De Consumentenbond heeft het helemaal gehad met alle praktijken rondom betaalde sms-diensten. De komende maanden gaan ze sms-terreur flink aanpakken, met de start op maandag 18 januari. Die dag is er een kort geding tegen 2 telco’s die in opdracht van sms-dienstverleners klakkeloos geld afschrijven voor betaalde sms-berichten, zonder na te gaan of klanten om die berichten hebben gevraagd.
Andere belangrijke fronten zijn de strijd tegen misleiding bij de Reclame Code Commissie en een pleidooi richting de politiek voor een nieuwe wetgeving; regels die in tegenstelling tot de huidige Gedragscode sms-dienstverlening écht bescherming bieden en die ertoe leiden dat het niet langer mogelijk is om nietsvermoedende consumenten op kosten te jagen.
Het kort geding van 18 januari is een principezaak over het factureringssysteem. De Consumentenbond daagt T-Mobile en Vodafone maar eigenlijk is het een zaak tegen de hele telefoniesector. Nog veel te vaak is er sprake van het onterecht incasseren van geld bij consumenten: Door de telecombedrijven wordt geld in rekening gebracht voor ongevraagd ontvangen sms-berichten. Het gaat daarbij vaak om een relatief klein bedrag. Op de rekening valt dat nauwelijks op. En als het de consumenten wel opvalt, haalt klagen bij de telefoonmaatschappij veelal niets uit. Voor de Consumentenbond reden genoeg om deze gang van zaken bij de rechter aan de kaak te stellen. De bond vraagt de rechter om het huidige betalingssysteem te verbieden omdat het voor consumenten onvoldoende waarborgen kent.
Maar behalve schade als gevolg van ongevraagd ontvangen sms-berichten, lijden consumenten vaak schade als gevolg van onduidelijke en misleidende reclame afkomstig van aanbieders van sms-diensten. In september 2009 verzamelde de Consumentenbond hierover in amper 3 weken tijd zo’n 300 meldingen. De gemiddelde schade ligt rond de € 50, maar sommige gedupeerden gaan voor duizenden euro’s het schip in. Uit het meldpunt blijkt ook dat het voor consumenten een grote bron van ergernis is, dat niet duidelijk is dat zij zich aanmelden voor een duur abonnement. Vaak blijkt dat pas weken later als de flink opgelopen rekening wordt geïncasseerd.