Metaverse18.03.2022

​Kan het metaverse nog floppen?


Eind 2021 had iedereen het over het metaverse, maar nu lijkt de interesse wat af te nemen. Hoewel één van de bekendste bedrijven ter wereld er volop op inzet (en zelfs zijn naam erop heeft aangepast), hoeft het metaverse niet per se een groot succes te worden. Zou het zelfs een volledige flop kunnen worden?

Virtual reality

Zeker. We hebben vaker grote projecten ter ziele zien gaan. Virtual reality op zich staat erom bekend dat er elk jaar weer wordt gezegd dat dit HET jaar wordt van virtual reality, zonder dat dat ooit écht flink mainstream is geworden. Of denk bijvoorbeeld aan het papierloze kantoor: zelfs in de meest digitale organisaties staat er toch wel ergens in een hoek een printer die soms wel wordt gebruikt.

Deze week sprak de voormalige CEO van Nintendo of America zich nog zeer negatief uit over de metaverse. Tijdens South by Southwest zei hij dat Facebook geen innovatief bedrijf is, omdat het vooral goede ideeën overneemt van bedrijven die het koopt (zoals Instagram en Oculus). Over specifiek het Metaverse zei hij: “Ik geloof er niet in dat hun definitie van het metaverse een succes wordt.” Daarin is hij niet alleen.

Minecraft

Tegenstanders van het metaverse ergeren zich ten eerste aan het feit dat veel dingen die eerder nooit een metaverse-label hadden, ineens wel zo worden weggezet. Minecraft wordt plotseling een metaverse genoemd en hetzelfde geldt voor allerlei virtual reality-toepassingen die die titel voorheen nooit hadden. Bovendien: virtual reality is er al, wat gaat de metaverse daarin voor toegevoegde waarde zijn: het werkt al goed zoals het nu werkt, het wordt alleen nog niet door de massa omarmd (wat op zich ook weer met alle risico’s van dien komt als je iedereen wel in VR in dat metaverse wil hebben). Toch is dat niet de grootste kritiek, want dat is vooral de achterliggende gedachte van het metaverse.

De ergernis zit hem in hoe Meta het voordoet als een manier om mensen te laten ‘connecten’, terwijl het vooral om het schonen van het slechte imago van het sociaal medium zou gaan, naast dat het vooral een nieuwe manier moet zijn om geld te verdienen aan gebruikers. En hoe hard Meta ook roept dat het het niet alleen wil doen en het juist een metaverse van iedereen moet zijn, drukt het bedrijf (wederom door die naam) toch wel heel hard zijn stempel op dit ‘nieuwe internet’. In het verlengde daarvan: een ander argument tegen het metaverse is dat het niet moet worde gestart door grote, gevestigde bedrijven, maar dat juist kleinere, nieuwe, frisse, jonge bedrijven een mogelijkheid moeten krijgen om groot te worden.

Metaverse zonder toekomst

Er zijn ook mensen denken dat het metaverse geen toekomst heeft, omdat het simpelweg al bestaat. Ergens is het internet natuurlijk ook al een metaverse: een plek waar mensen online bij elkaar komen en waarin je je als een compleet ander persoon kunt voordoen. De vraag is daarbij: is het wel nodig, zo’n metaverse? Is het niet gewoon leuk om het internet uit te breiden met meer virtual reality-ervaringen, in plaats van het in een heel nieuw jasje te moeten steken? Immers is alles wat het metaverse moet gaan doen, al mogelijk op het internet, alleen is het nu wat meer los zand dan wat Zuckerberg van plan is.

Misschien is het ook niet het beste idee om het zo erg aan virtual reality op te hangen. Nog steeds worden mensen misselijk bij het dragen van virtual reality-brillen, en is het sowieso niet bedoeld om de hele dag mee op je hoofd te zitten. Daar gaat je volle dag werkmeetings in de metaverse. Daarnaast is het ook vermoeiender voor je ogen en je brein, waardoor het uiteindelijk minder aantrekkelijk is als iets om heel standaard te doen: leven in virtual reality. Eventjes een uurtje is leuk, maar met wat Zuckerberg van plan is, is een uurtje per dag niet genoeg. Kijk hoe veel tijd mensen op Instagram en TikTok spenderen, of hoeveel reclames en commercials Meta waarschijnlijk in zijn metaverse wil gaan toevoegen. Het heeft immers als eigenaar van Oculus al zulke commerciële stappen gezet binnen die VR-bril.

