Tedje is blogger voor Stylecowboys, Dutchcowboys en Travelvalley. Verder is ze tekstschrijver bij Red Banana. Ze is film- en serieverslaafd en houdt van lekker eten, reizen en beauty.
Kijken doen we nog steeds het liefst via de televisie, luisteren vooral via de radio en lezen nog steeds graag van papier. Dat blijkt uit het tijdsbestedingsonderzoek Media: Tijd 2015. Is het lees- en kijkgedrag wel zo aan het veranderen als men denkt?
Bijna 3.000 Nederlanders van 13 jaar en ouder zijn gevolgd in het tijdsbestedingsonderzoek. Een week lang hielden ze iedere tien minuten hun activiteiten bij.
Televisie kijken of streamen?
Per dag kijken Nederlanders ongeveer drie uur media, zoals televisie, online video (zoals YouTube) of video on demand (zoals Netflix). 78 procent van die drie uur kijkt men live televisie. 11 procent gaat naar uitgesteld televisie kijken. 8 procent van de tijd wordt via computer, tablet of smartphone gekeken. Jongeren kijken vaker online dan ouderen, dat klinkt logisch. Bij jongeren is het percentage van gestreamde of gedownloade programma’s hoger dan bij ouderen, namelijk 21 procent van de kijktijd. Toch blijft live televisie ook bij jongeren met stip op één met 55 procent.
Lezen: van papier of digitaal?
Nederlanders lezen gemiddeld 43 minuten per dag. We lezen dagbladen, tijdschriften, boeken en dat gaat verspreid over de hele dag. Doordeweeks lezen we meer in de ochtend en de avond. In het algemeen lezen we ’s ochtends vaker de krant en ’s avonds vaker een boek. Deze twee hebben de hoogste participaties en het grootste leesvolume. Digitaal blijft hierop achter. Op een gemiddelde dag is het aandeel deelnemers aan papier lezen 39 procent en aan digitaal lezen 20 procent. Vooral mannen, hoger opgeleiden en respondenten tussen 20-49 lezen liever digitaal dan van papier. Bij vrouwen, 50-plussers en lager opgeleiden is dit precies andersom.
WhatsAppen, chatten en sociale media
Met bellen, e-mailen, SMS’en, whatsappen, chatten en sociale media gebruik zijn we in totaal gemiddeld 1 uur en 6 minuten per dag bezig. Dat valt nogal mee, vond ik. 48 procent van deze communicatietijd gaat via de smartphone. Gamen is vooral erg in trek bij jongeren van 13 tot 19 jaar en besteden hier dagelijks 45 minuten aan. Jongeren communiceren 2 uur en 12 minuten per dag (exclusief gametijd).
Verdere belangrijke uitkomsten uit het onderzoek:
- De Nederlander besteedt gemiddeld 8 uur en 33 minuten per dag aan media. Dit is wel inclusief de combinaties met andere activiteiten, zoals werken, autorijden of het gebruiken van meerdere media tegelijk.
- We luisteren het liefst via de radio en dat is vooral overdag. 75 procent van de luistertijd gaat samen met een of meer andere activiteiten.
- Luisteren gaat voor 75 procent via een vaste radio, autoradio of draagbare radio. Luisteren via tablet, computer of smartphone neemt 16 procent van de tijd in beslag.
- Via internet luisteren we nog maar 9 procent van de luistertijd, maar dit is de afgelopen twee jaar al wel verdubbeld.
Verder lezen over Onderzoek
Cybercrime29.10.2024
25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging
Online28.10.2024
Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Nieuws17.09.2024
Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!
Social Media04.09.2024
“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media
Nieuws21.08.2024
De stollingsgesteenten cyclus op aarde
Artificial Intelligence14.08.2024
Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?
Nieuws12.08.2024