Mobile07.08.2008

Mobiele betalingen in de lift


mobiele-betalingen-in-de-lift.jpg
mobiele-betalingen-in-de-lift.jpg

Over vijf jaar zullen wereldwijd 2,1 miljard consumenten gebruik maken van hun mobiele telefoon om betalingen te verrichten voor de aankoop van digitale goederen. Dat blijkt uit een onderzoek van Juniper Research.

Waarin wordt opgemerkt dat dit niet alleen belangrijke groeikansen inhoudt voor mobiele betaalsystemen, software en dienstverleners, maar ook voor mobiele operatoren, die hun gemiddelde inkomsten per gebruiker zullen zien stijgen door de hogere frequentie van transacties.

Vele digitale goederen en diensten worden steeds meer bestempeld als absoluut noodzakelijk, vooral in de leeftijdscategorie onder de 35 jaar,” aldus Juniper-analist Howard Wilcox. “Toestellen zoals de iPhone dragen ongetwijfeld bij tot de bekendheid en het gebruik van mobiele muziekdiensten. Mensen die vandaag vijftien of twintig jaar oud zijn, zullen wellicht rechtstreeks kopen met hun mobiele telefoon. Die zal de volgende jaren de drijvende kracht zijn achter de groei van de sector.”

Over vijf jaar zullen mobiele gebruikers volgens Juniper maandelijks minstens twee mobiele betalingen doen voor digitale goederen. “Weliswaar zullen de meeste transacties beperkt blijven tot bedragen tussen drie en vijf dollar, maar toch zal er een voldoende aantal consumenten zijn die hun mobiele telefoon zullen gebruiken om muziek, games, tickets, infotainment en andere digitale goederen te kopen,” meent Wilcox. “Dat zal het totale bedrag aan transacties tegen 2013 verzevenvoudigen.”

West-Europa, het Verre Oosten en China zullen daarbij meer dan vijftig procent van alle transacties voor hun rekening nemen.

...