Als er wordt gesproken over het metaverse, dan wordt er vaak gerefereerd aan Ready Player One. De film van Steven Spielberg waarin een jongen zich volledig verliest in een soort tweede leven in virtual reality spreekt enorm tot de verbeelding, maar wordt ook vaak door mensen als een soort toekomstbeeld gezien. Is die toekomst ineens een stuk dichterbij, nu er een metaverse is ontwikkeld door de makers van Ready Player One. Het is nog niet toegankelijk, maar er is wel een teaser.
Readyverse Studios werkt aan dit metaverse en dit moet een multi-genre-metaverse worden waarin je volledige immersie kunt verwachten. Het zijn grote beloftes, die we bovendien vaker hebben gehoord als het over het metaverse gaat, maar wie weet heeft Readyverse het echt goed voor elkaar. In ieder geval laat de teaser nog weinig zien: een avatar uit de film. Nog geen echte gameplay-beelden, maar het begin is er.
Het metaverse van Readyverse is een interactief platform voor metaverse-spellen en ervaringen, dat onder andere wordt gesponsord door Warner Bros. Discovery. Niet vreemd, want die zaten ook achter de distributie van de film in 2018. Het verschijnt in de Readyverse en bevat een third-person battle royale. Het gaat dus wel veel bekende games achterna, zoals PUBG en Fortnite.
Ondertussen kun je je afvragen in hoeverre het metaverse niet al bestaat. Een game als Roblox waarin allerlei werelden bestaan binnen werelden en mensen hun eigen gamewerelden daar weer in maken, dat zou eigenlijk ook moeten tellen als metaverse. Zeeman heeft er zelfs een winkel waar je terecht kan voor kleding voor je avatar. Er is dus eigenlijk al veel gaande op het gebied van het metaverse, maar zo meeslepend als we dat in de Hollywood-productie zagen, dat hebben we nog niet gezien. Maar in ontwikkeling is het wel, al is het de vraag of het inderdaad zo’n hit zal worden. Eerst maar eens gameplay-beelden afwachten van dit metaverse, dat overigens OPEN heet, dus geen Ready Player One.
Facebook heet nu meta en het maakt een metaverse. We schreven eerder al ongeveer wat het is, maar wat is het nou...
In een investeringsronde heeft Epic Games 1,8 miljard euro opgehaald. De bedoeling is om dat geld (eigenlijk 2 miljard...
Meta veranderde in 2021 zijn naam naar Meta (het heette Facebook), omdat het volledig zou inzetten op het Metaverse....
Het lijkt er met de komst van de nieuwe Vision Pro van Apple op dat het metaverse toch weer een klein duwtje in de goede...