Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
De afgelopen weken is er enorm hard gewerkt aan de totstandkoming van een onderzoek naar mobiele varianten van websites. Daarnaast werden deze mobiele website getoetst op kwaliteit en de gebruiksvriendelijkheid. Mobiel Internet heeft inmiddels vaste grond onder de voet in Nederland. Zo’n 1,6 miljoen gebruikers surfen één of meerdere keren per maand over het mobiele web. De groei van het aantal mobiele surfers is bovendien 30% tot 40% per jaar.
Desondanks blijkt de kwaliteit en het aanbod van mobiele websites nog wisselend, waarmee sommige exploitanten kansen laten liggen. Dit blijkt uit het onderzoek “Mobiel Internet in Nederland 2008”, een marktstudie van OMI2, Jungle Rating en Multiscope.
Van de 200 grootste websites van Nederland heeft inmiddels ruim een kwart (25,5%) een mobiele website. Er blijken echter aanzienlijke verschillen te zijn tussen de verschillende website categorieën:
Wanneer we in detail kijken naar het type websites dat goed vertegenwoordigd is, blijken vooral sites op het gebied van nieuws, weer & verkeer en communities sterk vertegenwoordigd te zijn. De websites die er in minder positieve zin uitspringen bevinden zich in de categorieën entertainment, non-profit, doelgroepen, e-commerce en health & leisure.
Er zijn bijvoorbeeld nog maar weinig grote winkelketens en online shops die een mobiele variant van hun website aanbieden. Uit zoekgegevens van mobiele operators blijkt echter dat er wel specifiek wordt gezocht naar zulke diensten. Ook in de non-profit hoek zijn er veel voorbeelden zoals de Belastingdienst of andere overheidsinstellingen die nog ontbreken op het mobiele web.
Kwaliteit van mobiele websites
Jungle Rating toetste de gevonden mobiele websites ook op de criteria vindbaarheid, navigatie, hyperlinks, lay-out en relevantie. Daarnaast werd voor iedere categorie een ‘best in class’ mobiele website gekozen. De resultaten ziet u in onderstaande tabel (maximum score = 100)
Na een trage start groeit mobiel op dit moment snel. Er zijn in de afgelopen tijd een aantal belangrijke stappen gezet die het gebruik van mobiel internet stimuleren:
1. Toestellen worden beter en verbindingen sneller.
2. Opkomst van ‘flat-fee’ abonnementen waardoor kosten overzichtelijk zijn.
3. Het openstellen van operator portals en de opkomst van mobiele zoekmachines vergemakkelijken het zoeken en vergroten het aanbod.
Met de publicatie van het rapport “Mobiel Internet in Nederland 2008” hoopt OMI2 Nederlandse site exploitanten te inspireren om hun aanwezigheid op het mobiele web te optimaliseren en aan te passen aan de groeiende behoeften bij consumenten.
Op basis van website ranglijsten van online onderzoeksbureau Multiscope onderzocht Jungle Rating of er van deze websites ook een mobiele variant beschikbaar is. Daarnaast toetste het Jungle Rating de kwaliteit en de gebruiksvriendelijkheid van de gevonden mobiele websites. Dit gebeurde op basis van een tiental vooraf vastgestelde criteria op het gebied van vindbaarheid, navigatie, lay-out, relevantie van content en hyperlinks.
Diverse leden van de OMI2 werkgroep “mobiele content” leverden een bijdrage in de vorm van hun kennis en kunde. Zonder de actieve bijdrage van de volgende personen en organisaties had OMI2 dit onderzoek niet kunnen voltooien: Sjoerd Mesker (Jungle Rating), John Kivit (Multiscope), Laurens Rutten (MoMac), Jeroen Jonker Roelants (IDG Nederland), Mark de Buck (Vodafone Nederland), Marnix Laurs (KPN) en Dorine Vreugdenhil (ECP.nl)
Een volledige versie van het onderzoeksrapport kunt u downloaden op:
www.openmobielinternet.com/downloads/