Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Tja, de iPhone. De multimedia smartphone die net zo vaak verguisd als aanbeden wordt door mobiele bellers over de hele wereld. Natuurlijk moet daarbij wel opgemerkt worden dat diegenen die hem verguisen er meestal geen (meer) hebben en dat het tegenovergestelde geldt voor de miljoenen gebruikers die het toestel aanbidden.
Volgens een rapport van Strand Consult heeft het fanatisme waarmee iPhone eigenaren het toestel, dat zeker ook zijn technische tekortkomingen heeft, met hand en tand blijven verdedigen te vergelijken met het begripvolle en soms idolate gedrag dat gijzelaars jegens gijzelnemers ten toon spreiden en ook bekend staat als het Stockholm Syndroom. iPhone gebruikers zouden daar ook aan lijden.
De conclusie van Strand Consult is voornamelijk gebaseerd op de manier waarop veel iPhone gebruikers de tekortkomingen van het toestel afdoen met termen als ‘onzin’ of ‘waar heb je dat dan voor nodig’ en ‘maar het is gewoon de mooiste en meest gebruiksvriendelijke telefoon’. Ze willen gewoon niet toegeven of inzien dat het toestel diverse technische tekortkomingen heeft en dat er genoeg betere, en goedkopere, alternatieven zijn.
Het rapport bekeek de reactie van iPhone eigenaren op zo’n 20 argumenten die hen duidelijk moesten maken dat het toestel gewoonweg genoeg tekortkomingen had om ook eens een ander merk/toestel in overweging te nemen maar deze argumenten werden telkens en zeer stellig weggewoven. Enkele voorbeelden van argumenten en de reacties:
– De eerste iPhone had geen 3G functionaliteit. Klanten reageerden daarop als volgt: “Waar heb je dat nou ook voor nodig” of “De netwerkdekking van 3G is toch nog lang niet overal goed genoeg” en “Het toestel doet alles wat ik wil, ook zonder 3G”.
– De iPhone kan geen SMSjes doorsturen. Reactie: Dat gebruikt toch niemand
– Je kunt de accu van de iPhone niet zelf vervangen. Reactie: Wie loopt er nu met twee accu’s rond.
– De iPhone is een technisch inferieur toestel in een leuk design jasje. De reacties: “Apple heeft de combinatie van design en user interface naar een heel nieuw niveau getild. Daardoor zijn de technische specificaties niet belangrijk meer”. Alle 20 argumenten en de (hilarische) reacties kun je hieronder, in het Engels, dat wel, nalezen.
Volgens John Strand zijn iPhone gebruikers de meest loyale klanten op deze wereldbol die je je maar kunt voorstellen. “Er is geen andere fabrikant of product waarvan de klanten nog loyaler zijn. Ja, misschien de klanten van een drugs dealer” aldus Strand.
De vraag is nu natuurlijk in hoeverre de conclusie van Strand strookt met de werkelijkheid. Ja, ik zie om mij heen ook redelijk wat iPhone gebruikers en ze zijn vrijwel allemaal ook razend enthousiast over het toestel, maar om nu te zeggen dat hun gedrag te vergelijken is het met personen die aan het Stockholm Syndroom lijden en dat ze net zo verslaafd zijn als de gemiddelde junk? Ik weet het niet, hoor. Dat zou namelijk betekenen dat de meeste iPhone gebruikers ook rijp zijn voor een bezoek aan een psychiater of afkick kliniek. Mwah, dat vind ik toch wel wat te ver gaan.
Ik bedoel, ik was zelf ook behoorlijk enthousiast over de eerste iPhone (ja, die zonder MMS en 3G ;-)) maar dat had vooral te maken met het design (smaak kwestie) en de bijzonder gebruiksvriendelijke User Interface. Ik ben mij altijd bewust gebleven van de tekortkomingen van het toestel en heb ze volgens mij ook nooit echt fanatiek verdedigd. De iPhone was (en is) gewoon een mooi en über gebruiksvriendelijk toestel dat lang niet alles kan wat mogelijk is, maar wat hij kan doet hij goed. Oei, nu begin ik hem toch te verdedigen 😉 Waar is mijn psychiater!!! ;-)) De ware naam van de iPhone, volgens velen 😉
1. The first iPhone was not a 3G phone: What do you need 3G for? You can easily use the iPhone without using a 3G network and anyway, 3G is not particularly widespread, so this is not a problem.
2. The phone cannot send MMS: There is no need to send MMSs, hardly anybody sends MMSs.
3. You cannot forward a SMS: This is a function that hardly anybody uses and was therefore not included in the first iPhones.
4. The phone has a poor camera: The built-in camera is perfectly adequate and the iPhone takes fantastic photos with its camera.
5. It is not a real Smartphone, it cannot multitask: The phone has all the necessary functions and the OS is technically superior compared to other Smartphone OSs currently on the mobile market.
6. The iPhone cannot multitask, resulting in a great number of applications being unusable: The absence of multitasking is a deliberate design decision resulting in a faster UI.
7. You can not change battery on the iPhone: How many customers run around with spare batteries? None or very few.
8. Apple decides which applications you can install on the phone: This is good, because Apple thereby ensures that you do not get inferior programs on your phone.
9. The app store is a closed universe: Apple knows what is best for end users, which is good for the many iPhone users.
10. The phone does not support Java, so games need to be developed especially for the iPhone: Java is slow and not properly integrated with mobile phones, games for the iPhone are much better because they are directly developed for the iPhone.
11. The app store contains numerous small trivial commercial programs: The app store’s large selection gives users the freedom of choice and the many small programs help make the end users daily lives more fun.
12. It is difficult to use the touchscreen for fast SMS messaging: The touchscreen makes the phone easier to use and you quickly get used to it.
13. The iPhone is a low technology phone packaged in a sleek design: Apple has taken the combination of the design and UI to the next level, therefore the technological specifications don’t really matter.
14. The quality of the phone is poor, calls are often interrupted and network coverage is poor: It is a good phone, these problems are due to the operators’ networks and not the phone.
15. You can only purchase the iPhone from operators chosen by Apple: Apple has spent a great deal of time and energy selecting the best operators for customers.
16. The iPhone is targeted at a niche segment and will not be able to develop further: Apple has succeeded in designing a phone for people that appreciate design and user friendliness.
17. The iPhone does not support memory cards: Iphones already offer the necessary memory people require and end users can choose between two models, one with a little memory and one with a great deal of memory.
18. You can not install your own browser: The browser Apple has designed is so superior that you do not need any other browser on your phone.
19. You cannot use the iPhone as a modem for your portable PC: People that have an iPhone do not need their portable when on the move.
20. There is no radio in the phone: You do not need a radio in your iPhone because the iPhone supports iTunes that offers almost unlimited music.
Verder lezen over iPhone
Mobile06.11.2024
iPhone krijgt een oplaadfunctie die we op alle toestellen willen
Lifestyle31.10.2024
Refurbished iPhones: slimme keuze voor 2024
Mobile29.10.2024
Apple Intelligence komt ook naar jouw iPhone
Gadgets21.10.2024
Apple laat je je gehoor testen met je oordopjes
Mobile17.10.2024
Bedrijven zien er professioneler uit op je iPhone
Mobile09.10.2024
Zo ziet een transparante iPhone 16 eruit
Mobile04.10.2024
De eerste update van iOS 18 is uit: dit is wat 18.0.1 doet
Mobile02.10.2024