Hester is afgestudeerd in de master Communicatie-en Informatiewetenschappen. Een nieuwsgierige houding, brede interesse en een passie voor schrijven kenmerken haar. Verder sport ze het liefst zo vaak mogelijk.
Carglass repareert, Carglass vervangt… Reclameblokken op tv zijn vaak om te huilen, en om nog harder te huilen. Je bent helemaal uit het programma of de film, maar de reclames zelf zijn over het algemeen ook niet bijster interessant. Het enige voordeel is dat je even tijd hebt om chips in een bak te doen en een glas drinken in te schenken. En aangezien reclameblokken steeds langer duren, heb je ook nog tijd om een paar minuten op het toilet te vertoeven.
Irritante reclames
Waarom zijn sommige reclames zo irritant? Hier zit vaak een reden achter. Het is niet zo dat de bedenkers van de Zalando-reclames het écht heel grappig vinden om de klanten te laten schreeuwen als ze de bezorger zien. Net zoals de meeste tv-kijkers dit ook allesbehalve grappig vinden. Waarom doen ze het dan?
Aandacht is aandacht. Irritatie opwekken is negatieve aandacht, maar het blijft wel hangen. Wij mensen zitten zo in elkaar dat we negatieve informatie sneller onthouden dan positieve. Het werkt niet altijd, want irritante reclames leiden ook tot een negatieve associatie tegenover dat merk of product. Hoe meer we de reclames zien, hoe irritanter het wordt. Toch kan irritatie soms wel werken om een merk of product te promoten.
Negatieve aandacht
Schoonmaakproducten kunnen baat hebben bij negatieve aandacht. Mensen hebben het product nodig, dus kopen het hoe dan ook. En geen Robijn-wasverzachter kopen omdat die reclame van de familie Gerstanovich zo waanzinnig irritant is, doen we niet. Daar denken we niet over na, omdat het product daar te ‘klein’ voor is. De merkassociatie is minder belangrijk bij dit soort producten. Het draait hierbij vooral om naamsbekendheid.
Social media
Een bijkomend voordeel is dat via social media veel gepraat wordt over reclames. En jawel, vooral over de vervelende reclames. Gratis promotie! De recente Marietje-reclame van KPN is totaal viral gegaan. Meningen zijn sterk verdeeld. Een deel vindt de reclame extreem schattig en een ander deel walgt van de nepheid en raakt erdoor geïrriteerd. Dat zal KPN een worst wezen, want viral is viral.
Nog twee reclames die blijven hangen, en niet in positieve zin. Gewoon, om even wat irritatie op te wekken. Graag gedaan.
[Afbeeldingen © Kadmy – Adobe Stock]
Verder lezen over Commercial
Advertising02.08.2024
Apple moet weer excuses maken voor een reclame
Events14.02.2022
Super Bowl LVI: dit waren de leukste commercials
Duurste reclamespotjes van de wereldMobile02.01.2022
Apple gebruikt angst om haar Watch te promoten
Gadgets02.10.2021
Moeten we advertenties accepteren op gadgets die we betalen?
Advertising23.07.2021
De Olympische Spelen starten vandaag: dit zijn de beste commercials
Marketing31.07.2020
Heb jij Nike’s nieuwe spectaculaire commercial al gezien?
Professionele atleten en amateurs komen samenAdvertising31.01.2020
Ster Gouden Loeki 2019: dit zijn de 10 finalisten
De mooiste en beste commercialsAdvertising27.09.2019
Albert Heijn heeft een nieuwe ‘supermarktmanager’ gevonden
Opvolger Ilse in nieuwe commercials te zienVerder lezen over TV
Media06.03.2024
RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv
Lifestyle31.05.2023
Dit mag niet ontbreken in een mancave
Gadgets16.05.2023
Gaat LG OLED schermen leveren aan Samsung?
Het is bijna ondenkbaar dat de ‘L-company’ en ’S-Company’ gaan samenwerkenEntertainment18.04.2023
WTF?!? ‘Supportersgeweld’ bij Snooker
Activisten springen op het veld… uhm… de tafel in SheffieldEntertainment22.03.2023
Mediatrends 2022: Lineaire content consumptie verliest meer terrein
Online11.01.2023
Glasvezel heeft koper ingehaald
Gadgets14.12.2022
Maakt Philips TV weer een afstandsbediening op zonne-energie?
Een kijkje in de toekomstEntertainment09.06.2022