De mobiele telefoonprovider Blyk betreedt de Nederlandse markt. Blyk biedt aan jongeren tussen de 16 en 24 jaar belminuten en smsjes aan in ruil voor advertenties. Na een succesvolle lancering in Groot-Brittannië is Nederland het tweede land waar Blyk gelanceerd wordt. Blyk zal in Nederland geleid worden door Managing Director Eric Kip. Kip is nu nog werkzaam als Planning Director EMEA bij mediabureau MediaCom en was hiervoor onder andere werkzaam als marketing directeur van Coca-Cola, CEO bij mediabureau Initiative en bekleedde hij diverse marketing functies bij Danone en Sara Lee.
In Groot-Brittannië wist Blyk in 2007 binnen 9 maanden 100.000 leden te werven, waar de verwachting was dat ze hier 6 maanden langer voor nodig zouden hebben. Een uitrol van het product naar andere landen is dan ook een logisch vervolg. Dat Nederland het tweede land is waar Blyk van start zal gaan is volgens Eric Kip een weloverwogen keuze: “Na het succes in Engeland willen we Blyk graag uitrollen in een land waarin zowel de media als de adverteerders innovatief zijn. Zo een land is Nederland. Wanneer we ons product in een land als dit vroeg op de markt brengen, dan kunnen we veel leren van hoe het hier door zowel adverteerders als consument wordt opgepakt.”
“Het communicatieconcept dat we bieden is uniek”, zegt Kip. “Een jongere tussen de 16 en 24 jaar kan zich bij Blyk inschrijven middels het geven van de bekende personalia en het invullen van een interesse profiel. Daarna ontvangt de consument een Blyk simkaart waarop elke maand gratis belminuten en/of smsjes worden gegeven.Tegelijkertijd wordt de consument in contact gebracht met merken die passen bij het ingevulde interesseprofiel. Dit gebeurt middels smsjes en mmsjes. De communicatie is persoonlijk en wordt interactief, omdat de consument op de boodschap kan reageren en zo een dialoog met het merk kan aangaan.”
Blyk is een mobiele telefoonprovider zonder eigen netwerk. Voor de Nederlandse markt heeft Blyk een MVNO-contract gesloten met Vodafone, zodat alle diensten via dit netwerk kunnen worden aangeboden. Na de lancering van Blyk in Nederland in 2008, zal de Europese expansie gestaag verdergaan in 2009. Dan zal Blyk gelanceerd worden in Duitsland, Spanje en België.
Hieronder een video, waarmee Blyk zich in 2007 presenteerde aan de Engelse markt.
Verder lezen over Mobile Advertising
Advertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Advertising15.04.2024
Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken
Advertising13.02.2023
Telecom operators ontwikkelen eigen (mobiel) advertentiesysteem
Mobile16.05.2022
Mobiele rekening betalen met gamen en advertenties
Amerikaanse provider wil korting geven in ruil voor dienstenSocial Media17.09.2021
WhatsApp experimenteert met ‘Gouden Gids’ functie
Straks niet alleen reclame, maar ook een bedrijvengids in de chat-appVideo18.06.2020
Spotify komt met nieuwe optie voor video-ads
Advertising11.10.2018
Programmatic advertising groeit ook in 2018 gewoon door
Social Media18.04.2018