Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Metaverse30.06.2022
Meta vraagt grote geldpercentages van appmakers voor VR-apps
Zou dat niet gratis moeten zijn?
Terwijl Meta druk verder bouwt aan zijn metaverse, is het ook nog steeds het moederbedrijf van Oculus, maker van virtual realitybrillen. De apps die op die brillen worden gebruikt, die maakt Meta niet allemaal zelf, dat doen derden. Die derden zijn boos, want Meta zou onredelijke eisen stellen en hypocriet zijn. Waarom? Omdat het geld verwacht van ontwikkelaars die hun apps in de VR-appwinkel van Meta willen zetten.
Het is al jaren een groot punt van discussie tussen appmakers aan de ene kant en grote techbedrijven aan de andere. We hebben het gezien met Epic Games en Apple (én Google). Epic Games vond het niet eerlijk dat Apple een percentage van maar liefst 30 procent van de inkomsten van de app afsnoepte en kwam met een eigen betaalsysteem. Tot ergernis van Apple, dat op zijn beurt de enorm populaire Epic-game Fortnite uit de App Store haalde. Rechtszaken volgden en Epic werd een soort van in het gelijk gesteld. Echter is Apple koppig: het heeft de app nog steeds niet in de App Store teruggeplaatst.
App Store
Op telefoons is het ecosysteem nu eenmaal zo gegroeid. Er is de laatste tijd wel wat ineperkt, want in veel gevallen hoeven apps maar 15 procent af te dragen. Het is echter niet wenselijk voor appmakers. In het geval van de appwinkels is het echter nog voor te stellen waarom dit zo werkt: er zijn zoveel telefoons die toegang hebben tot die winkels, dat je eigenlijk wel moet als ontwikkelaar. Het lijkt met VR-apps helaas dezelfde kant op te gaan en dat vinden veel ontwikkelaars totaal niet fair.
Immers besluit Meta VR-brillen te maken en die wil natuurlijk graag dat er content op te vinden is. Het liefst bekende spellen van grote gamemakers, of spellen die speciaal voor hun VR-bril beschikbaar worden gemaakt. Het neemt ook hierin hetzelfde standpunt als bij telefoons: ‘wij bieden je app aan in onze appwinkel en daarvoor moet je ons niet alleen dankbaar zijn, omdat we je aan zo’n groot publiek koppelen, maar je moet ook ons betalen voor deze bevoorrechte positie.’ Appmakers vinden dat onzin: zonder de app van appmakers, zou het succes van die VR-bril heel anders zijn. Een telefoon koop je om veel meer redenen dan een VR-bril.
Metaverse
Cue het metaverse, want dat is waarschijnlijk de aanstichter van dit probleem. Meta heeft namelijk het plan om het metaverse zo te maken dat iedereen straks een VR-bril wil om toegang te krijgen tot dat nieuwe internet. Op een bepaalde manier zal de VR-bril een rol gaan vervullen die de smartphone op dit moment vervult. Ontwikkelaars moeten dus wederom blij zijn dat hun apps via die appwinkel dan in de etalage staan, in plaats van dat Meta de ontwikkelaars bij wijze van spreken zou moeten betalen voor het maken van een app op hun systeem.
Tegelijkertijd investeert Meta ook veel geld om zijn beloftes omtrent het metaverse waar te maken. Het geeft ongeveer 7 miljard tot 10 miljard dollar uit per jaar om deze wereld te bouwen en straks door te ontwikkelen. In ieder geval heeft het een plan gemaakt voor de komende tien jaar, zodat we straks allemaal in een Ready Player One-achtige wereld kunnen leven.
App-ecosysteem
Er is ontzettend veel hype rondom het metaverse en mede daarom neemt Meta zo’n standpunt in. Het is alleen de vraag in hoeverre het hiermee wegkomt. De ontwikkelaars zouden er slim aan doen Meta een lesje te leren en hun apps allemaal uit de appwinkel te halen. Dan voelt het bedrijf misschien pas hoe belangrijk die derde partijen voor Meta is. Tegelijkertijd doen appmakers dat liever niet, omdat ze natuurlijk graag zien dat zoveel mogelijk mensen hun apps gaan kopen, downloaden en spelen.
