Media29.03.2016

We kijken gewoon tv en lezen het liefst van papier


Zitten we wel in een veranderend medialandschap?

Kijken doen we nog steeds het liefst via de televisie, luisteren vooral via de radio en lezen nog steeds graag van papier. Dat blijkt uit het tijdsbestedingsonderzoek Media: Tijd 2015. Is het lees- en kijkgedrag wel zo aan het veranderen als men denkt?

Bijna 3.000 Nederlanders van 13 jaar en ouder zijn gevolgd in het tijdsbestedingsonderzoek. Een week lang hielden ze iedere tien minuten hun activiteiten bij.

Televisie kijken of streamen?

Per dag kijken Nederlanders ongeveer drie uur media, zoals televisie, online video (zoals YouTube) of video on demand (zoals Netflix). 78 procent van die drie uur kijkt men live televisie. 11 procent gaat naar uitgesteld televisie kijken. 8 procent van de tijd wordt via computer, tablet of smartphone gekeken. Jongeren kijken vaker online dan ouderen, dat klinkt logisch. Bij jongeren is het percentage van gestreamde of gedownloade programma’s hoger dan bij ouderen, namelijk 21 procent van de kijktijd. Toch blijft live televisie ook bij jongeren met stip op één met 55 procent.

Lezen: van papier of digitaal?

Nederlanders lezen gemiddeld 43 minuten per dag. We lezen dagbladen, tijdschriften, boeken en dat gaat verspreid over de hele dag. Doordeweeks lezen we meer in de ochtend en de avond. In het algemeen lezen we ’s ochtends vaker de krant en ’s avonds vaker een boek. Deze twee hebben de hoogste participaties en het grootste leesvolume. Digitaal blijft hierop achter. Op een gemiddelde dag is het aandeel deelnemers aan papier lezen 39 procent en aan digitaal lezen 20 procent. Vooral mannen, hoger opgeleiden en respondenten tussen 20-49 lezen liever digitaal dan van papier. Bij vrouwen, 50-plussers en lager opgeleiden is dit precies andersom.

WhatsAppen, chatten en sociale media

Met bellen, e-mailen, SMS’en, whatsappen, chatten en sociale media gebruik zijn we in totaal gemiddeld 1 uur en 6 minuten per dag bezig. Dat valt nogal mee, vond ik. 48 procent van deze communicatietijd gaat via de smartphone. Gamen is vooral erg in trek bij jongeren van 13 tot 19 jaar en besteden hier dagelijks 45 minuten aan. Jongeren communiceren 2 uur en 12 minuten per dag (exclusief gametijd).

Verdere belangrijke uitkomsten uit het onderzoek:

  • De Nederlander besteedt gemiddeld 8 uur en 33 minuten per dag aan media. Dit is wel inclusief de combinaties met andere activiteiten, zoals werken, autorijden of het gebruiken van meerdere media tegelijk.
  • We luisteren het liefst via de radio en dat is vooral overdag. 75 procent van de luistertijd gaat samen met een of meer andere activiteiten.
  • Luisteren gaat voor 75 procent via een vaste radio, autoradio of draagbare radio. Luisteren via tablet, computer of smartphone neemt 16 procent van de tijd in beslag.
  • Via internet luisteren we nog maar 9 procent van de luistertijd, maar dit is de afgelopen twee jaar al wel verdubbeld.
Tedje van Gils

Tedje is blogger voor Stylecowboys, Dutchcowboys en Travelvalley. Verder is ze tekstschrijver bij Red Banana. Ze is film- en serieverslaafd en houdt van lekker eten, reizen en beauty.

...

Verder lezen over Onderzoek

25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging

Helemaal in de gezondheidszorg blijken grote zorgen te zijn: daar zou 40 procent onvoldoende zijn voorbereid.

Cybercrime29.10.2024

25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging

Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?

Is het jou ook weleens opgevallen dat er door sommige eiland- en vulkaanketens op de kaart een duidelijke gebogen lijn of curve kan worden getrokken? Binnen de geologie noemen we een dergelijk verschijnsel eilandbogen of vulkaanbogen.

Online28.10.2024

Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!

Elke zichzelf respecterende data-wetenschapper weet dat je niet zonder meer verschillende datasets uit verschillende onderzoeken met elkaar kunt vergelijken. Op dergelijke verschillende datasets kunnen namelijk onvergelijkbare omstandigheden van toepassing zijn die onderlinge vergelijkingen een uiterst heikele zaak maken.

Nieuws17.09.2024

Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

Denk je echt dat je in één dag rijk kan worden door wat domme trucjes van een of andere zelfverklaarde influencer? Ze beloven gouden bergen, maar hoe zit het nu echt? In deze nieuwe achtdelige televisieserie ‘Trap er Niet Influencer’ onderzoeken presentatoren Filemon Wesselink, Mark Baanders, Vera Verzijl en Sarah Bakker verschillende trends en invloeden van social media met een kritische en humoristische blik.

Social Media04.09.2024

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

De stollingsgesteenten cyclus op aarde

De meeste mensen kunnen zich wel voorstellen dat onze planeet van binnen naar buiten is opgebouwd overeenkomstig een aflopend dichtheidsprofiel. Met van binnen naar buiten een nikkelijzeren vaste binnenkern, een nikkelijzeren vloeibare buitenkern, een vaste ondermantel van silicaatarmere gesteenten, een vaste bovenmantel van silicaatrijkere gesteenten en 'last but not least' onze geliefde aardkorst.

Nieuws21.08.2024

De stollingsgesteenten cyclus op aarde

Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?

Er wordt steeds vaker gesproken over een AI-bubbel, zeker nu de aandelen van techbedrijven enorme dips tonen. Barst die bubbel straks echt? Het is niet zo dat AI-chatbots ons niets hebben gebracht. Zo is er onderzoek gedaan naar of ChatGPT onze levens echt heeft veranderd en daar komt positief nieuws uit.

Artificial Intelligence14.08.2024

Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?

Stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen

Binnen dit en binnen een vervolgartikel ga ik nader in op de beschrijving van enkele typen van vulkanen. Daarbij beperk ik mij hoofdzakelijk tot de typische vulkanen die ontstaan als gevolg van de subductie van tektonische aardplaten of als gevolg van mantelpluimen (hotspots). Dit betreffen voornamelijk stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen. 

Nieuws12.08.2024

Stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen