefenen met vaccineren
Startups30.07.2020
Startup gebruikt AI voor het printen van je leukste foto in 3D
Verder lezen over Augmented Reality
Online21.11.2024
Innovatie in herinneringen: Fotoboeken van byPaper met Augmented Reality
Gadgets29.10.2024
Snapchat brengt zijn camerabril Spectacles ook in Nederland uit
Gadgets25.09.2024
Meta presenteert zijn eerste augmented reality-bril Orion
Technology23.08.2024
Meta stopt met zijn concurrent voor Apple Vision Pro
Gadgets24.06.2024
Augmented reality-bril van Apple komt nog lang niet
Technology13.05.2024
De nieuwste augmented reality-bril is een heel gewoon montuur
Gadgets26.12.2023
Apple Vision Pro komt eraan: alles wat je moet weten
Marketing30.11.2023