Dat Steve Ballmer er mee stopt als CEO van Microsoft is geen nieuws meer, maar de opvolging houdt de gemoederen wel bezig. De toegezegde bekendmaking van de opvolger, die uit een shortlist van vijf overgebleven kandidaten zou worden gekozen, zou nog dit jaar wereldkundig gemaakt worden.
Op de officiële blog van Microsoft staat een update over de vorderingen in de zoektocht naar een nieuwe CEO en daarin wordt aangegeven dat het dit jaar niet meer gaat lukken. Volgens John Thompson, lid van de raad van bestuur van Microsoft en voorzitter van het comité dat over de opvolging gaat, worden er goede vorderingen gemaakt maar wordt het begin 2014 voor er iemand gekozen gaat worden.
Thompson: “After defining our criteria, we initially cast a wide net across a number of different industries and skill sets. We identified over 100 possible candidates, talked with several dozen, and then focused our energy intensely on a group of about 20 individuals, all extremely impressive in their own right. As you would expect, as this group has narrowed, we’ve done deeper research and investigation, including with the full Board. We’re moving ahead well, and I expect we’ll complete our work in the early part of 2014.” Oftewel: we weten het nog niet!
De keuze is niet eenvoudig. Wordt het iemand die Microsoft meer richting B-to-B gaat leiden of iemand die juist de nieuwste trends volgt en liever nog: zelf kan zetten. Wordt het iemand die zich gaat focussen op mobile en cloud of komt de focus op software te liggen.
Microsoft is een prachtig bedrijf, met prachtige producten en veel potentie voor de toekomst, maar FOCUS is – en dat weet iedere marketeer- enorm belangrijk. Van alles wat, maakt dat niets ècht goed gemaakt en gemarked kan worden en dat wil niet zeggen dat je geen bestaansrecht meer hebt, maar de leidende positie die Microsoft nu op een aantal gebieden heeft, is alleen maar minder vanzelfsprekend geworden de laatste jaren en vraagt om een duidelijke lijn met duidelijke keuzes.
De shortlist met kandidaten is spannend. Stuk voor stuk zijn het indrukwekkende namen, met expertises in verschillende gebieden. Zelf sluit ik niet uit dat er een “tussenpaus” gekozen gaat worden, bijvoorbeeld iemand als Alan Mulally (hoewel die recent aangeven heeft langer bij Ford te willen blijven) waardoor er tijd gewonnen wordt om een (nieuwe) koers te bepalen. Wanneer ze het mij zouden vragen (hebben ze nog niet gedaan 😉 ), zou ik kiezen voor een duidelijke splitsing tussen B-to-B (met bijvoorbeeld Satya Nadalla aan het hoofd vanwege het belang van de mogelijkheden van werken in de cloud) en ik blijf bij mijn vermoeden dat Stephen Elop de mobiele tak zou kunnen gaan leiden.