Een Digital Marketeer, ondernemer met een passie voor alles dat (gemotoriseerd) snel gaat.
Sinds een paar weken loopt de term Foursquare door de Amsterdamse online scene en afgelopen week stapte ook ik op de Foursquare trein. Wat begon op SXSW stroomt over verschillende steden uit als een olievlek. Groeicijfers zijn nog niet bekend maar het enthousiasme is groot. Foursquare is een locatie gestuurde applicatie die via het web of iphone app te volgen en gebruiken is. Door het aangeven van je locatie (en toevoegen daarvan als het nog niet bekend is) participeer je.
Heel eenvoudig eigenlijk. Als je als frequente bezoeker van 1 locatie het grootste aantal “login” hebt wordt je de burgemeester van die locatie. Als je dat wil ben je continue op de hoogte van de locatie van je vrienden via push sms. Er kunnen ook locatie gebonden missies worden aangemaakt “drink de pinot gris in Dauphine” bijvoorbeeld. Een groot aantal van je acties levert bonuspunten op waardoor je in de ranking van je stad en onder je vrienden stijgt. Eea is geintegreerd met Twitter waardoor het bereik van alle belevingen enorm stijgt.
Wat Foursquare doet is een tipje van de toekomstsluier rondom mobiel, locatie gebaseerd content, tijd, context en social networking verbinden. Dit is de omgeving waar we als gebruiker nuttige informatie en services ontwikkeld zullen zien worden. Eenvoudige applicaties die een stuk vermaak en relevante conten/context met het aangename verbinden.
Stel dat je je Hyves/social media vrienden nou eens mapt op deze applicatie en daar een aanbevelingsindex op koppelt. Dat levert veel interessante zaken op zoals bijvoorbeeld “Je vrienden komen hier vaak en raden van het restaurant menu de steak aan” en “negeer de bediende met het zwarte haar want die vergeet altijd de bestellingen”. Het personeel van een restaurant of cafe kan je zelfs belonen voor jouw frequente bezoek.
Een zee van mogelijkheden.
Mashable heeft een goed artikel geschreven over Foursquare en het speelveld waarin het zich bevindt. Het stuk wijst je de weg tussen meerdere diensten die in basis op dezelfde gedachte leunen maar qua executie achterblijven. Zo wordt Google en Brightkite beiden lichtelijk afgeserveerd en Dodgeball als bakermat van Foursquare gezien doordat een aantal oorspronkelijke teammembers daarvan nu Foursquare hebben opgezet.
Kortom, hoge verwachtingen maar de toekomst zal ons vertellen hoe dit speelveld zich zal ontwikkelen en welke winnaars er omhoog komen.
Verder lezen over Location Based
DC Business16.10.2023
Waarom folders zo goed werken onder doe-het-zelvers
Gadgets27.01.2022
Waarom Apple’s AirTag een slecht idee blijkt te zijn
Online13.08.2018
Google trackt je locatie ook als je zegt dat het niet mag
De ene instelling is de andere blijkbaar nietNieuws09.08.2018
Defensie Nederland volgt voorbeeld VS: geen locatietrackers meer
gps-locatie geeft te veel wegNieuws30.01.2018
Facebook gaat meer prioriteit geven aan lokaal nieuws
Social Media18.10.2017
WhatsApp laat je nu ook je locatie live delen
Social Media26.06.2017
Snapchat onduidelijk over delen locatie bij gebruik van Snap Map
Social Media13.11.2014