Metaverse09.02.2022

​Het metaverse: waarom zou je digitale kleding kopen?


In het metaverse besta je zelf als een avatar. Nu kun je ‘s ochtends wel je echte zelf kleren aantrekken, maar hoe zit dat met je avatar? Waarschijnlijk krijgt die een standaard outfit en kun je binnen het metaverse kiezen voor een andere outfit. Maar: waarom zou je?

Kleding kopen het in het metaverse

Het is makkelijk om te bedenken waarom je het wel zou doen, want we kopen al decennialang digitale kleren. Misschien niet voor iets als het metaverse, maar wel iets als een game. Als je een online game speelt en je ziet iemand lopen in een heel bijzondere outfit, dan valt dat toch op. Op die manier is de online ruimte eigenlijk hetzelfde als die van de echte wereld: als je iets bijzonders draagt, dan val je op.

Zelfs kleine kinderen worden er al mee geconfronteerd in spelletjes als Toca Boca: wil je je personage een hemdje aandoen van Hello Kitty, dan moet je je ouders vragen het voor je te kopen. Kleding is en blijft een manier om jezelf te uiten en het is dus logisch dat we dat ook in de online omgeving willen laten zien welke stijl we leuk vinden. Misschien wel juist in de online omgeving, omdat personages hierin meer op elkaar lijken dan mensen in het echt.

Louis Vuitton

De vraag is dan ook niet zozeer of je kleding zou kopen voor je online personage, maar misschien wel of je daar veel geld aan zou uitgeven. Dat is natuurlijk heel persoonlijk. Als Louis Vuitton een online winkel zou openen met digitale kleding, dan kunnen we ons voorstellen dat bekende rappers en influencers in het metaverse zullen pronken met hun dure designer-outfits. Het heeft eerder al een lijn League of Legends-lijn uitgebracht, dus het is absoluut iets waar het luxe merk oren naar zal hebben. Verder hebben outfits in games of het metaverse waarschijnlijk ook geen extra functies dan alleen mooi zijn of een bepaald imago aanmeten.

Het is in games wel eens zo dat bepaalde outfits je bijvoorbeeld pantseren tegen de vijand, maar in veel spellen is daar al vrij snel vanaf gestapt. Dit soort constructies worden namelijk al snel ‘pay to win’ genoemd, wat betekent dat mensen die dus (meer) geld betalen, beter beslagen ten ijs komen en makkelijker kunnen winnen. Waarschijnlijk voel je het al aan: dat is niet iets wat door andere gamers wordt gewaardeerd, omdat het niet bepaald eerlijk is.

NFT’s

Digitale kleding is tegenwoordig dus meestal alleen voor het oog. Toch zouden bijvoorbeeld merken als Zara en H&M er graag meer mee willen doen: wat als je de kleding die je je avatar aandoet ook in het echt kunt kopen? Als je dan iemand op de virtuele straat ziet lopen in een geweldige outfit, dan kun je die ofwel voor je avatar bestellen, ofwel voor jezelf thuis. En bedrijven zouden ook kunnen overwegen om kleding in de vorm van NFT’s te maken: Nike kocht recent nog een bedrijf dat NFT-verzamelitems maakt: RTFKT. Zo kunnen populaire sneakers in het echte leven een NFT te worden in het metaverse. En die kunnen enorm oplopen in prijs.

Dat is goed voor de makers van schoenen, die zich mogelijk zorgen maken over hoe het nu met de fysieke schoenenhandel moet door de pandemie. Winkels in de stad moesten voor de pandemie al vaak hun deuren sluiten door de verschuiving naar online winkelen, maar door de pandemie is dat alleen maar erger geworden. Straks kunnen kledingbedrijven hun digitale kleding wellicht slijten als NFT, die meteen reclame maakt voor hun digitale én echte-wereld-kleding. Bovendien kun je ook nog bedenken dat er straks tools komen die heel specifiek in kaart kunnen brengen hoe je lijf eruit ziet, zodat je kleding uit het metaverse geheel op maat gemaakt kunt bestellen voor je echte ik, met een simpele druk op de knop.

