Thuisgebruikers kunnen sinds gisteren de nieuwste versie van Microsoft Office aanschaffen als een ‘cloud’ dienst. Consumenten hoeven dus niet meer naar de winkel om een Office pakketje te kopen. In plaats daarvan registeren ze zich nu op een website, waarna ze vanuit de browser Office kunnen installeren. Dit kan op maximaal vijf computers (of Macs) tegelijkertijd. Voor het abonnement rekent Microsoft 10 euro per maand of 100 euro per jaar.
De nieuwe naam voor deze dienst is Office 365 voor Thuisgebruik Premium. Naast Office zijn ook 60 minuten beltegoed bij Skype en 20GB opslag bij SkyDrive onderdeel van het abonnement. Gebruikers die Microsoft Office afnemen via de abonnementsvorm krijgen voor het maandelijkse bedrag altijd de nieuwste versie van Microsoft Office. Nieuwe versies in de toekomst zijn dus onderdeel van het abonnement.
Het leveren van Microsoft Office als dienst aan consumenten is geheel nieuw voor Microsoft. In de visie van Microsoft is dit de nieuwe manier waarop Microsoft Office wordt aangeboden. Hierbij is de verwachting dat uiteindelijk iedere gebruiker op deze manier Office zal aanschaffen. Office 365 is al langer beschikbaar, maar dan voor bedrijven. Bedrijven betalen ook een hoger maandelijks bedrag, maar ontvangen naar Microsoft Office tevens Exchange Online, SharePoint Online en Lync Online, de verschillende Office Server producten van Microsoft.
Nieuwe manier van installeren
De installatie van Office als onderdeel van Office 365 voor Thuisgebruik Premium gebeurt op een geheel nieuwe manier. Microsoft maakt gebruik van het Click2Run mechanisme. Na het klikken op een link in de browser wordt een klein pakketje op de computer geïnstalleerd. Dit pakketje download vervolgens Microsoft Office naar de computer zodat deze lokaal, dus ook zonder internet verbinding, gebruikt kan worden. Office is vrijwel direct na het klikken op de link te gebruiken. Nog niet alle functies werken echter direct. Die functies of onderdelen worden op dat moment nog gedownload.
Verbonden met de cloud
Ook nieuw is dat gebruikers bij het opstarten van Office zich moeten aanmelden met een gebruikersnaam en wachtwoord. Dit met een Microsoft ID, eerder Windows Live ID. Het inloggen zorgt ervoor dat bijgehouden kan worden op welke computers Office 365 voor Thuisgebruik Premium allemaal is geïnstalleerd.
Dat de nieuwe Office versie met de cloud verbonden is levert ook voordelen op. De standaard bestandsopslaglocatie is bijvoorbeeld SkyDrive. Als gebruikers niet voor een andere opslaglocatie kiezen worden hun bestanden dus in de cloud opgeslagen. Vanaf elke andere computer waarop Office 365 voor Thuisgebruik Premium is geïnstalleerd kunnen gebruikers vervolgens deze bestanden openen en bewerken. De bestanden die op SkyDrive staan kunnen daarnaast ook vanaf de browser bekeken en bewerkt worden zonder gebruik te hoeven maken van een lokale versie van Office.
Niet alleen bestanden ‘reizen’ met gebruikers mee, ook de instellingen in Office zijn op alle computers beschikbaar. Zodra een gebruiker bijvoorbeeld voorkeuren in Office wijzigt worden die met alle andere computers waarop Office 365 voor Thuisgebruik Premium staat gesynchroniseerd.
Onderdelen in Office 365 voor Thuisgebruik Premium
Office 365 voor Thuisgebruik Premium bevat een groot aantal componenten. Zo zijn de nieuwe Microsoft Office 2013 versies van Word, Excel, PowerPoint, Outlook, OneNote, Access en Publisher onderdeel van het abonnement. Die mogen op vijf computers en Macs tegelijkertijd worden gebruikt. Ook krijgen gebruikers 20GB extra opslag bovenop de 7GB gratis opslag in SkyDrive en 60 gratis belminuten bij Skype per maand. Gebruikers hebben de mogelijkheid om een abonnement op jaarbasis af te sluiten (100 euro) of op maandbasis (10 euro). Opzeggen is op elk moment mogelijk. Na opzegging worden de diensten aan het einde van de periode stopgezet.