In een recente officiële blog post van Microsoft’s zoekmachine Bing neemt Meenaz Merchant, Senior Program Manager van Bing R&D uitvoerig de tijd om uit te leggen op welke criteria Bing voor de zoekvraag de ‘relevante’ illustraties selecteert. Zij komen met evenveel voorbeelden van de resultaten van Bing en voor hetzelfde trefwoord van Google. Dat ziet er voor die voorbeelden indrukwekkend (beter) uit.
Maar relevantie in de zoekresultaten is geen absoluut criterium en vrijwel geen enkele gebruiker neemt de moeite om de zoekresultaten van de verschillende zoekmachines met elkaar te vergelijken. Voor een gebruiker zal de mate van tevredenheid met de zoekresultaten van zijn ‘favoriete’ zoekmachine, dwz de zoekmachine die in zijn computergebruik nu eenmaal is ingesteld om te gebruiken, afhangen van of deze tenminste één resultaat geeft, het liefst op de eerste pagina, die aan de verwachtingen voldoet. Dat er betere selecties mogelijk zijn of een beter resultaat verkregen kan worden is dan niet meer aan de orde.
Het moet redelijk frustrerend zijn voor het team van Bing – die overigens wat functionaliteit en onderliggende algoritmen betreft een kopie van de Google zoekmachine hebben gemaakt – , dat als je vindt dat je betere resultaten geeft dan je grootste concurrent, je marktaandeel toch opvallend laag is ten opzichte van je echte concurrent. Volgens de juli 2013 cijfers van KarmaSnack is Bing met een global marktaandeel van 4% de tweede zoekmachine (voor Baidu en Yahoo!); Google heeft 88% van de markt) en in alleen Amerika heeft Bing een marktaandeel van 7,3% tegen 86% voor Google. De marktaandelen wisselen nog al per onderzoeksbureau. Zo rapporteert Netmarkshare een derde wereld plaats voor Bing (5,8%) achter Yahoo! (8,4%) maar dat is gemeten voor desktops en niet voor mobiel. En ComScore een marktaandeel van Bing van 17,9% en Google 67,0%. Wat men ook meet: Google is veruit de eerste, en Bing lijkt toch wel de tweede zoekmachine van de wereld te zijn op grote achterstand van Google.
De Bing post begint met de constatering dat ongeveer 10% van alle searches, zoekopdrachten naar illustraties is (sinds de start van Bing in 2007 een groei van meer dan 500 procent) en dat 40% van alle zoekresultaten wel een beeld bevat. Daarbij komt dat dat beeld geen tekst bevat en het moeilijk is algoritmen te bedenken die uitmaken wat het onderwerp van een foto of illustraties is (persoon, ding, logo) en welke sfeer het uitstraalt. Bing probeer daar stappen in te zetten. Wat dat betreft is het een blogartikel dat duidelijk maakt dat het zoeken op beeld aanzienlijk complexer is dan zoeken in de teksten waarmee de context van het onderwerp al snel veel duidelijker is.
Blijft over dat nooit in alle gevallen het zoeken op illustraties binnen Bing voor de gebruiker beter zal zijn dan bijvoorbeeld in Yahoo of Google. het blijft een kwestie van smaak en hoe die resultaten overeenkomen met je eigen verwachtingen. Gewoon om te laten zien dat het oordeel over welke resultaten beter zijn hier de zoekresultaten op “Dutch Cowboys” in Bing en Google (via de Firefox browser). Oordeel zelf:
Dutch Cowboys op BING:
Dutch Cowboys op Google:
Verder lezen over Bing
Artificial Intelligence01.08.2024
SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie
Marketing19.06.2024
Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming
Search17.11.2023
Gelukkig: Bing en Edge worden iets minder dwingend
Technology18.10.2023
OpenAI rolt websearch functie ‘Browse with Bing’ uit in ChatGPT
Drie weken nadat de bèta versie opnieuw beschikbaar kwamCybercrime03.10.2023
De AI-chatbot van Bing barst van de malware
Niet op linkjes tikken dusOnline06.09.2023
Er komen nog geen extra EU-eisen voor Gmail, Edge en Bing
Maar Google, Microsoft en Apple gaan niet vrijuitSearch18.04.2023
Paniek bij Google, Samsung gaat mogelijk voor Bing
De Koreaanse fabrikant is gecharmeerd van de nieuwe ChatGPT-aangedreven zoekmachineSearch15.02.2023