Microsoft is aardig in de media te vinden deze week en dit komt hoofdzakelijk door het benoemen van haar nieuwe CEO Satya Nadella. Toch was dit niet het enige interessante nieuws, want de softwaregigant ging ook een belangrijk partnerschap aan met Foursquare.
De samenwerking met Foursquare moet voor Microsoft verbetering brengen in de locatie services van Bing en apparaten die gebaseerd zijn op Windows. Toch gaat het hier niet alleen om de locatie data van Foursquare, maar krijgt Microsoft toegang op een niveau dat dieper gaat dan andere partijen met de API kunnen bereiken.Holger Luedorf, Foursquare’s head of business development, verklaart aan TechCrunch dat het hier hier gaat om een meerjarige samenwerking en dat niet alleen de data maar ook de onderliggende techniek onderdeel zal worden van Microsoft’s Bing.
De samensmelting van de techniek is voor beide bedrijven een belangrijk stap, want een onderdeel hiervan is de onderlinge uitwisseling van gebruikersdata. Bing haalt voordeel uit de locatie informatie van Foursquare, terwijl Foursquare op haar beurt weer informatie over de zoekvraag van de gebruikers terug krijgt.
“The more information you have about the user [and their location], the more value you can provide,” schrijft Microsoft’s Jon Tinter over de waarde van de gegevensuitwisseling.
Een ander aspect van de deal is de investering van 15 miljoen dollar door Microsoft in Foursquare. Het bedrag komt bovenop de eerder opgehaalde 35 miljoen dollar en helpt Foursquare met de verdere ontwikkeling van haar dienst.