Een rebrandingsoefening

Het is duidelijk: natuurlijk kan het metaverse volledig floppen. Misschien wel juist omdat het bij Facebook vandaan komt. Het bedrijf heeft al meerdere malen getoond niet altijd het beste voor te hebben met zijn gebruikers en het vertrouwen dat mensen hebben is laag. Logisch dus dat het rebrandt, maar is het hele metaverse niet alleen één grote rebrandingsoefening? Dat is uiteindelijk één van de grootste redenen waardoor het metaverse het niet kan gaan halen: degene die de kar trekt is misschien juist degene die beter achter die kar plaats kan nemen.

Dat is echter juist het mooie aan het metaverse: het zijn er meerdere, dus iedereen kan er een maken. Het hangt er ook vanaf welke definitie je hanteert: heb je het over het metaverse van Meta of in het algemeen over metaverse? Er zijn sowieso al metaverses die succesvol zijn gebleken, zoals Decentraland. Vandaar dat er tegelijkertijd veel hoop is dat ‘het metaverse’ een succes wordt en echt de nieuwe manier van internetten vertegenwoordigt. Het bewijs is er, maar de grote massa moet nog komen. Mensen moeten zelf kiezen om de beweging naar dat metaverse te maken. En dat is iets waar zelfs Meta uiteindelijk geen controle op kan uitoefenen.

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

...

Verder lezen over Facebook

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Verder lezen over Virtual Reality

Komt er in de toekomst een slimme bril van Apple?

De VR-bril van Apple is een flink ding. Tijd voor iets subtielers, moet Apple denken: het zou onderzoek doen naar een slimme bril.

Gadgets05.11.2024

Komt er in de toekomst een slimme bril van Apple?

Apple maakt short voor Vision Pro waardoor je naar adem hapt

Immersive video klinkt het in het Engels, maar in het Nederlands kun je dat het beste meeslepend noemen, iets waar je volledig in opgaat.

Video07.10.2024

Apple maakt short voor Vision Pro waardoor je naar adem hapt

Meta presenteert zijn eerste augmented reality-bril Orion

Orion is de augmented reality-bril die volgens Meta-leider Mark Zuckerberg “de meest geavanceerde AR-bril is die de wereld ooit heeft gezien”.

Gadgets25.09.2024

Meta presenteert zijn eerste augmented reality-bril Orion

Meta stopt met zijn concurrent voor Apple Vision Pro

Meta zou een concurrent willen maken voor de Apple Vision Pro en was al vrij ver in de ontwikkeling. Nu cancelt het die VR-bril.

Technology23.08.2024

Meta stopt met zijn concurrent voor Apple Vision Pro

Augmented reality-bril van Apple komt nog lang niet

Ja, Apple werkt wel degelijk aan een nieuwe bril die het even helemaal anders doet, maar nee, snel komt die niet.

Gadgets24.06.2024

Augmented reality-bril van Apple komt nog lang niet

De nieuwste augmented reality-bril is een heel gewoon montuur

Stel je voor dat een gewone bril straks kan fungeren als augmented reality-bril? Dat is helemaal niet straks, dat is nu.

Technology13.05.2024

De nieuwste augmented reality-bril is een heel gewoon montuur

Exploring Porna: De kunst van het verleiden in beeld gebracht

Porna, een term die de laatste jaren steeds vaker opduikt in gesprekken over erotica en seksuele expressie, heeft een opmerkelijke verschuiving teweeggebracht in de manier waarop we naar erotische inhoud kijken. Waar traditionele porno vaak wordt geassocieerd met expliciete en soms zelfs expliciet onrealistische weergaven van seks, richt porna zich op een meer genuanceerde benadering. In dit artikel gaan we dieper in op de kunst van het verleiden en onderzoeken we hoe deze vorm van erotica onze perceptie van seksualiteit en intimiteit beïnvloedt.

Lifestyle29.04.2024

Exploring Porna: De kunst van het verleiden in beeld gebracht

Meta verliest elke maand weer miljarden euro’s door virtual reality

Meta verliest elke maand een hoog bedrag door virtual reality: miljarden. Nu verdient het nog steeds meer, maar dit blijft wel even doorgaan.

Metaverse27.04.2024

Meta verliest elke maand weer miljarden euro’s door virtual reality