25.09.2007
Mobile

Mobiel wordt 7e massamedium zegt Tomi Ahonen tijdens MoMo Amsterdam

By: Jeroen de Hooge

BlogMobile
11907306441437596992-9cb09cc30e-m.jpg
11907306441437596992-9cb09cc30e-m.jpg

De Fin Tomi T Ahonen verzorgde gisteren een enthousiasmerende presentatie over de toekomst van de mobiele telefoon tijdens de tweede editie van Mobile Monday in het Odeon in Amsterdam. De ex-Nokia man houdt zich tegenwoordig met name bezig met het geven van lezingen, schrijven van boeken en het geven van advies, en dat niet geheel onverdienstelijk.

In zijn presentatie zette hij gisteren theoretisch uiteen waarom de GSM een steeds belangrijkere rol in ons leven zal gaan spelen. Let’s face it: Op de eerste plaats communiceren we ermee, maar daarnaast is de mobiel nu ook al geschikt:

– Om entertainment als audio en video te consumeren – Om directe betalingen mee te doen – Om commercials te ontvangen – Om zelf content mee te maken (audio/video/tekst/foto) – Om deel te nemen aan mobiele of online communities – Als modeaccessoire – Als afstandsbediening

Eenmaal op dreef haalde Ahonen nog maar eens aan dat jongeren in de UK wel 100 sms-jes per dag versturen, dat het merendeel van de jeugd met een telefoon in bed slaapt en wakker wordt van een binnenkomende sms, dat 48% van de jongeren wel eens smst terwijl hij of zij met iemand staat te praten, en dat 35% via de mobiel wel eens communiceert met een persoon waar hun ouders niks van af willen weten.

In conclusie lijkt het hem niet meer dan logisch dat Mobiel het zevende grote massamedium wordt, na print, geluid, bioscoop, streaming content (waaronder radio), TV en internet. Om de doodeenvoudige reden dat mobiel alle voorgaande media verenigt in slechts één apparaat. De mobiele telefoon staat altijd aan, is instant beschikbaar voor communicatie en creatieve impulsen in de breedste zin van het woord en heeft een ingebouwd betaalsysteem door voor diensten te chargen via de telefoonrekening.

Natuurlijk is deze informatie niet nieuw, de kerncijfers stammen veelal uit onderzoeken die inmiddels al meer dan een jaar oud zijn. Toch moet ik toegeven dat Tomi Ahonen met zijn wervelende manier van presenteren bijna de hele zaal overtuigde van de toekomst van mobile media, hetgeen van een geslaagde Mobile Monday verwacht mag worden.

De kritische kanttekeningen bij zijn betoog (waarom wil vooralsnog nog geen consument aan het mobiele internet, mobiel TV kijken, of zelfs de MMS?), werden na afloop tijdens de borrel echter zeker wel gemaakt.

Een geslaagd evenement was het desondanks wederom zeker, de 90 minute pitches waarin mobiele startups zich voorstellen waren een leuke toevoeging aan het programma, de locatie was bovendien weer prima, en de wederom hoge opkomst (ruim 200 man) geeft aan dat ook de mobiele industrie hunkert naar kennis en inspiratie.

Leukst was het natuurlijk om naderhand lekker na te tafelen waarbij het goed was om te horen dat de organisatoren van MoMo Amsterdam zich nu al beramen op een totaal vernieuwd format voor de derde editie in November.

Share this post