Digitale kleding

De online kledingmarkt kan ook grote invloed hebben op het leven van jonge kledingontwerpers, omdat het makkelijker is om online iets te creëren dan in het echt. Zo kunnen ze zich sneller in de kijker spelen van grote merken. Wat je alleen wel mist als je online shopt voor je online personage, dat is het gevoel dat kleding je kan geven. Een stof door je vingers laten glijden, kijken hoe een kleur zich gedraagt als er licht op schijnt: dit zijn allemaal sensaties die je niet hebt bij online kleding, waardoor het toch een heel andere tak van sport is dan je zou denken.

Uiteindelijk hangt het van het metaverse af en hoe mensen zich hierin gedragen wat digitale kleding betekent. Eén ding is zeker: het zal op bepaalde gebieden exact overeenkomen zoals in de echte wereld, waarin de één het prima vindt om in de standaard outfit te lopen, terwijl een ander veel geld neertelt om op te vallen in een designer-outfit. En op bepaalde gebieden totaal niet, want je zal van je virtuele aankoop niet kunnen ervaren van welke stof het is gemaakt en hoe deze op je echte lijf voelt.

Mede daarom is het de vraag hoeveel mensen uiteindelijk bereid zijn om neer te tellen voor een kledingstuk. Aan de andere kant: als er mensen bestaan die 2 miljoen euro voor een plaatje van een aap over hebben, dan ongetwijfeld ook voor een digitaal kleedje voor hun avatar.

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

...

Verder lezen over Blockchain

Jongeren en hun spaargeld in crypto’s 

De interesse in cryptocurrencies groeit de laatste jaren gestaag, vooral onder jongeren. Een recent onderzoek van DirectResearch, uitgevoerd in opdracht van de Belastingdienst en gebaseerd op bevindingen onder 822 jongeren tussen de 15 en 25 jaar, onthult dat bijna één op de vijf jongeren actief investeert in crypto.

Online26.09.2024

Jongeren en hun spaargeld in crypto’s 

Hoe is het nu met NFT-initiatief Bored Ape?

2021 en 2022 waren de NFT-jaren. Of het coronavirus een grote rol heeft gespeeld bij het populair worden van deze virtuele bezittingen is onbekend, maar de laatste tijd is het wat stil rondom NFT’s (behalve in de Netfl...

Online17.01.2024

Hoe is het nu met NFT-initiatief Bored Ape?

​Kunnen we in 2024 een bull run verwachten in de crypto-industrie?

Bitcoin beleefde een recente stijging na het nieuws over een mogelijke goedkeuring van de ETF spot Bitcoin, wat meer vertrouwen in de markt bracht en suggereerde dat de volgende bull run nabij is. Naar mijn mening zijn e...

Online23.11.2023

​Kunnen we in 2024 een bull run verwachten in de crypto-industrie?

​Zal crypto de gaming sector revolutioneren?

De introductie van crypto in de gaming sector zorgt voor een echt debat binnen de community. Sommigen zijn er helemaal tegen en zien crypto als een verhoogd risico op oplichting of hacks, terwijl anderen er juist dol op...

Gaming11.10.2023

​Zal crypto de gaming sector revolutioneren?

​Zijn we dicht bij massale invoering van Bitcoin?

Historisch gezien is Bitcoin altijd apart geweest van de andere cryptovaluta. Daarom worden andere coins dan Bitcoin "altcoins" genoemd (als in "alternatieve coins"). Hoewel de intrinsieke waarde niet meer aan te tonen i...

Technology02.08.2023

​Zijn we dicht bij massale invoering van Bitcoin?

​Meme gekte vertroebelt positieve impact community trading op crypto-adoptie

Meer dan 70 procent van de crypto investeerders gebruikt sociale media als belangrijkste informatiebron voor crypto-gerelateerde informatie. In de zoektocht naar de juiste informatie spelen ook influencers een grote rol....

Online23.06.2023

​Meme gekte vertroebelt positieve impact community trading op crypto-adoptie

​NFT’s op Bitcoin: Hoe een code update dit (terug) mogelijk maakte

Bitcoin (BTC) voegde onlangs het zogenaamde Taproot protocol toe. Dit is de grootste verandering in cryptocurrency in de afgelopen vier jaar en maakt het mogelijk de blockchain zelf als opslag te gebruiken, door unieke d...

