Gaming19.04.2013

Een wereld vol marketingpraat – Deel 2: topontwikkelaars op elke hoek


een-wereld-vol-marketingpraat-deel-2-top.jpg
een-wereld-vol-marketingpraat-deel-2-top.jpg

Woensdag schreef ik een open sollicitatiebrief waarin een sterke vorm van arrogantie naar voren kwam. En dat had een reden. De laatste tijd scroll ik vaak door websites van ontwikkelaars, vaak grote, soms de wat kleinere, daarbij viel het me op hoe ze zichzelf de hemel in prijzen. Elke ontwikkelaar bestaat uit industry veterans, elite team, industry leading, critically acclaimed; noem het maar op. Iets wat vreemd, arrogant, en slecht voor de industrie is.

Even grof rekenen: Stel je hebt 10 ontwikkelaars die uit een eliteteam bestaan. Zo’n team bestaat dan uit grofweg 200 man. Dat zijn dan al 2000 elite ontwikkelaars. Oké, maar deze ontwikkelaars hebben constant vacatures openstaan, wat dus suggereert dat veel van die top mensen ook weer weggaan. Het mooiste voorbeeld daarvan blijft Infinity Ward, vrijwel het hele originele team is weg, toch word het bedrijf nog steeds geroemd, iets wat eigenlijk best vreemd is, want eigenlijk zou de hele reputatie weer opnieuw opgebouwd moeten worden.

Het lijkt wel alsof top ontwikkelaars uit de lucht vallen, zoveel zijn het er. Elk bedrijf is ook industry leading wat een direct gevolg is van het geven van cijfers voor games. Iedereen die een metacritic van boven de 80 voor zijn game heeft is dan gelijk succesvol, aldus hemzelf. Het gevolg is dan ook dat al deze ooit zo betekenisvolle begrippen nu niets meer waard zijn. Het opvallendste blijft hoe studio’s die ik tot de echte top reken vrij bescheiden zijn. Bioware, Rockstar, 2K, daar lees je zoiets vrijwel niet.

Als laatste wil ik nog even naar de persoonlijke uitspraken van top ontwikkelaars kijken, want die zijn minstens zo interessant. Bij Ubisoft loopt er een die denkt dat “Gamers klaar zijn voor DRM” maar volgens mij moet dan eerst de definitie veranderen, want op dit moment staat DRM voor het inperken van de mogelijkheden voor de betalende gebruiker! Leuk is ook dat diezelfde persoon ook zei dat hij zijn team (Ubisoft Montreal) graag vergelijkt met een indie studio. Gevolg was dat de mensen van Vlambeer (en iedereen daar om heen) spraken over hoe zij “AAA-games maken”. Het mag duidelijk zijn, er is geen touw aan vast te knopen, die marketingpraat!

Marnix Suilen

Schrijft al jaren over games, van de kleine indie-games tot de grote najaarstitels. Liefhebber van Dota 2, twijfelt nog over Destiny.

...

Verder lezen over Online Marketing

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Breeze heeft Microsoft Copilot ten grondslag liggen en biedt een AI-collega die niet je werk overneemt, maar het wel eenvoudiger maakt.

Marketing11.11.2024

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

HEMA heeft na Roblox nu ook Fortnite veroverd. Het zet de game in om zijn schoolspullencampagne SLAYMA onder de aandacht te brengen bij jongeren.

Marketing21.08.2024

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert