De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Ouders die niet willen dat hun kinderen betaalde sms-diensten aangaan kunnen voortaan terecht op Smsdienstenfilter.nl. Dat heeft het ministerie van EZ vandaag bekendgemaakt.
Op die site kunnen consumenten een telefoonnummer invoeren waarna dat geblokkeerd wordt voor betaalde sms-abonnementen zoals voor bijv. ringtones. Verder is ook een website geopend voor informatie over sms-abonnementsdiensten, Smsgedragscode.nl.
Met de gedragscode willen de betrokken bedrijven een einde maken aan de verwarring rond ogenschijnlijk ‘gratis’-sms-jes waarvan vooral kinderen de dupe zijn. Staatssecretaris Heemskerk riep het bedrijfsleven hier vorig jaar toe op mede naar aanleiding van signalen van o.a. stichting De Ombudsman en stichting Mijn Kind Online. Op een door Heemskerk geopend klachtenloket op Consuwijzer.nl kwamen in de eerste helft van dit jaar alleen al 730 klachten binnen. Met het nieuwe filter en de andere acties moeten de onduidelijkheden voor de consument tot het verleden gaan behoren. OPTA en de Consumentenautoriteit zullen er -o.a. op basis van bij ConsuWijzer binnenkomende signalen van consumenten- op blijven toezien of de SMS-aanbieders de regels naleven.
Verder lezen over SMS
Mobile15.11.2023
Wat is iMessage en waarom gebruiken we het niet zoveel?
Mobile12.04.2023
We bellen en sms’en weer veel minder
Voorraad 06-nummers nog steeds schaarsMarketing21.03.2023
Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over
Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeterenMobile09.09.2022
Pech voor Google: de groene bolletjes van Apple iMessage blijven
‘Koop voor je moeder maar een iPhone’Mobile14.08.2022
Google maakt ruzie met Apple om berichten sturen
Mobile18.05.2022
Oude mobiel van Premier Rutte zorgt voor opschudding
Jarenlang SMS’jes gewist vanwege ‘te weinig opslagruimte'Mobile27.12.2021
We smsen en bellen wéér minder, maar data gaat door het dak
Technology07.06.2021