Online08.05.2023

​NFT’s op Bitcoin: Hoe een code update dit (terug) mogelijk maakte

Metaverse Fashion Week: teleurstelling voor het hele metaverse

Metaverse Fashion Week. Vorig jaar was het een veelbesproken evenement. We hadden er zin in: veel mensen namen een kijkje in het metaverse Decentraland, om te kijken welke topmerken er zoal met nieuwe dingen kwamen. Het...

Metaverse14.04.2023

Metaverse Fashion Week: teleurstelling voor het hele metaverse

Verder lezen over Nike

Zelfs schoenen ontkomen niet aan het grootste nadeel aan tech

Technologie is onze grootste vriend, maar stiekem kan het ook onze grootste vijand zijn. Zelfs schoenen ontkomen er niet meer aan.

Technology05.07.2024

Zelfs schoenen ontkomen niet aan het grootste nadeel aan tech

Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds

Iedereen kent de Error 404 wel, maar zou je er ook schoenen van aandoen? Natuurlijk, het is herkenbaar en het zal zeker wat mensen aan het lachen maken. Plus, het zijn Nike's.

Online16.04.2024

Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds

​Sneakerheads hebben een groot probleem: sneakers ontbinden

Een mooie collectie sneakers thuis? Je bent niet de enige. Ook ben je niet de enige die met de ontbinding van sneakers te maken zal krijgen. De materialen waarvan sneakers, zoals Nike Air Max, zijn gemaakt zijn geen lang...

Gadgets06.02.2024

​Sneakerheads hebben een groot probleem: sneakers ontbinden

Nike gelooft in NFT’s: lanceert NFT-markplaats .Swoosh

Sportmerk Nike staat op het punt zijn eigen NFT-platform te lanceren. Het heet .Swoosh en je kunt er non-fungible tokens (NFT’s) verzamelen van het populaire merk. Een heel logische keuze, want als er een merk is dat i...

Metaverse16.11.2022

Nike gelooft in NFT’s: lanceert NFT-markplaats .Swoosh

Nike en Adidas ruziën om apps en verstelbare sneakers

Jarenlang schreef ik met enige regelmaat over ruziënde smartphone fabrikanten die elkaar de rechtbank in jaagden vanwege (vermeende) schendingen van patenten. Apple en Nokia, Samsung en Apple… het zijn maar twee voorb...

Nieuws15.06.2022

Nike en Adidas ruziën om apps en verstelbare sneakers

Wat er nu al gebeurt in het Metaverse

Voor veel mensen lijkt het Metaverse nog een heel abstract iets. Het is niet tastbaar, het is niet iets waar al veel mee wordt gedaan… Maar vergis je niet: niet alleen achter de schermen wordt er hard gewerkt aan deze...

Metaverse20.01.2022

Wat er nu al gebeurt in het Metaverse

Nike, Disney, Walmart: wie volgt?
​Philips Sneaker Cleaner gaat je vieze Nikes niet redden

Bijna iedereen heeft sneakers, al is de één er enthousiaster mee dan de ander. Wil je altijd schone, frisse, bijna mint condition ogende sneakers, dan moet je ze goed verzorgen. Philips wil sneakerheads bedienen met ee...

Gadgets17.01.2022

​Philips Sneaker Cleaner gaat je vieze Nikes niet redden

​Nike gaat schoenen maken voor het Metaverse van Facebook

Het is hét gesprek van de dag sinds Facebook heeft aangekondigd dat het met een Metaverse komt: wat is het nou precies? Hoewel het nog steeds officieel vorm moet krijgen, krijgt het tegelijkertijd ook juist meer vorm om...

Social Media14.12.2021

​Nike gaat schoenen maken voor het Metaverse van Facebook

En andere bedrijven die meta-inspired zijn

Verder lezen over Online Shop

Amazon komt met zijn eigen Temu-killer

Nu komt er al veel uit China wat je op Amazon ziet, maar hierbij gaat het echt om spotgoedkope dingen zoals je die ook kent van Temu en Shein.

Online14.11.2024

Amazon komt met zijn eigen Temu-killer

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

Met de feestdagen in aantocht bereiden veel webshops zich inmiddels voor op de jaarlijkse golf van online bestellingen. De bekende vraag ‘Waar blijft mijn pakketje?’ blijft dan niet uit. Om dergelijke leveringsvragen beter te managen, introduceert Sendcloud nu WhatsApp Tracking. Deze nieuwe feature helpt niet alleen om het aantal klantvragen te verminderen, maar verhoogt ook de klanttevredenheid.

