Helemaal nieuw was het al niet meer want er draaiden al een pilot van de service in Groningen en Enschede, maar afgelopen vrijdag was de officiele lancering voor de landelijke uitrol van MyOrder.
In Café Amstelhaven konden de verzamelde pers en andere genodigden de mobiele bestel- en betaal dienst uitgebreid testen. Even de applicatie downloaden, twee euro tegoed incasseren, bestellen en hopla, de glazen cola, jus en bier kwamen schijnbaar als vanzelf vanachter de bar aan de hand van een van de serveersters naar onze tafels. Makkelijk zat!
Ik moet eerlijk bekennen, en vaste lezers zullen het zich wellicht nog herinneren, dat ik niets zag in mobiele betaaldiensten als CashSMS omdat je daarbij niet de mogelijkheid had om tastbare producten af te rekenen. Onderling (virtueel) geld mobiel verplaatsen omdat iemand toevallig zijn of haar beurs vergeten heeft tijdens een lunch of in een taxi en jij het even voor hem voorschiet heeft volgens mij geen meerwaarde.
Een drankje bestellen op een terras zonder dat je op de serveerster hoeft te wachten is heel wat anders. Een praktische mobiele toepassing die het leven weer een stukje makkelijker maakt. Stel dat je met een vriend(in), collega of zakenrelatie afspreekt en je bent om een of andere reden te laat. Je belt de persoon op om te vertellen dat je wat later komt en vraagt terloops aan welke tafel hij of zij zit. Enkele minuten later ontvangt hij of zij vervolgens een drankje dat jij net mobiel besteld en betaald hebt als goedmakertje voor het wachten.
Natuurlijk, MyOrder is momenteel pas in een paar cafés beschikbaar dus het zal nog wel even duren voordat iedereen het kan uitproberen, maar het begin is er. Nu maar hopen dat het horecapersoneel MyOrder ook ziet zitten want een ding is (nog) niet geregeld bij de service: het geven van fooien.
Nu wordt de service dus vooral in de Horeca gelanceerd en zoals gezegd veracht ik dat het best een succes kan worden. Hopelijk blijft het daar echter niet bij want ik denk dat dit soort mobiele bestel en -betaal oplossingen een grotere toekomst hebben.
Hoeveel gedoe is er niet al jaren om de verdwijnende ticketloketten op NS stations en niet-werkende, vernielde- of geskimde kaartjes automaten. Gewoon mobiel je treinkaartje kopen en afrekenen. De NS heeft net de beta-release van Reisplanner Extra gelanceerd. Koppel daar MyOrder en de mobiele ticket dienst van bijvoorbeeld MobiCodes aan vast en je hebt volgens mij een perfecte A tot Z oplossing voor treinreizigers. Je plant je treinreis, koopt het kaartje en gaat naar het station waar je vervolgens meteen de trein in stapt zonder in de rij te hoeven staan voor de kaartjes automaat. Onderweg kan de conducteur je mobiele kaartje controleren door de QR-code te scannen.
Ander voorbeelden van vergelijkbare toepassingen zijn er genoeg te bedenken. Toegangskaarten en -controle bij musea, bioscopen, dierentuinen, pretparken etc. Allemaal prima gelegenheden om vooraf je kaartje te kopen en af te rekenen om de ellenlange rijen bij de kassa’s te voorkomen. Dat gebeurt weliswaar al gedeeltelijk met diensten als Airmiles waar je vooraf kaartjes voor diverse evenementen en uitstapjes kunt bestellen, maar die krijg je nog altijd op papier en moet je vervolgens niet vergeten om mee te nemen. Wie gaat er tegenwoordig nog zonder zijn of haar mobiel de deur uit? Juist, (vrijwel) niemand.