Het is in ieder geval goed dat deze discussies (via Financial Times) nu oplaaien, nu er op het gebied van VR nog geen grote gevestigde orde is. Er zijn natuurlijk wel appwinkels, maar straks als dat metaverse er is, dan moet dat ecosysteem waarschijnlijk sowieso flink onder handen worden genomen. Waarom dan niet meteen goede afspraken maken waarin iedereen zich kan vinden? Het is afwachten of dat wel kan.
Frustratie bij ontwikkelaars
Ontwikkelaars vinden dat ze 0 hoeven te betalen, terwijl Meta op dit moment al 30 procent vraagt van appmakers die games maken voor Oculus Quest 2. In die appwinkel, de Met Quest Store, hoef je echter niet te staan, want je kunt ook kiezen voor een andere appwinkel waarbij je dat geld niet hoeft af te dragen. Maar ja, dat kost wel meer moeite, en zeker in VR wat voor veel mensen zo nieuw is, is zo’n vertrouwde, voorgeïnstalleerde appwinkel toch het eerste waarnaar mensen grijpen.
Daar komt wel nog een probleem bij: in hoeverre mag Meta eisen stellen aan de apps zelf? Het wil spelers niet frustreren met halfbakken apps, dus is het geneigd om toch strenger te controleren op de kwaliteit en veiligheid van apps. Ontwikkelaars zijn bang dat er in dat proces veel transparantie kwijtraakt. Het schijnt nogal een crime te zijn om je app in de Quest Store te krijgen: meer nog dan op Android of iOS. Het kost sommige appmakers wel 9 maanden (en heel veel communicatie over en weer) om hun app in de winkel te krijgen: bij Apple duurde dat maar 2 weken.
Meta
Waarschijnlijk ligt de oplossing van al deze problemen ergens in het midden. Meta moet misschien minder geld vragen aan appmakers, zeker als ze wel die hoge standaarden voor de applicaties willen blijven hanteren. Appmakers moeten op hun beurt waarschijnlijk toch wel geld aan Meta gaan betalen, want helemaal gratis zal het waarschijnlijk nooit worden. Meta weet dat zijn methode werkt: er staan genoeg apps van derden in die Quest Store. Het is te hopen dat het metaverse nieuwe standaarden met zich meebrengt, maar daar moet dan wel nu al hard voor worden gestreden.
Verder lezen over App
Innovatie in herinneringen: Fotoboeken van byPaper met Augmented Reality
In een tijd waarin technologie ons steeds meer helpt om herinneringen op nieuwe en creatieve manieren vast te leggen, biedt byPaper iets revolutionairs: fotoboeken met Augmented Reality (AR). Deze technologie maakt het mogelijk om je foto's te verrijken met video's, waardoor je niet alleen herinneringen in het fotoboek kunt vastleggen, maar ze ook op een levendige manier opnieuw kunt beleven. Of het nu de beelden en geluiden van een waterval zijn tijdens een vakantie, of het lachen van vrienden op een feestje – je beleeft het opnieuw, alsof je er weer bij bent.
Online21.11.2024
Innovatie in herinneringen: Fotoboeken van byPaper met Augmented Reality
Shazam heeft al 100 miljard nummers voor ons opgezocht
Niet van de DutchCowboys-redactie persoonlijk, maar voor iedereen op de wereld tezamen heeft Shazam al 100 miljard nummers opgezocht.
Online20.11.2024
Shazam heeft al 100 miljard nummers voor ons opgezocht
Zo speel je Pokémon TCG Pocket in Nederland op je telefoon
Het mag in Nederland niet in de Play Store door lootboxes, maar dit is hoe je Pokémon TCG Pocket toch op je telefoon zet en gewoon speelt.
Gaming18.11.2024
Zo speel je Pokémon TCG Pocket in Nederland op je telefoon
ChatLicense wint Global Impact Challenge van Singularity University en SYNC Ithra
De Nederlandse startup ChatLicense is de winnaar van de Global Impact Challenge van Singularity University en SYNC Ithra. De organisaties zijn met de challenge op zoek gegaan naar dé oplossing die helpt op het gebied van misinformatie, cyberpesten en sociale polarisatie. Uit meer dan 500 aanmeldingen werd ChatLicense als winnaar uitgeroepen. De startup krijgt een 250.000 dollar cashprijs om verder te kunnen groeien.
