De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
De Consumentenbond heeft het helemaal gehad met alle praktijken rondom betaalde sms-diensten. De komende maanden gaan ze sms-terreur flink aanpakken, met de start op maandag 18 januari. Die dag is er een kort geding tegen 2 telco’s die in opdracht van sms-dienstverleners klakkeloos geld afschrijven voor betaalde sms-berichten, zonder na te gaan of klanten om die berichten hebben gevraagd.
Andere belangrijke fronten zijn de strijd tegen misleiding bij de Reclame Code Commissie en een pleidooi richting de politiek voor een nieuwe wetgeving; regels die in tegenstelling tot de huidige Gedragscode sms-dienstverlening écht bescherming bieden en die ertoe leiden dat het niet langer mogelijk is om nietsvermoedende consumenten op kosten te jagen.
Het kort geding van 18 januari is een principezaak over het factureringssysteem. De Consumentenbond daagt T-Mobile en Vodafone maar eigenlijk is het een zaak tegen de hele telefoniesector. Nog veel te vaak is er sprake van het onterecht incasseren van geld bij consumenten: Door de telecombedrijven wordt geld in rekening gebracht voor ongevraagd ontvangen sms-berichten. Het gaat daarbij vaak om een relatief klein bedrag. Op de rekening valt dat nauwelijks op. En als het de consumenten wel opvalt, haalt klagen bij de telefoonmaatschappij veelal niets uit. Voor de Consumentenbond reden genoeg om deze gang van zaken bij de rechter aan de kaak te stellen. De bond vraagt de rechter om het huidige betalingssysteem te verbieden omdat het voor consumenten onvoldoende waarborgen kent.
Maar behalve schade als gevolg van ongevraagd ontvangen sms-berichten, lijden consumenten vaak schade als gevolg van onduidelijke en misleidende reclame afkomstig van aanbieders van sms-diensten. In september 2009 verzamelde de Consumentenbond hierover in amper 3 weken tijd zo’n 300 meldingen. De gemiddelde schade ligt rond de € 50, maar sommige gedupeerden gaan voor duizenden euro’s het schip in. Uit het meldpunt blijkt ook dat het voor consumenten een grote bron van ergernis is, dat niet duidelijk is dat zij zich aanmelden voor een duur abonnement. Vaak blijkt dat pas weken later als de flink opgelopen rekening wordt geïncasseerd.
Verder lezen over Odido
Gadgets01.08.2024
De OPPO Pad Neo is nu verkrijgbaar in Nederland
in samenwerking met OdidoOnline29.11.2023
Hier kon je op wachten: Odido komt ook met multi-gigabit glasvezel
Na KPN en Delta kon die andere grote glasvezelprovider niet achterblijvenMobile05.09.2023
T-Mobile is niet meer: heet nu Odido
En gaat vol op de klantDC Business04.04.2023
Alles wat je moet weten over SD-WAN
DC Business20.03.2023
Fietsen kan veiliger met deze IoT-oplossing
Mobile01.03.2023
Nederland heeft drie van ’s werelds beste mobiele netwerken
Soms is het fijn om en klein land te zijnMedia02.02.2023
Must see: De Samsung Galaxy S23 augmented reality experience
Mobile01.01.2023
Recordbrekende Nieuwjaarsnacht, en niet alleen voor het dataverkeer
De warmste ooit, met een recordbedrag aan vuurwerk en ook weer fors meer mobiele dataVerder lezen over Vodafone
Technology15.07.2024
De Nijmeegse Vierdaagse start met een digitale vluchtstrook
Mobile02.07.2024
VodafoneZiggo verkrijgt (voor € 57,5 miljoen) belangrijk 5G spectrum
Mobile22.01.2024
Vodafone, test nieuwe 5G-technologie voor snellere uploads
DC Business04.01.2024
Architectuur en interieurdesign op basis van afval: Aectual is Fit for the Future
Online02.11.2023
Exodus kabelinternetklanten bij VodafoneZiggo gaat door
De provider verloor het afgelopen kwartaal meer dan 33.000 abonneesGadgets31.10.2023
Vodafone heeft nu ook een eSIM abonnement voor Apple Watch
Als laatste van de drie Nederlandse mobiele providersNieuws26.07.2023
Klantenverlies VodafoneZiggo leidt nu ook tot financieel verlies
DC Business07.06.2023