De smartphone wordt steeds meer het Zwitsers zakmes van de digitale tijd.
Video, internet, games, muziek… alles ligt maar een simpele klik verwijderd. Voor veel consumenten beschikken de iPhone & Co over genoeg mogelijkheden om er hun laptop en camcorder voor in te ruilen.
Maar wie de grootste slachtoffers van smartphones lijken te gaan worden zijn de fabrikanten van GPS-systemen. Nu blijkt dat zo’n 40% van de smartphonebezitters hun toestel ook gebruiken voor wegaanwijzingen. Bij’gebruikers van de iPhone stijgt dat cijfer zelfs tot 80%, aldus gegevens van webanalysebureau Compete.
Dat komt vooral omdat de nieuwste modellen van geavanceerde smartphones zoals de Blackberry en de Palm Pre de meeste applicaties die ook in gps-apparaten zitten hebben geïntegreerd. “De smartphone komt nu echt in de buurt van wat mensen van een navigatiesysteem verwachten”, aldus Dominique Bonte van ABI Research in de NYTimes.
De gevolgen blijven dan ook niet uit: de verkopen van traditionele gps-fabrikanten als TomTom en Garmin zijn in het eerste kwartaal van dit jaar gezakt met 13 tot 30%, vergeleken met hetzelfde tijdstip in 2008. Tegelijkertijd verwachten smartphonefabrikanten dit jaar een stijging van 25% van hun verkopen. Inmiddels beschikt zo’n 80% van de nieuwe toestellen die op de markt komen over een gps-functie.
Maar om GPS al gelijk helemaal af te schrijven is het nog te vroeg. Er zijn ook nog vele consumenten die nog altijd de voorkeur geven aan een traditioneel gps-systeem. Via