Geintroduceerd door de CEO van Vodafone Netherlands vond er op Picnic een life streaming plaats waar de Vodafone CEO vanuit Londen de productlaunch deed van Vodafone 360. “Het laten mislukken van de iPhone deal was een grote vergissing”. Jens Schulte-Bockum en collega’s werden uit de kamer gezet door Steve Jobs toen ze niet wilden beantwoorden aan de hoge eisen van de Apple CEO. Dit terwijl ze volgens Schulte-Bockum de beste kaarten hadden om Apple’s Europese partner te worden. Met deze introductie wil vodafone laten zien dat ze nog volop meespeelt.
Het adresboek is de kern van de nieuwe dienst. Bronnen als facebook, twitter en binnenkort ook Hyves worden gebruikt om presence, statusupdates, contactgegevens, etc. aan je contacten te kunnen koppelen. Via de site 360.com, maar ook via applicaties zijn de diensten van 360 beschikbaar. Samsung heeft twee nieuwe toestellen gemaakt die de “vodafone 360 ervaring” compleet maakt omdat ze de diensten helemaal geintegreerd hebben. Op die manier zijn verschillende applicaties, muziek en maps te gebruiken.
Stefan Fountain van het ‘hassle-free contacts’ bedrijf Soocial reageert als volgt: “Mijn eerste reactie is dat het een gave dienst kan zijn. Het hangt erg veel af van de openheid van deze dienst maar heeft zeker potentieel. Wat ook interessant is, is dat de voordelen die ze omschrijven ook precies datgene is wat Soocial al 2 jaar roept: “brings together all contacts and content in one place” en “confidence that your connected address book is synchronised between your phone and the web and you can easily recover your phone contacts if you change or lose your mobile”.
Vodafone gaat hiermee de juiste kant op. Het is natuurlijk een dienst die veel groter is dan wat Soocial beoogt. Wat volgens mij niet correct is en wat Vodafone wel zegt is dat sociale netwerken het centrum zijn van het nieuwe mobiele ecosysteem. Dat is en blijft het adres boek, het zijn immers mensen met wie je contact wilt hebben. Wel is het nodig dat daar een rijkere manier van gegevens opslaan moet kunnen zijn waarin je de verschillende communicatie middelen e.d. moet kunnen opslaan. Je wilt met een ander mens communiceren en maakt je niet zoveel uit of dat telefonisch, via sms, twitter, facebook, email etc. gaat als je maar weet dat het ontvangen wordt.”
Waar het succes van Vodafone volgens Fountain van af zal hangen is de openheid van de diensten. De mate waarin non-vodafone gebruikers de dienst ook kunnen gebruiken zal doorslaggevend zijn.
Schulte-Bockum: “We werden vroeger, vaak niet onterecht, beschuldigd van een gesloten aanpak. We nemen nu een meer nederige en open houding aan om ‘make the most of now’ bepaald te laten worden door consumenten zelf.” Op 360.com zal later deze dag meer te zien zijn van wat Vodafone gaat aanbieden.