Mobile16.09.2009

E-call 112 komt er nu echt aan


e-call-112-komt-er-nu-echt-aan.jpg
e-call-112-komt-er-nu-echt-aan.jpg

Ze bestaan al: Auto’s die automatisch het alarmnummer bellen als de airbags geactiveerd zijn. Niet alle landen willen eraan, maar Europees Commissaris Reding wil het doorzetten.

Zowel het idee als uitvoering ervan is niet nieuw, wel dat het er nu op begint te lijken dat straks de hele Europese Gemeenschap er gebruik van gaat maken: eCall. Een zwarte doos in iedere nieuwe auto, voorzien van een mobiele telefoon én een gps module. Vanaf 2014 verplicht, als Vivane Reding, de Luxemburgse EU-commissaris voor de telecommunicatie, haar zin krijgt.

Raakt zo’n auto bij een ongeval betrokken en gaan de airbags af, dan maakt het systeem contact met het Europese alarmnummer 112, waarna binnen luttele seconden geprobeerd wordt de bestuurder te spreken te krijgen. Geeft die geen antwoord, dan worden onmiddellijk de hulpdiensten naar de positie gestuurd vanwaar de zwarte doos alarm heeft geslagen. Is de bestuurder wel aanspreekbaar, dan wordt op basis van zijn antwoorden een besluit genomen.

Zowel in Amerika als in Europa bestaan al verschillende particuliere diensten die dergelijke kastjes inbouwen en die de benodigde centrale bemannen. Waar ze nu aangeboden worden is dat een dure dienst; het inbouwen van de nu overeengekomen zwarte doos zal straks rond de honderd euro gaan kosten. Er zijn zes landen, waaronder Frankrijk en Groot-Brittannië, die het plan te duur vinden, maar daar heeft de EU-commissaris voor de telecommunicatie, Vivane Reding, geen boodschap aan. ” Die moeten hun voet van de rem halen en opschieten met de invoering van een systeem dat levens kan redden. Zo niet, dan zal ik volgend jaar met voorstellen voor Europese richtlijnen moeten komen”, aldus de Luxemburgse.

In 2008 kwamen ongeveer 39.000 mensen om in het verkeer in de Europese lidstaten, en raakten er ruim 1,7 miljoen gewond. Volgens een door Reding aangehaald onderzoek zou het eCall systeem 2500 levens per jaar redden, zou het effect van de verwondingen met 10 tot 15 procent verminderd worden. Dat allemaal omdat de responsetijden in stedelijke gebieden met 40 procent verminderd zouden worden en daarbuiten zelfs met de helft.

Reding had wel lovende woorden voor de GSM Association, waarin de mobiele telefoonindustrie vertegenwoordigd is. Dat vanwege de snelheid van de besluitvorming en omdat de mobiele operators de nodige kosten zullen moeten maken om snel afwerken van alle meldingen via hun netwerken te garanderen.

Desondanks heeft de GSMA beloofd dat alle telefoontjes van het eCall systeem gratis doorgesluisd zullen worden. ” Complimenten voor de mobiele telefoonindustrie, die blijk hebben gegeven van hun sociale verantwoordelijkheid”, aldus Reding.

Dat moge zo wezen, maar helemaal voor niets gaat de zon niet op: als beloning mogen fabrikanten en dienstverleners eCall straks aanvullen met commerciële diensten. Wat voor diensten, daar hebben zowel Reding als de GSMA zich nog niet over uitgelaten, maar men mag aannemen dat het systeem geen advertentie laat horen als de airbags afknallen, voordat het 112 belt.

Leon Krijnen

Verslaggever bij BN DeStem. Schrijft over baseball, bouw, techniek, fotografie, mensen, computers, internet, reizen en oldtimers. @Krijnen.Com

...