Online14.11.2024

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt

De webwinkel Temu moet de komende tijd heel duidelijk gaan aantonen dat het zich aan de consumentenregels van hier houdt.

Online08.11.2024

EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

We gaan in sneltreinvaart richting de feestdagen. Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerstmis volgen elkaar in rap tempo op. En dus gaan we ook met zijn allen weer op zoek naar de leukste cadeaus en scherpste aanbiedingen. Maar daar spelen ook kwaadwillenden slim op in. En dus komt Autoriteit Consument & Markt nu alvast met een waarschuwing voor onbetrouwbare webshops in aanloop naar de feestdagen.

Online31.10.2024

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshops
Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Albert Heijn had ooit een kassaloze AH To Go en al was dat een experiment, kunnen we stellen dat de kassaloze supermarkt niet werkt. 

Technology08.10.2024

Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Hoe heten de knoppen op jouw webwinkel? Dat kan veel uitmaken in het consumentenrecht.

Online07.10.2024

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Achteraf betalen bij een webshop kan heel handig zijn, bijvoorbeeld met Riverty of Klarna. Wat zijn de verschillen en de risico's?

Online24.09.2024

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Verder lezen over Virtual Reality

Komt er in de toekomst een slimme bril van Apple?

De VR-bril van Apple is een flink ding. Tijd voor iets subtielers, moet Apple denken: het zou onderzoek doen naar een slimme bril.

Gadgets05.11.2024

Komt er in de toekomst een slimme bril van Apple?

Apple maakt short voor Vision Pro waardoor je naar adem hapt

Immersive video klinkt het in het Engels, maar in het Nederlands kun je dat het beste meeslepend noemen, iets waar je volledig in opgaat.

Video07.10.2024

Apple maakt short voor Vision Pro waardoor je naar adem hapt

Meta presenteert zijn eerste augmented reality-bril Orion

Orion is de augmented reality-bril die volgens Meta-leider Mark Zuckerberg “de meest geavanceerde AR-bril is die de wereld ooit heeft gezien”.

Gadgets25.09.2024

Meta presenteert zijn eerste augmented reality-bril Orion

Meta stopt met zijn concurrent voor Apple Vision Pro

Meta zou een concurrent willen maken voor de Apple Vision Pro en was al vrij ver in de ontwikkeling. Nu cancelt het die VR-bril.

Technology23.08.2024

Meta stopt met zijn concurrent voor Apple Vision Pro

Augmented reality-bril van Apple komt nog lang niet

Ja, Apple werkt wel degelijk aan een nieuwe bril die het even helemaal anders doet, maar nee, snel komt die niet.

Gadgets24.06.2024

Augmented reality-bril van Apple komt nog lang niet

De nieuwste augmented reality-bril is een heel gewoon montuur

Stel je voor dat een gewone bril straks kan fungeren als augmented reality-bril? Dat is helemaal niet straks, dat is nu.

Technology13.05.2024

De nieuwste augmented reality-bril is een heel gewoon montuur

Exploring Porna: De kunst van het verleiden in beeld gebracht

Porna, een term die de laatste jaren steeds vaker opduikt in gesprekken over erotica en seksuele expressie, heeft een opmerkelijke verschuiving teweeggebracht in de manier waarop we naar erotische inhoud kijken. Waar traditionele porno vaak wordt geassocieerd met expliciete en soms zelfs expliciet onrealistische weergaven van seks, richt porna zich op een meer genuanceerde benadering. In dit artikel gaan we dieper in op de kunst van het verleiden en onderzoeken we hoe deze vorm van erotica onze perceptie van seksualiteit en intimiteit beïnvloedt.

Lifestyle29.04.2024

Exploring Porna: De kunst van het verleiden in beeld gebracht

Meta verliest elke maand weer miljarden euro’s door virtual reality

Meta verliest elke maand een hoog bedrag door virtual reality: miljarden. Nu verdient het nog steeds meer, maar dit blijft wel even doorgaan.

Metaverse27.04.2024

Meta verliest elke maand weer miljarden euro’s door virtual reality