Startups11.11.2024
ChatLicense wint Global Impact Challenge van Singularity University en SYNC Ithra
Telegram in de problemen: dit is er allemaal gaande
Telegram is veel in het nieuws de laatste tijd. Vooral de CEO ervan: dit is waarom.
Mobile30.08.2024
Telegram in de problemen: dit is er allemaal gaande
Sonos gaat na dramatische app-update misschien terug naar de oude app
Sonos zou nu zelfs overwegen om de oorspronkelijke app terug te brengen.
Online15.08.2024
Sonos gaat na dramatische app-update misschien terug naar de oude app
Summergadgets giftguide: de leukste gadgets voor de zomer
De zomer is volop bezig, en dat is natuurlijk ook het perfecte moment om jezelf en/of je geliefden te verwennen met de nieuwste gadgets. Van draagbare luidsprekers voor strandfeesten tot slimme zonnebrillen en waterdichte drones voor avontuurlijke opnames, of leuke nieuwe gadgets voor in en om huis, er is voor ieder wat wils.
Gadgets15.08.2024
Summergadgets giftguide: de leukste gadgets voor de zomer
Apple buigt voor de EU-regels: Spotify mag aanbiedingen tonen
Apple en Spotify ruziën vrolijk door, maar ondertussen heeft de EU ervoor gezorgd dat de prijzen van Spotify duidelijk zijn op iPhones.
Mobile15.08.2024
Apple buigt voor de EU-regels: Spotify mag aanbiedingen tonen
Verder lezen over Facebook
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.
Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Verder lezen over Virtual Reality
Komt er in de toekomst een slimme bril van Apple?
De VR-bril van Apple is een flink ding. Tijd voor iets subtielers, moet Apple denken: het zou onderzoek doen naar een slimme bril.
Gadgets05.11.2024
Komt er in de toekomst een slimme bril van Apple?
Apple maakt short voor Vision Pro waardoor je naar adem hapt
Immersive video klinkt het in het Engels, maar in het Nederlands kun je dat het beste meeslepend noemen, iets waar je volledig in opgaat.
Video07.10.2024
Apple maakt short voor Vision Pro waardoor je naar adem hapt
Meta presenteert zijn eerste augmented reality-bril Orion
Orion is de augmented reality-bril die volgens Meta-leider Mark Zuckerberg “de meest geavanceerde AR-bril is die de wereld ooit heeft gezien”.
Gadgets25.09.2024
Meta presenteert zijn eerste augmented reality-bril Orion
Meta stopt met zijn concurrent voor Apple Vision Pro
Meta zou een concurrent willen maken voor de Apple Vision Pro en was al vrij ver in de ontwikkeling. Nu cancelt het die VR-bril.
Technology23.08.2024
Meta stopt met zijn concurrent voor Apple Vision Pro
Augmented reality-bril van Apple komt nog lang niet
Ja, Apple werkt wel degelijk aan een nieuwe bril die het even helemaal anders doet, maar nee, snel komt die niet.
Gadgets24.06.2024
Augmented reality-bril van Apple komt nog lang niet
De nieuwste augmented reality-bril is een heel gewoon montuur
Stel je voor dat een gewone bril straks kan fungeren als augmented reality-bril? Dat is helemaal niet straks, dat is nu.
Technology13.05.2024
De nieuwste augmented reality-bril is een heel gewoon montuur
Exploring Porna: De kunst van het verleiden in beeld gebracht
Porna, een term die de laatste jaren steeds vaker opduikt in gesprekken over erotica en seksuele expressie, heeft een opmerkelijke verschuiving teweeggebracht in de manier waarop we naar erotische inhoud kijken. Waar traditionele porno vaak wordt geassocieerd met expliciete en soms zelfs expliciet onrealistische weergaven van seks, richt porna zich op een meer genuanceerde benadering. In dit artikel gaan we dieper in op de kunst van het verleiden en onderzoeken we hoe deze vorm van erotica onze perceptie van seksualiteit en intimiteit beïnvloedt.
Lifestyle29.04.2024
Exploring Porna: De kunst van het verleiden in beeld gebracht
Meta verliest elke maand weer miljarden euro’s door virtual reality
Meta verliest elke maand een hoog bedrag door virtual reality: miljarden. Nu verdient het nog steeds meer, maar dit blijft wel even doorgaan.
Metaverse27.04.2024